stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Hoe passen games binnen een subsidieregeling voor Digitale cultuur?
JorisvanBallegooijen.png

Hoe passen games binnen een subsidieregeling voor Digitale cultuur?

15 januari 2017

Vorige maand maakte het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de laatste Gamefonds toekenningen bekend. Met ingang van dit jaar vallen games onder de nieuwe regeling Digitale cultuur. Wat dat nu inhoudt en wanneer je een aanvraag in kan dienen lees je hieronder in het interview met Joris van Ballegooijen die binnen het Stimuleringsfonds verantwoordelijk is voor de regeling.
Tekst: Control, Alessandra van Otterlo

Wat is nou precies digitale cultuur?
'Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie gebruikt per 2017 de term ‘digitale cultuur’ voor het brede werkveld van ontwerpers en makers die werken met digitale technologie. De subsidieregeling Digitale cultuur vervangt de oude regeling voor E-cultuur en het Gamefonds. Het Stimuleringsfonds ondersteunt met deze regeling projecten van vormgevers en makers – waaronder game ontwikkelaars – in de ontwikkeling van hun professionele praktijk.'

In de regeling staat Het doel van de regeling is het stimuleren van (ontwerpend) onderzoek, experiment en reflectie op het gebied van digitale cultuur en het creëren van vrije ruimte voor onafhankelijke makers en organisaties. Wat betekent dat?
'Makers en studio’s in de creatieve industrie zijn voor een groot deel goed in staat hun omzet te halen uit reguliere opdrachten of producten. Het is ook niet de bedoeling dat het Stimuleringsfonds met subsidies de bestaande markt verstoort. Daarom ondersteunen we zoveel mogelijk projecten die bijdragen aan kennisontwikkeling of kennisdeling binnen het vakgebied. Binnen de game-industrie gaat het dan bijvoorbeeld om makers die bezig zijn met de ontwikkeling van innovatieve vormen van gameplay, of onderzoek doen naar nieuwe toepassingen van games. Zij lopen vaak tegen grenzen aan omdat hier in de regel geen geld of tijd voor is. In zo’n situatie kunnen wij een rol spelen. Als maker koop je als het ware tijd om iets nieuws te kunnen ontwikkelen, een bijzondere samenwerking aan te gaan of deel te nemen aan een beurs of programma. Dit is wat we bedoelen we met "vrije ruimte".'

'Wij noemen het onderzoeken dat samenvalt met het maakproces en het experimenteren "ontwerpend onderzoek". Hiermee wordt een onderscheid gemaakt met wetenschappelijk onderzoek. Ontwerpend onderzoek en wetenschappelijk onderzoek kunnen elkaar trouwens vaak goed aanvullen. Ook reflectie op het eigen vakgebied past binnen de subsidieregeling. Door over digitale cultuur te schrijven, of er programma’s of festivals rondom te organiseren kun je bijdragen aan het vergroten van de publieke belangstelling en wordt kennis gedeeld.'

Hoe passen games daar in?
'Games vormen een belangrijk onderdeel van de Digitale cultuur. De game-industrie loopt vaak voorop in het ontwikkelen en toepassen van nieuwe technologie. Ook wordt gekeken naar game principes bij allerlei maatschappelijke vraagstukken en processen. Kennis uit de game-industrie wordt op die manier toegepast bij ontwerpopgaven. Dit is een heel interessante ontwikkeling.'

Moeten games echt een culturele of kunstzinnige inslag hebben of valt innovatie ook onder de regeling?
'We zijn een cultuurfonds, maar richten ons wel op de toegepaste kunsten. Innovatie en artistieke kwaliteit zijn daarom beide belangrijk. Het valt me wel op dat artistieke waarde binnen de game-industrie vaak wordt uitgelegd als goed artwork, maar interessanter is het om het ontwerpen van de ervaring als geheel als artistiek doel te zien. Games gaan over ervaring, daarin moet de artistieke kwaliteit worden gezocht. Het artwork is daar slechts een onderdeel van.'

