stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Open oproep: Onderwijsomgeving voor uitvinders, denkers en doeners
Open_oproep_onderwijs.jpg

Open oproep: Onderwijsomgeving voor uitvinders, denkers en doeners

31 maart 2014

Het Stimuleringsfonds voert in opdracht van het ministerie van OCW een programma uit, gericht op het verbeteren van de kwaliteit van de onderwijsomgeving. Voor het Stimuleringsfonds is dit geen nieuw onderwerp. In het verleden is de aandacht vooral uitgegaan naar het verbeteren van de kwaliteit van scholen en schoolomgeving in het primair onderwijs. Nu is de aandacht verlegd naar beroepsonderwijs voor jongeren ( vmbo, mbo, ROC). Bovendien wordt het vraagstuk niet alleen vanuit de architectuur maar vanuit de breedte van de creatieve industrie benaderd.
De snel veranderende maatschappij en economie vragen om een nieuwe visie op leren en leeromgevingen. Eigenlijk is het onduidelijk voor welke beroepen we de jongeren van nu moeten opleiden. Het Stimuleringsfonds en Waag Society werken samen in een programma om de kennis en kunde van de creatieve industrie te benutten voor het denken over de inrichting van het beroepsonderwijs voor jongeren (MBO/ROC) en de omgeving die daarbij hoort. Tot die omgeving behoren evengoed de inrichting, het meubilair, het gebruik van digitale media en werkplaatsen tot en met de relatie met de buurt of de aansluiting op de infrastructuurnetwerken. Daarbij zien we de creatieve industrie als een laboratorium voor het toekomstige onderwijs en voor het denken over economische innovatie.

Het recente Wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid (WRR) -rapport Naar een lerende economie constateert dat het onderwijs nu nog te veel trekjes heeft van een industriële aanpak: de school als leerfabriek. De opgave is om het onderwijs te transformeren: onderwijs moet geen disciplineringoefening zijn die jongeren geschikt maakt om te werken in grote bedrijven. In een kennis- en dienstensamenleving zijn differentiatie en creativiteit veel belangrijker; het leren zien van kansen. Innovatie is het vermogen om te zien hoe iets beter, sneller of goedkoper kan. Onderwijs moet ‘competente rebellen’ afleveren. De leerfabriek maakt plaats voor onderwijs dat wellicht minder afhankelijk is van tijd en plaats.

Schrijf een voorstel
Het Stimuleringsfonds en Waag Society vragen van deelnemende teams een visie te formuleren op de betekenis van creativiteit in het onderwijs en de gevolgen die dit heeft voor de leeromgeving. In hoeverre is het bevorderen van creativiteit gekoppeld aan onderwijsconcepten, die zich richten op ‘denken en doen’? Van de teams wordt gevraagd een voorstel te schrijven waarin wordt ingegaan op de visie en vraagstelling, de werkwijze en de betrokken deskundigheid. Samenwerking met andere creatieve c.q. wetenschappelijke disciplines en met onderwijsinstellingen is gewenst.

Indienen
De voorstellen voor deelname kunnen t/m 15 mei 2014 worden ingediend bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. De Open Oproep draagt bij aan de uitvoering van het programma Onderwijsomgeving dat het Stimuleringsfonds uitvoert in opdracht van het ministerie van OCW.

Uit de inzendingen selecteren het Stimuleringsfonds en Waag Society samen met drie externe adviseurs maximaal 5 voorstellen. Per geselecteerd voorstel stelt het Stimuleringsfonds een maximum bedrag van €10.000,- beschikbaar voor de uitwerking tot een goed onderbouwde subsidieaanvraag met een gedegen projectplan. Op basis van dit projectplan kan een subsidie van maximaal € 40.000 aangevraagd worden voor de uitvoering van het project.

Een voorstel bestaat minimaal uit:
een heldere, beknopte omschrijving van de probleemstelling, de opzet en organisatie van het project
een beknopte omschrijving van de werkwijze: hoe wordt de verbinding gelegd tussen de visie op het onderwijs en de omgeving
een toelichting op de interdisciplinaire aanpak: welke andere disciplines, opdrachtgevende partijen, onderzoeks- of kennisinstellingen en andere professionals zijn bij de uitvoering van het project betrokken en welke afwegingen liggen daaraan ten grondslag
een korte beschrijving van de opleiding, achtergrond en ervaring van degenen die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van het onderzoek

Beoordeling
Bij de beoordeling van de voorstellen wordt met name gelet op de relevantie van de vraagstelling, het plan van aanpak, de expertise van de betrokken partijen en de coherentie tussen deze onderdelen.
De beoordeling heeft de vorm van een tender: er wordt een aantal voorstellen verkozen boven de andere. Het Stimuleringsfonds zal alleen communiceren over de geselecteerde voorstellen en niet corresponderen over de afwijzing van individuele voorstellen.

Procedure
De procedure van een Open Oproep is beschreven in het Algemeen Subsidiereglement van het Stimuleringsfonds. De geselecteerde voorstellen ontvangen subsidie op basis van de Deelregeling Architectuur.
Voor een overzichtelijke inname en beoordeling wordt u gevraagd:
het voorstel uitsluitend per e-mail te sturen naar: [email protected], met als onderwerp: Onderwijs Challenge
het voorstel als 1 bestand aan te leveren, dit bestand heeft een maximale omvang van 5mb, telt niet meer dan 12 pagina’s (inclusief opmaak) en is bij voorkeur een pdf-bestand.

Verder ter informatie:
u kunt geen conceptvoorstel aan het fondsbureau voorleggen
uiterlijk een week na de sluitingsdatum ontvangt u per e-mail een ontvangstbevestiging
de selectie van de voorstellen wordt uiterlijk 30 mei 2014 per e-mail en in de nieuwsbrieven van het Stimuleringsfonds en Waag Society bekendgemaakt.
bij selectie van uw voorstel zal het fondsbureau contact met u opnemen. Om het verleende bedrag te ontvangen moet u zijn ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel. Is dat niet het geval dan is het mogelijk om u na de selectie alsnog in te schrijven.

Voor vragen over de open oproep en de procedure kunt u contact opnemen met Marjoleine Timmer of Anouk Laverge, projectteam AARO-programma Onderwijsomgeving
(010-4361600 / [email protected] / [email protected]).

meer nieuws

chk1031.jpg

Terugblik symposium Leeromgeving van de Toekomst 2018

19 juni 2018

Op donderdag 31 mei vond in Villa Jongerius in Utrecht het door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie georganiseerde symposium Leeromgeving van de Toekomst 2018 plaats. Als onderdeel van het ontwikkeltraject met dezelfde naam gingen het afgelopen jaar twaalf projecten van start, waarin ontwerpers samen met mbo-instellingen werken aan huisvestingsvraagstukken voor het toekomstige beroepsonderwijs.
Vertegenwoordigers van alle projecten, zowel van de mbo-instellingen als de hieraan gekoppelde ontwerpers, kwamen tijdens het symposium samen om de projecten voor te stellen en hun methoden en ervaringen tot nu toe te delen. De onderzoeken focussen op uiteenlopende vraagstukken, van hoe om te gaan met onderwijs dat steeds meer buiten het klaslokaal plaatsvindt, tot hoe je studenten uitdaagt om over de grenzen van het eigen vakgebied heen te kijken. Gerangschikt in drie deelsessies werden de plannen gedeeld en becommentarieerd: ‘voorbij de kaders van het klaslokaal’, ‘collectief leren en ontwikkelen’ en ‘schoolgebouwen die meebewegen’.

De rode draad door de middag vormt de uitwisseling tussen ontwerp en onderwijs. Met een ruimtelijke blik wordt in de door de onderwijsinstellingen aangedragen casussen telkens een combinatie gezocht tussen onderwijsvernieuwing en de onderwijsomgeving. En omdat het ontwerpend onderzoek betreft, worden veel ideeën zoveel mogelijk direct in de praktijk getest.
chk1013.jpg
Jetske van Oosten (programmaleider Actieagenda Ruimtelijk Ontwerp van het Stimuleringsfonds) heet de bezoekers welkom en vertelt meer over het traject Leeromgeving van de Toekomst.
chk1089.jpg
In de sessie 'voorbij de kaders van het klaslokaal' komt onder andere de vraag aan bod hoe de leeromgeving de samenwerking tussen verschillende opleidingen kan faciliteren.