Het hoeft niet perse digitaal te zijn. Komen bordspellen ook in aanmerking?
'In principe niet, tenzij dat het bordspel digitale cultuur als onderwerp heeft. Met de opmerking over de projectvorm die niet perse digitaal hoeft te zijn bedoelen we dat je je als maker ook kunt verhouden tot systemen of digitale principes door te werken met bijvoorbeeld biologische materialen, dans of geluid. Er zijn oneindig veel crossovers te bedenken tussen kunst, cultuur en digitale technologie. Het gaat ons om een manier van werken die is ontstaan binnen de hackerscultuur, waarbij bestaande systemen worden opengebroken en opnieuw worden bevraagd.'

Is er een maximaal budget per ingediend project?
'Er is een maximaal beschikbaar budget per ronde. Dat zal rond de € 200.000 liggen. Er zijn vier rondes per jaar. Per ronde ontvangen we meestal tussen de veertig en vijftig aanvragen. Ongeveer een kwart van de aanvragen wordt ondersteund dus ik verwacht dat een gemiddelde bijdrage van het fonds aan een project zo’n € 20.000 zal zijn.'

Helpen jullie mensen bij het indienen van een aanvraag?
'Als fondsmedewerker kan ik adviseren over het indienen van een aanvraag en het opstellen van een projectplan. Dit kan omdat de fondsmedewerkers de beoordeling niet zelf doen, maar de aanvragen voorleggen aan een onafhankelijke adviescommissie. Aanvragers kunnen contact opnemen met het fonds. Ik raad iedereen aan om de tekst van de regeling goed te lezen. Hier is ook alle contactinformatie te vinden. Wil je meer weten over games die door het Stimuleringsfonds zijn ondersteund, ga dan naar deze pagina op onze website.'

De overgang van Gamefonds naar de nieuwe regeling was onderwerp van een panel tijdens Control Conference. Die sessie is hier terug te kijken.

De eerste aanvraagronde voor de regeling Digitale cultuur sluit op 1 februari 2017
StimuleringsfondsControlConfererenc.jpg

meer nieuws

presentatiepraatpaal.jpg

Terugblik Dementie in de openbare ruimte

6 juli 2017

Hoe maken we de openbare ruimte toegankelijker en bruikbaarder voor mensen met dementie?
Op 20 juni 2017 presenteerden acht ontwerpers vijf oplossingsrichtingen als resultaat van het onderzoekstraject Dementie in de openbare ruimte; een initiatief van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en gemeente Rotterdam.
In Dementie in de openbare ruimte werkten ontwerpers drie maanden lang een dag per week samen met mensen met dementie en hun mantelzorgers in de Rotterdamse wijken Ommoord en IJsselmonde. Kenmerkend voor het traject was het co-creatieve karakter, waarbij samen met de gebruiker werd ontworpen. Daarnaast is bewust gekozen voor het werken op locatie, waardoor kleinschalige interventies direct getest konden worden in de wijk.

focus op wat nog wél kan
'Het is niet alleen de politiek die er op aanstuurt dat we langer thuis blijven wonen, mensen met dementie willen het zelf ook', zegt Jacomine de Lange, Lector Transities in de Zorg bij Kenniscentrum Zorginnovatie. De Lange trapt de dag af en schets een helder beeld van wat dementie is, wat de behoeften zijn van mensen met dementie en welke aspecten van belang zijn bij het creëren van een dementievriendelijke omgeving. Want hoe zorg je ervoor dat mensen met dementie langer voor zichzelf kunnen blijven zorgen, zelfstandig naar buiten kunnen en mee kunnen blijven doen in de wijk? Jacomine de Lange: 'Het zou mooi zijn als mensen met dementie zich in hun buurt kunnen gedragen alsof het hun huis was, waarbij zij geholpen worden door slimme ontwerpingrepen én de buurtbewoners.'
Bekijk hier de presentatie van Jacomine de Lange.

vijf ontwerpvoorstellen
Na deze introductie presenteerden de ontwerpers de interventies die ze voorstellen in de twee Rotterdamse wijken. Samen met zorgprofessionals, ontwerpers, ervaringsdeskundigen, gemeente Rotterdam en andere aanwezigen werd gereflecteerd op de interventies, die als eerste prototype zijn ontwikkeld.