“Here’s a tosti, let’s talk about things differently”


voorbij de kaders van het klaslokaal
In de sessie ‘voorbij de kaders van het klaslokaal’ draait het om de groeiende behoefte aan multidisciplinair opgeleide mbo-ers. Hoe kan de leeromgeving het interdisciplinair beroepsonderwijs maximaal ondersteunen? Het Albeda, een van de grootste ROC’s van Nederland, wil met een gezamenlijk Innovatie Lab voor alle opleidingen één plek creëren waar innovatie en experiment centraal staat. Om op een informele manier met de studenten in gesprek te komen, introduceerden de ontwerpers (Afdeling Buitengewone Zaken en Staalslagerij) als eerste stap in het onderzoek een tosti-balie in de school; een hands-on benadering die illustratief is voor veel projecten. Het Drenthe College, in samenwerking met Frank-Jan van Lunteren en Caro van Dijk onderzoekt hoe je een fysieke omgeving zou kunnen ontwerpen voor het netwerk van studenten, eindgebruikers en experts die samengebracht worden in het practoraat zorg & technologie. Hoe kan deze omgeving de onderzoekende houding bij de studenten stimuleren? Omdat veel onderzoeken zich nog in de beginnende fase bevinden, wordt in veel gevallen nog nagedacht over de precieze formulering van de onderzoeksvraag. Wat desalniettemin opvalt is dat in alle plannen de student steeds meer centraal komt te staan.

chk1260.jpg
De ontwerpers van Afdeling Buitengewone Zaken en Staalslagerij werken aan het project Buiten de kaders van het klaslokaal met Albeda College.
chk1121.jpg
Caro van Dijk en Frank-Jan van Lunteren over hun onderzoek Collectief leren en ontwikkelen in samenwerking met het Drenthe College.

“Het gaan niet alleen om gezamenlijke kennis, maar ook om gedeelde resources”


collectief leren en ontwikkelen
De sessie ‘collectief leren en ontwikkelen’ draait om de vraag hoe het vakmanschap van de toekomst eruit ziet. House of Logistics van het ROC Amsterdam heeft als doel om de logistiek vakman van de toekomst te werven en op te leiden voor bedrijven in de regio. Samen met drie ontwerpers wordt het scenario van een klein schoolgebouw in combinatie met een reeks mobiele containers op locatie bij bedrijven onderzocht. Hierin wordt ‘harde’ kennis onderwezen, maar ook door middel van ruimtelijke prototypes onderzocht hoe ‘zachte’ eigenschappen als nieuwsgierigheid en betrouwbaarheid onderwezen kunnen worden. Net als de andere ontwerpend onderzoeken in deze sessie, draait het onderzoek om fundamentele vragen: Waar, hoe en van wie leren we? En hoe zeer kun je je openstellen voor bedrijven en andere delen van de maatschappij, als je ook een veilige leeromgeving wil scheppen?

chk1137.jpg
Pieter Stoutjesdijk, Simon van der Linden en Elsbeth Ronner presenteren het onderzoek Mobiele leeromgeving dat ze uitvoeren in samenwerking met House of Logistics.
chk1073.jpg
In de sessie 'collectief leren en ontwikkelen' blikt Janine Huizenga (Hoofd Interactie, Media en Design aan de KABK Den Haag) terug op de resultaten van het interdisciplinaire KABK Research Lab not another brick in the wall.

“De hut is te groot”


schoolgebouwen die meebewegen
De sessie ‘schoolgebouwen die meebewegen’ richt zich op de flexibiliteit van huisvesting. Hoe kunnen gebouwen in de toekomst meebewegen met nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs, de beroepspraktijk en de maatschappij? Hierin zijn scholen met verschillende opgaves vertegenwoordigd, van scholen in krimpregio’s die te klein zijn geworden voor hun huisvesting, tot scholen die juist te krap in hun vel zitten. Een achterliggende kwestie die deze scholen verbindt is de zoektocht naar de manier waarop leren en de beroepspraktijk samengebracht kunnen worden. Het Friesland College zet bijvoorbeeld al langer in op praktijkroutes, waarbij het gehele onderwijs wordt aangeboden in de praktijk. Maar hoe behoud je je identiteit als de school verspreid wordt over allerlei praktijklocatie? Is een eigen gebouw überhaupt nog wel noodzakelijk?

chk1079.jpg
Citaverde College vertelt over de hun huisvestingsopgave tijdens de sessie 'Schoolgebouwen die meebewegen'.
chk1181.jpg
Madeleine Maaskant (Directeur van de Academie van Bouwkunst in Amsterdam) vraagt de aanwezigen welke ontwerpmethodieken die de revu passeren hen aanspreken en waarom.

voorbij bestaande barrières
Hoewel de projecten in drie thematische sessies verdeeld zijn, valt op dat alle ontwerpers met alle drie de thema’s bezig zijn, en de grens niet zo hard getrokken kan worden. Nadenken over de toekomst van het onderwijs en zijn huisvesting raakt nu eenmaal aan verschillende, parallelle uitdagingen. Ook is duidelijk dat in het relatief prille stadium waarin de onderzoeken verkeren, er vooral vragen gesteld worden, en nog niet zoveel antwoorden geformuleerd zijn. Toch was Nihat Yilmaz, beleidsmedewerker bij de mbo-raad en samenwerkingspartner bij de open oproep flexibiliteit van de leeromgeving aangenaam verrast door de creativiteit en de vernieuwing in de projecten. ‘De kwaliteit van de projecten toont de kracht van onze ontwerpsector’, aldus Yilmaz. Ter aanvulling merkt Dhoya Snijders, projectleider Lang Leven Leren bij Stichting Toekomstbeeld der Techniek, op dat hoewel de meeste projecten vertrekken van een pessimistisch toekomstbeeld, waarin mensen opgeleid worden voor banen die wellicht straks niet meer bestaan, geen enkel plan hierin bleef hangen. Alle sessies bruisen van ideeën en voorbeelden hoe het ook anders kan, hoe bestaande barrières afgebroken kunnen worden en nieuwe kansen realiteit kunnen worden, om samen de school van de toekomst te bouwen.

chk1302.jpg
Jetske van Oosten in gesprek met Nihat Yilmaz van de MBO-raad, tijdens de afsluiting van het symposium.
chk1339.jpg
Dhoya Snijders, projectleider Lang Leven Leren bij Stichting Toekomstbeeld der Techniek, is enthousiast over de energie die uit de onderzoeken spreekt.
chk1278.jpg
Tijdens de afsluitende borrel wordt er nagesproken en worden nieuwe contacten gelegd.

Foto's: Mohamed Najah
Tekst: Sereh Mandias

vacaturestafmedewerkerjuni2018.jpg

Vacature Stafmedewerker

18 juni 2018

Het Stimuleringsfonds is per direct op zoek naar een Stafmedewerker voor minimaal 32 uur per week.
functie-inhoud
De stafmedewerker functie is tweeledig. De stafmedewerker werkt primair mee aan de uitvoering van de Deelregeling Architectuur (maximaal 2 dagen per week) en daarnaast aan andere subsidieregelingen en activiteiten van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Met de Deelregeling Architectuur ondersteunt het Stimuleringsfonds projecten die bijdragen aan het bevorderen van de kwaliteit en ontwikkeling van de hedendaagse Nederlandse architectuurpraktijk.

De stafmedewerker is mede verantwoordelijk voor de begeleiding van aanvragers en bereidt vergaderingen van de adviescommissies voor. De stafmedewerker toetst ingediende aanvragen op formele correctheid en volledigheid en geeft voorlichting over de mogelijkheden van subsidieverlening. Op basis van analyses van de resultaten van de regeling levert hij/zij een bijdrage aan de uitvoering en evaluatie van het beleid. Hij/zij draagt tevens bij aan de communicatie over projecten die met subsidie tot stand zijn gekomen. Daarnaast leidt en coördineert de stafmedewerker zelfstandig projecten en activiteiten die door het fonds worden geïnitieerd.

functie-eisen
kennis en werkervaring m.b.t. architectuur en/of stedenbouw;
kennis, affiniteit en ervaring m.b.t. de brede creatieve industrie;
academisch werk- en denkniveau;
beleidsmatig, procedureel en financieel inzicht;
ervaring met projectmanagement;
interdisciplinair denkvermogen;
uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk;
sensitief voor het krachtenveld waarin het fonds opereert;
proactief en samenwerkingsgericht (zowel intern als extern);
snelle schakelaar en resultaatgericht;
uitstekende beheersing van de Nederlands en Engelse taal, zowel in spreken als in schrijven.

diversiteit
Het fonds ambieert een brede diversiteit in het team, onze activiteiten, de partners en in publieksbereik en nodigt daarom nadrukkelijk mensen met verschillende achtergronden in afkomst en cultuur uit om te solliciteren.

arbeidsvoorwaarden
Het Stimuleringsfonds biedt een werkomgeving waarin collega’s in hoge mate van betrokkenheid samenwerken in en met de cultuursector. Het fonds kent goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een reiskostenvergoeding en een pensioenregeling. Het gaat in eerste instantie om een tijdelijke aanstelling van een jaar, waarbij verlenging tot de mogelijkheden behoort.