Bekijk hier de vijf ontwerpvoorstellen:
De Praatpaal | Anne van Abkoude & Marc Andrews
Geworteld | Lotte van Laatum
Loop-Met-Me-Mee app | Arzu Ayikgezmez en Marlou de Jong
Verbetering van voetgangersstelsel en -paden | Anja Guiné
Vergeet-mij-niet-pad | Gerjanne van Gink en Sanne Janssen

reflectie
Gedurende het onderzoekstraject nodigde het fonds een aantal experts uit om te reflecteren op de ontwerpvoorstellen. Lees hier de interviews met Jacomine de Lange (Lector Transities in de Zorg bij Kenniscentrum Zorginnovatie), Joop Vonk (Alzheimer Nederland) en Rik de Nooijer (afdeling Stadsontwikkeling Gemeente Rotterdam).

Beeld: Sofie van Greevenbroek
introswrapup20juni61.jpg
Het publiek luistert naar de reacties van Joop Vonk en Rik de Nooijer op de ontwerpvoorstellen.
terugblik.jpg
Ontwerper Lotte van Laatum presenteert een prototype van haar project Geworteld; een intuïtieve routing door middel van tegels met een gradueel patroon.
publiek2.jpg
vergeetmeniet1.jpg
Tijdens de eindpresentatie wordt het Vergeet-mij-niet-pad gemaakt van spuitverf door Gerjanne van Gink en Sanne Janssen getest op een oversteekplek.

Beeld bovenaan: De Praatpaal, een voorstel door Anne van Abkoude & Marc Andrews

rondleidingdeontdekfabriek2.jpg

Convenant programma creatieve industrie ondertekend

30 juni 2017

Donderdag 29 juni ondertekenden stichting Cultuur Eindhoven, het ministerie van OCW, het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, het Fonds voor Cultuurparticipatie en de gemeente Eindhoven het convenant voor het programma creatieve industrie. De doelstelling van het programma is om de keten van cultuureducatie naar de top in Eindhoven duurzaam te versterken en de impact op ontwikkeling van creatieve industrie op nationaal en internationaal niveau verder uit te bouwen.
Namens het ministerie van OCW reisde Afke van Rijn (directeur Media en Creatieve Industrie) naar Eindhoven om de start te vieren. Er vond een uitgebreide rondleiding plaats in de Ontdekfabriek om een opzet van het eerste project binnen het programma te bekijken. De Ontdekfabriek en Enversed starten met een traject voor leerlingen uit groep 8 waarbij de kinderen worden uitgedaagd om hun toekomst te ontwerpen; een minimaatschappij waarbij alle aspecten op het gebied van taal, rekenen, wetenschap, technologie en maatschappij in een creatief proces aan bod komen.

inhoud programma
Het gehele programma gaat uit van thema’s en uitdagingen die gezamenlijk worden aangepakt door verschillende type instellingen. Door de samenwerking tussen de meerdere instanties ontstaat de meerwaarde. De stad Eindhoven vervult een regionale, nationale en internationale rol en wil deze op het gebied van de creatieve industrie onderscheidend maken. Om de hele keten van creatieve industrie te versterken zal in het programma evenredig veel aandacht worden besteed aan de drie stadia in een culturele loopbaan: cultuureducatie, talentontwikkeling en topkwaliteit. Het programma richt zich daarmee op de potentie van Eindhoven als stad van de creatieve industrie dat kansen geeft aan designers en kunstenaars om te blijven innoveren, door het jaar heen beter zichtbaar te zijn in de stad en zich te verbinden met nieuwe netwerken en publieksgroepen op nationaal en internationaal niveau.

uitvoering
OCW en gemeente Eindhoven stellen in totaal €1,4 miljoen beschikbaar. Het programma wordt uitgevoerd door stichting Cultuur Eindhoven (projectmanagement en beleid), waarbij een stuurgroep van experts uit het lokale en nationale circuit over strategie en inzet beslist en zorgt voor bredere verbinding. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Fonds voor Cultuurparticipatie verbinden zich als partners aan het project en zorgen onder andere voor zichtbaarheid en kennisoverdracht (nationaal en internationaal) door uitwisseling van best practices, netwerkvorming en presentatie van (deel)resultaten. Aan de stuurgroep nemen verschillende partners en stakeholders deel afkomstig uit het hele land, zijnde: Martijn Paulen (directeur Dutch Design Foundation), Frits van Hout (Raad van Bestuur ASML), Jan Jaap Knol (directeur Fonds voor Cultuurparticipatie) en Syb Groeneveld (directeur Stimuleringsfonds Creatieve Industrie). Valerie Frissen (directeur SIDN Fonds, hoogleraar ICT en Social Change en voormalig CLICKNL managing director) is de onafhankelijke voorzitter van de stuurgroep.
rondleidingdeontdekfabriek.jpg
De rondleiding in de Ontdekfabriek gaf een indruk van de opzet van het eerste project binnen het programma. Beide beelden: Jan-Willem van den Enden
ontwerpkritiekillustratie.jpg