Afhankelijk van werkervaring, leeftijd en competenties bedraagt het bruto maandsalaris minimaal € 2.581 en maximaal € 3.647 op basis van een fulltime 36-urige werkweek.

sollicitaties
Motivatiebrieven, waarin ingegaan wordt op aantoonbare werkervaring en deskundigheid inclusief CV, kunnen uiterlijk tot en met maandag 9 juli 2018, 12.00u worden gemaild naar [email protected], gericht aan Maarten Tas, Coördinator Architectuur. Voor inlichtingen over de functie is hij bereikbaar op tel. 010-436 16 00.

Geselecteerde kandidaten worden uitgenodigd voor een 1e gesprek op vrijdag 13 juli 2018. Beoogde datum van indiensttreding is 1 september 2018.

Acquisitie naar aanleiding van deze oproep wordt niet op prijs gesteld.
xfungimyceliumandtheimportanceofphysical.jpg

Terugblik op twee rondes Vormgeving 2018

14 juni 2018

De twee eerste rondes van het jaar leverden wederom een breed scala aan projecten op. Met deze terugblik tonen we hoe vanuit verschillende invalshoeken invulling wordt gegeven aan de doelstellingen van de regeling Vormgeving. We lichten er een aantal uit:
platform voor sieraden
Het Online Sieradenplatform is een samenwerking tussen Museum Arnhem, CODA Museum Apeldoorn, Rijksmuseum Amsterdam, Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch, Centraal Museum Utrecht, TextielMuseum Tilburg en het bestaande platform Modemuze. De zes musea willen met het platform de zichtbaarheid van hun sieradencollecties vergroten en deze van context en verdieping voorzien.

experiment in materiaal
Kunstenaar/ontwerper Wasabii Ng (Studio Mokojolito) onderzoekt hoe mycelium (schimmel) als materiaal psychologisch wordt ervaren en hoe het materiaal kan worden toegepast, bijvoorbeeld voor therapeutisch gebruik in de zorgsector vanwege de speciale kwaliteiten. Door onderzoek te richten op aantrekkelijkheid en op het effect op het menselijk welzijn wil ze de acceptatie van biomaterialen als duurzamer alternatief voor gangbare materialen versnellen.

typografie
In de publicatie 'Theory of Type Design' bundelt Gerard Unger de inzichten en kennis die hij in vijftig jaar heeft opgedaan in zijn praktijk als typograaf, docent en auteur. In 24 hoofdstukken worden diverse facetten van de typografie belicht en onderzocht, die samen een actueel en uitgebreid theoretisch naslagwerk vormen.

manifest in het museum
Het ruimtelijk ontwerp van Farida Sedoc zette eerder de klassieke tentoonstellingsruimte op zijn kop met het werk 'FREETOWN LOUNGE' dat zij in New York maakte. Het Van Abbemuseum nodigde haar uit om dat ontwerp opnieuw toe te passen binnen de tentoonstelling 'Frontier Imaginary Trademarkings' waarin een nieuw perspectief wordt geboden op de (handels)geschiedenis van Eindhoven en Brabant door internationale artiesten, onderzoekers, muzikanten en publiek uit te nodigen.
hellajongeriusbreathingcolourfotolukehay.jpg
'Breathing Colour' van Hella Jongerius. Foto: Luke Hayes

breathing colour
Het kleuronderzoek waar Hella Jongerius al meer dan tien jaar aan werkt, brengt nieuwe inzichten over het effect en de complexiteit van kleur voor het voetlicht. In de tentoonstelling 'Breathing Colour' in het Museum Boijmans Van Beuningen toont ze haar onderzoek aan de hand van eigen objecten en met objecten uit de collectie van het museum. Het onderzoek en de tentoonstelling zijn tevens een pamflet tegen de vervlakking van het kleurgebruik door de industrie.