Selectie Open Oproep Ruimte voor ontwerpkritiek

30 juni 2017

‘Zonder ontwerpkritiek geen ontwerp’, aldus de adviseurs aan wie het Stimuleringsfonds de voorstellen uit de Open Oproep voorlegde. Zij selecteerden vijf veelbelovende voorstellen die bijdragen aan de ontwikkeling van de professionele ontwerpkritiek. Onder andere een reeks meet-ups voor praktijkgerichte reflectie onder game-makers is geselecteerd, maar ook een podcast die architectuurkritiek toegankelijker wil maken.
Het fonds constateert dat er sprake is van veel ambitie, positieve energie en dynamiek binnen de ontwerpkritiek, maar concludeert gelijktijdig dat deze eenmalige oproep bij lange na niet de noodzaak van een financiële impuls voor deze discipline weghaalt.

beoordeling en selectie
De open oproep heeft geleid tot 25 inzendingen. De adviseurs, bestaande uit Amal Alhaag, Peter Bilak, Kirsten Hannema en Juha van ’t Zelfde onder voorzitterschap van Lucas Verweij, zijn gekomen tot een selectie van vijf voorstellen:

Adriaan de Jongh - playdev.club
Een reeks meet-ups waar game-ontwikkelaars elkaars game-in-progress spelen en bespreken.
Failed Architecture Foundation - The Failed Architecture Podcast
Een podcast waarmee de makers op geluid gebaseerde vormen van architectuurkritiek verkennen.
Fanfare - fanfare tet-a-tet
Een broadcast channel met een conversatiereeks over autonoom grafisch en visueel ontwerp, gemaakt samen met een community van ontwerpers en makers.
Hanka van der Voet - Press & Fold | Notes on making and doing fashion
Een platform bestaande uit een website, tweejaarlijks tijdschrift, expertmeetings en workshops dat dient als een collaboratief kritisch onderzoek naar het modesysteem.
Lilith Ronner van Hooijdonk - Windoog, podcast voor divers geluid
Een podcast met als doel de architectuurkritiek weer aansprekend te maken voor een algemeen publiek.

over de selectie
De voorstellen van Hanka van de Voet en maatschap Lilith Ronner van Hooijdonk betreffen startende platforms, terwijl platforms Fanfare en Failed Architecture inzetten op noodzakelijke opschaling en verbreding. Het voorstel van Adriaan de Jongh betreft meet-ups voor game-ontwikkelaars met praktijkgerichte peer-to-peer reviews, een model dat ook voor andere disciplines interessant is.

De adviseurs stellen dat de geselecteerde voorstellen bijdragen aan de kwaliteit en versterking van ontwerpkritiek doordat zij voorop lopen en experiment met zich meebrengen. Volgens de adviseurs vormt de selectie een waardevolle aanvulling op de bestaande ontwerpkritiek en -praktijk. In een aantal gevallen vullen de voorstellen zelfs een leemte op. De geselecteerde voorstellen hebben met elkaar gemeen dat ze ontstaan zijn vanuit nieuwe ontwerpgemeenschappen binnen een discipline. Hierdoor staan zij in directe en sterke verbinding met actuele ontwikkelingen binnen de desbetreffende ontwerppraktijk.

Daarnaast zijn de geselecteerden in hun voorstel expliciet ingegaan op het door hen gekozen medium en redactiemodel. De motivatie voor deze keuze en de beoogde manier van toepassen werden duidelijk uiteengezet. De adviseurs constateren dat in de geselecteerde voorstellen de potentie van het gekozen medium maximaal wordt benut. Dit getuigt volgens de adviseurs van een langetermijnvisie en -strategie om het platform te ontwikkelen of te verduurzamen. Bij de niet-geselecteerde voorstellen vonden de adviseurs dit nog te weinig terugkomen. Ook al tonen de meeste van deze voorstellen inhoudelijke kwaliteit - waarvoor de adviseurs hun waardering uitspreken - toch slagen zij er minder in om een stap te maken naar daadwerkelijke vernieuwing en experiment of om dit concreet uit te werken in het voorstel. Hierdoor zagen de adviseurs helaas veel potentie onbenut blijven.

Bij de selectie is rekening gehouden met een goede afspiegeling van de verschillende disciplines en of het voorstel aansluit bij de betreffende discipline. De meeste ingezonden voorstellen zijn gerelateerd aan de architectuurdiscipline. Slechts enkele voorstellen betreffen vormgeving of digitale cultuur. Waarschijnlijk is deze verdeeldheid in aantallen te verklaren door de bestaande tradities die sommige vakgebieden kennen. In Nederland kan de architectuur bogen op een lange traditie van ontwerpkritiek, wat voor bijvoorbeeld mode en games niet het geval is.

tendensen binnen de ontwerpkritiek
Opvallend vinden de adviseurs de nadruk op gesprek en ontmoeting ter uitbreiding en versterking van het bestaande redactionele model. De aandacht lijkt hierbij te verschuiven van het geschreven naar het gesproken woord. In veel gevallen wordt de podcast als medium ingezet. Hiermee kan relatief eenvoudig en met weinig kosten snel een groot publiek worden bereikt. Visuele media komen weinig terug in de voorstellen. Hier liggen volgens de adviseurs nog mogelijkheden.

Verder lijkt binnen meerdere voorstellen de focus te verschuiven van het uitzonderlijke naar het alledaagse ontwerp. Met name het bieden van een podium aan expertise uit diverse sectoren buiten de creatieve industrie komt regelmatig terug. Ook wordt er ruimte gecreëerd voor individuele stemmen, van onder andere gebruikers. Dit biedt kansen voor nieuwe perspectieven binnen de ontwerpkritiek en het betrekken van nieuwe doelgroepen bij ontwerp.

Daarnaast is het opmerkelijk dat steeds meer platforms ontstaan vanuit de (ontwerp)gemeenschap en daardoor gericht zijn op gezamenlijke beschouwing, reflectie en discussie. Door de directe aansluiting op de ontwerppraktijk ontstaat een effectieve wisselwerking tussen reflectie, kritiek en ontwerp. Omdat deze platforms verbonden zijn aan een reeds opgebouwde achterban zijn deze tevens veerkrachtiger en toekomstbestendiger.

Tot slot valt op dat bij meerdere voorstellen verschillende gerenommeerde instellingen betrokken zijn. Dit stemt het fonds positief. Jammer is echter dat de instellingen die ambities hebben op het gebied van beschouwing en reflectie, niet in staat zijn om hiervoor voldoende tijd en middelen in te zetten.

vervolg
Het fonds geeft met deze selectie een impuls aan vijf veelbelovende voorstellen, die bijdragen aan de verdere ontwikkeling en versterking van ontwerpkritiek. Het fonds zal deze partijen nadrukkelijk volgen en in contact brengen met elkaar en andere aanvragers, instellingen en belanghebbenden om kennis en ervaring uit te wisselen en van elkaar te leren. Hiertoe zal het fonds een expertmeeting organiseren. Tegelijkertijd is het fonds bezorgd over de beperkte middelen die het eenmalig aan de geselecteerde voorstellen kan toekennen. Dit onderwerp zal tevens aan bod komen in de expertmeeting.

Illustratie: Jenna Arts
kb5mvh7633kopie.jpg

Terugblik conferentie Leeromgeving van de toekomst

29 juni 2017

Op 15 juni 2017 organiseerde het Stimuleringsfonds samen met het ministerie van OCW en de Inspectie van het Onderwijs een conferentie over de leeromgeving van de toekomst. Minister Jet Bussemaker opende de bijeenkomst op het Koning Willem I College in Den Bosch. Bekijk hieronder het beeldverslag.
De hoofdvraag van de conferentie was: hoe kunnen schoolgebouwen de innovatie in het beroepsonderwijs optimaal faciliteren? We zien steeds meer hybride vormen van onderwijs ontstaan, waarbij onderwijs, beroepspraktijk en maatschappij bij elkaar komen. Ook (nieuwe) technologieën spelen hierbij een rol. Deze veranderingen hebben directe invloed op het ruimtelijke ontwerp van het beroepsonderwijs. Tijdens de conferentie gingen onderwijsinstellingen, ontwerpers, beleidsmakers en toezichthouders met elkaar in gesprek om samen actuele ontwerpopgaven te verkennen.