de nieuwe werkplek
In een reeks installaties verkent 'Labor Lab' met ruimtelijk ontwerp de werkplek van de toekomst. Studio KNOL bouwt na het eerdere project 'Out of Office', waarin het debat rondom de schijnvrijheid van flexwerken inzichtelijk werd gemaakt, verder aan het voeren en voeden van debat en reflectie rondom dit onderwerp.

interdisiplinair en crossovers
De theatertekst 'Dialogue between Fashion and Death', waarin de personages Mode en Dood een gesprek aangaan over wat ze gemeen hebben, is de basis voor de samenwerking van theatermaker Nina Willems, mode/kostuumontwerper Marlou Breuls en ruimtelijk ontwerper Dennis Vanderbroeck. De tekst wordt geactualiseerd en verwerkt tot een fashion film en een theaterstuk, die onze visie op mode zullen veranderen en die ons aanzet om op een minder vluchtige manier met mode om te gaan.

dialoguebetweenfashionanddeathninawillem.jpg
'Dialogue between Fashion and Death' door theatermaker Nina Willems, mode/kostuumontwerper Marlou Breuls en ruimtelijk ontwerper Dennis Vanderbroeck

traurig bin ich sowieso
Social designer en theatermaker Margreet Sweerts, architect Tim Prins, borduurspecialist Desiree Hammen en modeontwerper Saskia van Drimmelen onderzoeken gezamenlijk wat verdriet doet met de mens en welke behoeften de verdrietige mens heeft. Ze stellen dat in deze tijd de sociale druk om altijd 'up' te zijn hoog is en dat verdriet geen plek heeft in de publieke ruimte. Ze onderzoeken hoe ruimtelijk ontwerp en mode een rol kunnen spelen in de ontwikkeling van nieuwe en andere manieren van samenzijn waarin verdriet wel geuit kan worden.

illustratie
Tim Enthoven doet een inhoudelijk en visueel onderzoek voor een nieuwe beeldroman. Hij formuleerde een aantal inhoudelijke thema's die hij gebruikt in zijn visuele onderzoek, waarin hij experimenteert met narratief, esthetiek en communicatie.

the artist's health guide
Medisch illustrator Anne-Katrin Hermanns ontwikkelt een digitale database waarin zij het creatieve veld informeert over het voorkomen van gezondheidsrisico’s. Met deze database en haar illustraties beoogt zij wetenschappelijke kennis op dit gebied te delen en gemakkelijker leesbaar te maken. Ze ontwikkelt haar technische kennis door ambachtelijke potloodtekeningen samen te voegen met interactieve 2D, 3D en 360⁰ computer modellen.

totaaloverzicht
In de eerste twee rondes van 2018 werden in totaal 112 aanvragen voorgelegd aan de commissie en dat leverde 36 toekenningen op. Kijk hier voor alle toekenningen.

volgende deadline
Er zijn dit jaar nog twee momenten om een aanvraag voor deze regeling in te dienen: 8 augustus en 10 oktober 2018. Overweeg je een voorstel in te dienen? Leg je concept voor aan een van de stafmedewerkers. Meer informatie over de regeling vind je hier.

Lees hier de tips van Eva Roolker, secretaris Vormgeving van het fonds, waar je bij het indienen van een voorstel op kunt letten. Daarnaast vertelt Eva waar zij naar uitkijkt bij het ontvangen van subsidie aanvragen.

openoproepresidencyaritajapan2019.jpg

Open Oproep Residency Arita, Japan 2019

14 juni 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mondriaan Fonds bieden in 2019 opnieuw gezamenlijk twee residency perioden aan in de Japanse keramiekregio Saga. De fondsen roepen ontwerpers en kunstenaars op om hiervoor uiterlijk 6 augustus 2018 een voorstel in te dienen.
De werkperiode in Japan biedt aan veelbelovende kunstenaars en ontwerpers de ruimte om onderzoek te doen op artistiek en technisch gebied en hun eigen werk te ontwikkelen, waarbij er een intensieve wisselwerking moet ontstaan met de betrokken porseleinproducenten in de regio. Een belangrijk uitgangspunt van deze residency is om speciale technieken te leren binnen de oudste keramische industrie van Japan en deze in het eigen werk toe te passen.

aanleiding
Het ontwerpersduo Scholten & Baijings en de Japanse ontwerper Teruhiro Yanagihara hebben in samenwerking met het Mondriaan Fonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie deze residency opgezet om cross-overs en experiment te stimuleren en nieuwe samenwerkingen tussen Nederlandse kunstenaars & ontwerpers en Japanse porseleinproducenten te initiëren.

Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.

interview met deelnemer 2016 Floris Wubben
In 2016 werd het project Man and Machine van productontwerper Floris Wubben uit 66 aanvragen geselecteerd voor de Open Oproep Residency Arita, Japan. We vroegen Wubben wat de residency in Arita hem heeft gebracht. Lees hier het interview.
porselein.jpg
getagrantgeel.gif

9 juli: Get a Grant Den Haag

13 juni 2018

Zoek jij financiering voor je project of praktijk? Het Mondriaan Fonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie organiseren gezamenlijk een voorlichtingsbijeenkomst over subsidiemogelijkheden voor (net afgestudeerde) kunstenaars en ontwerpers. Kom langs bij het Get a Grant Event op de KABK op maandag 9 juli, tijdens het Graduation Festival.
Click here for English text.

Het Get a Grant Event geeft een overzicht wat het Mondriaan Fonds en Stimuleringsfonds Creatieve Industrie te bieden hebben voor jonge creatieve professionals. Medewerkers van beide fondsen vertellen over de subsidiemogelijkheden: wanneer kan je subsidie aanvragen, hoe gaat dit in z’n werk en waar moet je op letten? Daarnaast vertellen modeontwerper David Laport en beeldend kunstenaar Marijn Ottenhof over hun ervaringen bij het indienen van een aanvraag en beantwoorden vragen uit het publiek. Aansluitend kun je specifieke vragen stellen aan de sprekers.

Deze bijeenkomst is de tweede in een reeks van drie Get a Grant voorlichtingsbijeenkomsten die het Mondriaan Fonds en het Stimuleringsfonds dit jaar verspreid over het land organiseren.

Het Mondriaan Fonds is het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed. Het fonds biedt onder andere een scala aan bijdragemogelijkheden voor kunstenaars en bemiddelaars (curatoren en critici) op het gebied van talentontwikkeling en praktijkverdieping.

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is het cultuurfonds voor architectuur, vormgeving, digitale cultuur en alle mogelijke crossovers. Naast projectsubsidies vanuit de diverse regelingen zoals Vormgeving en Digitale cultuur, stelt het fonds binnen de regeling Talentontwikkeling jaarlijks een werkbeurs beschikbaar aan zo’n 25 talentvolle jonge ontwerpers/makers voor hun artistieke en professionele ontwikkeling.

Datum: maandag 9 juli 2018
Tijdstip: 10.00 - 12.00 (programma van 10.00 - 11.30, met daarna mogelijkheid voor individuele vragen)
Locatie: Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Prinsessegracht 4, binnenplaats
Toegang: gratis
Aanmelden: meld je hier aan
Moderator: Femke Dekker (freelance curator, director of students bij Sandberg Instituut Amsterdam, ex commissielid Stimuleringsfonds)
Spreker: David Laport en Marijn Ottenhof
Voertaal bijeenkomst: Engels
loader

het fonds

subsidies

actueel

getagrantgeel.gif
Zoek jij financiering voor je project of praktijk? Het Mondriaan Fonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie organiseren gezamenlijk een voorlichtingsbijeenkomst over subsidiemogelijkheden voor... meer >
bringiton36of193.jpg
Wereldwijd worden steden geconfronteerd met de gevolgen van klimaatverandering. Daarnaast levert de energietransitie een groeiende druk op het Nederlandse cultuurlandschap. Op 4 juli 2018 organiseert ... meer >
vacaturestafmedewerkerjuni2018.jpg
Het Stimuleringsfonds is per direct op zoek naar een Stafmedewerker voor minimaal 32 uur per week.... meer >
openoproepresidencyaritajapan2019.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mondriaan Fonds bieden in 2019 opnieuw gezamenlijk twee residency perioden aan in de Japanse keramiekregio Saga. De fondsen roepen ontwerpers en kunste... meer >
openoproepvandoesburghuisparijs2018.png
Het Van Doesburghuis in Parijs is een van de beroemdste kunstenaarshuizen die zijn functie als atelierwoning heeft behouden. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, het Fonds Podiumkunsten en het F... meer >
loader
loader
loader