Vervolg: bouw mee aan de leeromgeving van de toekomst
Als vervolg op deze conferentie start het Stimuleringsfonds in oktober 2017 het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst, waarin ontwerpers samen met onderwijsinstellingen werken aan huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs.

Bent u als mbo-instelling geïnteresseerd in deelname aan dit traject?
Kijk voor meer informatie op www.stimuleringsfonds.nl/lvdt.
kb5mvh7449kopie.jpg
Directeur van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie Syb Groeneveld verwelkomt minister Jet Bussemaker bij het Koning Willem I College.
kb5mvh7750kopie.jpg
Jet Bussemaker voert een vraaggesprek met Jeanette Noordijk (voorzitter raad van bestuur Koning Willem I College) en Monique Vogelzang (inspecteur-generaal van het onderwijs).
kb5mvh7876kopie.jpg
Henk Oosterling (filosoof en oprichter Rotterdam Vakmanstad) geeft een inspirerende key-note presentatie.
kb5mvh8034kopie.jpg
Studenten van het evenementenbureau van Koning Willem I College wijzen deelnemers de weg naar de deelsessies.
kb5mvh8134kopie.jpg
Susanne Pietsch presenteert in de deelsessie over 'De regio als leeromgeving' haar onderzoek 'De Ambachtsschool Revisited'.
kb5mvh8209kopie.jpg
Anne van de Graaf (De Leermeesters) legt in de deelsessie 'Ruimte om te leren én te werken' een interactief spel uit, aan de hand waarvan de deelnemers nadenken over de ruimtelijke consequenties van het hybride leren.
kb5mvh8499kopie.jpg
De deelnemers van de deelsessie 'De online en offline leeromgeving' formuleren antwoorden op fundamentele vragen over het onderwijs.
kb5mvh8635kopie.jpg
Architect Skafte Aymo-Boot geeft toelichting op zijn project 'Je eigen gang gaan'.
kb5mvh8680kopie.jpg
In de pauze is er ruimte voor onderwijsprofessionals, ontwerpers, beleidsmakers en toezichthouders om elkaar te spreken en nieuwe contacten te leggen.

U leest hier meer over het volledige programma van de conferentie.

Fotografie: Maarten van Haaff

Beeld boven: Chris Sigaloff (directeur Kennisland) en Minister van Onderwijs Cultuur en Wetenschap Jet Bussemaker starten de conferentie 'Leeromgeving van de toekomst'.

nieuwsbericht.jpg

Myrthe Kramer geeft praktische tips voor uw subsidieaanvraag

29 juni 2017

Myrthe Kramer, werkzaam bij het secretariaat, is één van de aanspreekpunten van het Stimuleringsfonds. Wanneer u belt of mailt naar het algemene mailadres van het fonds zal zij u hoogstwaarschijnlijk te woord staan. Dagelijks krijgt Myrthe te maken met de meest uiteenlopende vragen. Ze geeft een aantal tips voor uw subsidieaanvraag.
Tip 1: Maak op tijd een account aan in de online aanvraagomgeving. Het kan zijn dat u de bevestigingsmail pas na één werkdag ontvangt.

Tip 2: Raadpleeg voor u start met uw aanvraag de Leidraad subsidieaanvraag.

Tip 2: Vraagt u aan binnen de deelregelingen Activiteitenprogramma's, Meerjarige programma's en Festivals dan geldt de Leidraad subsidieaanvraag Activiteitenprogramma's.

Tip 3: Wacht niet tot het laatste moment met indienen. De server wordt voor 23.59 uur op de sluitingsdatum druk bezocht, en dat kan zorgen voor vertragingen waardoor uw aanvraag niet op tijd wordt ingediend. Na 00:00 uur sluit de aanvraagronde.

Tip 4: Laat het venster van uw browser niet te lang open staan. Na een uur wordt de sessie beëindigd. Druk tussendoor regelmatig op de zwarte button ‘opslaan’ onderin de pagina.

Tip 5: Indien u problemen hebt met het uploaden van een bestand kunt u het volgende controleren:
Gebruikt u Firefox? Probeer eens Google Chrome.
Controleer of uw bestand een PDF is. De meeste bijlagen kunnen alleen als PDF worden verstuurd.
Controleer of uw bestand niet boven het maximaal aangegeven MB’s uitkomt.


Veelgestelde vragen
Heeft u nog andere vragen? Bekijk het uitgebreide overzicht met de meest gestelde vragen.

Staat uw vraag er niet tussen? Bel +31(0)10 436 16 00 of mail naar Myrthe Kramer of Hedwig Homoet via [email protected].
loader
pagetype:page-content
pagesubtype:pagesub-other
Array
(
    [0] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=tree&p=/nl/&format=L
    [1] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=expressions&p=/nl/
    [2] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=projectvormen&p=/nl/
    [3] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=regelingen&p=/nl/
    [4] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=programmes&p=/nl/
    [5] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=granted_years&p=/nl/
    [6] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=domains&p=/nl/
    [7] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=subdisciplines&p=/nl/
    [8] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/hoe_passen_games_binnen_een_subsidieregeling_voor_digitale_cultuur/
    [9] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/nieuws/&format=L&length=5
    [10] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/terugblik_dementie_in_de_openbare_ruimte/
    [11] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/convenant_programma_creatieve_industrie_ondertekend/
    [12] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/selectie_open_oproep_ruimte_voor_ontwerpkritiek/
    [13] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/terugblik_conferentie_leeromgeving_van_de_toekomst/
    [14] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/myrthe_kramer_geeft_praktische_tips_voor_uw_subsidieaanvraag/
)

het fonds

subsidies

actueel

Excuses, de kalender bevat momenteel geen events
presentatiepraatpaal.jpg
Hoe maken we de openbare ruimte toegankelijker en bruikbaarder voor mensen met dementie? Op 20 juni 2017 presenteerden acht ontwerpers vijf oplossingsrichtingen als resultaat van het onderzoekstraje... meer >
ontwerpkritiekillustratie.jpg
‘Zonder ontwerpkritiek geen ontwerp’, aldus de adviseurs aan wie het Stimuleringsfonds de voorstellen uit de Open Oproep voorlegde. Zij selecteerden vijf veelbelovende voorstellen die bijdragen aa... meer >
overleeromgevingvandetoekomstnieuwsberic.jpg
De veranderingen in het onderwijs leiden tot nieuwe vragen over de omgeving waarin het leren plaatsvindt: over het klaslokaal, het schoolgebouw, de locatie van het schoolgebouw in een stad of in een r... meer >
sarahkuengworkingatphotographyannekehymm.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mondriaan Fonds bieden in 2018 opnieuw gezamenlijk twee residency perioden aan in de Japanse keramiekregio Saga. De fondsen roepen ontwerpers en beelde... meer >
loader
loader
loader
totalload:1500828041.751t/m
Array
(
    [0] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=tree&p=/nl/&format=L
    [1] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=expressions&p=/nl/
    [2] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=projectvormen&p=/nl/
    [3] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=regelingen&p=/nl/
    [4] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=programmes&p=/nl/
    [5] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=granted_years&p=/nl/
    [6] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=domains&p=/nl/
    [7] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=subdisciplines&p=/nl/
    [8] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/hoe_passen_games_binnen_een_subsidieregeling_voor_digitale_cultuur/
    [9] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/nieuws/&format=L&length=5
    [10] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/terugblik_dementie_in_de_openbare_ruimte/
    [11] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/convenant_programma_creatieve_industrie_ondertekend/
    [12] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/selectie_open_oproep_ruimte_voor_ontwerpkritiek/
    [13] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/terugblik_conferentie_leeromgeving_van_de_toekomst/
    [14] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/myrthe_kramer_geeft_praktische_tips_voor_uw_subsidieaanvraag/
    [15] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/subsidies/&format=S
    [16] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/agenda/&format=L&length=30
    [17] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/nieuws/&format=L&length=15
    [18] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=home&p=/nl/&format=L
)