stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Drie talenten uitgelicht
GroepStimuleringsfondsFotoMaartenvanHaaf.jpg

Drie talenten uitgelicht

18 januari 2017

Sinds 2013 ondersteunt het Stimuleringsfonds jaarlijks uitzonderlijk talent in de creatieve industrie, verdeeld over de disciplines architectuur, interieurarchitectuur, textielontwerp, social design, productvormgeving, modevormgeving, schoenontwerp, illustratie, animatie, grafisch ontwerp en interactief media design. De geselecteerde makers en ontwerpers ontvingen € 25.000 vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling. In de periode 2013-2016 zijn in totaal 125 uitzonderlijk talentvolle ontwerpers ondersteund met deze beurs. Gedurende het jaar dat ze de beurs konden besteden hebben ze uiteenlopende projecten uitgevoerd. Drie makers vertellen hier over hun verschillende ervaringen en geven een indruk van wat talentontwikkeling binnen het fonds zoal inhoudt.
Arna Mackic ontving de beurs in 2013 en deed onderzoek naar vergeten monumenten in Joegoslavië en verwoeste steden in Bosnië-Herzegovina. Naast een indrukwekkende publicatie, verkozen tot een van de best verzorgde boeken van 2014, heeft de talentontwikkelingsbeurs Mackic in staat gesteld om haar eigen praktijk te positioneren: 'Ik ben erachter gekomen dat mijn doel als architect niet is om per se te bouwen, maar om strategisch te bepalen waar en op welke manier ik middels architectuur – in de breedste zin van het woord – kan bijdragen. Mijn doel is om nieuwe betekenis te geven aan (publieke) plekken door middel van architectuur. Ik ben gefascineerd door plekken waar enorme spanningen en/of tegenstellingen zijn, plekken met frictie. Want daar waar frictie is, zijn enorm veel mogelijkheden.'

Over de beurs en de betekenis voor haar praktijk zegt de jonge architect: 'Ik heb een jaar lang ontwerpend onderzoek gedaan waarin ik heb gereisd, veel specialisten heb gesproken, veel theorie heb gelezen, experimenten heb gedaan in het verbeelden van mijn analyses en ideeën. [..] Omdat de subsidie over ‘talentontwikkeling’ gaat en ik benieuwd was hoe ik me ontwikkelde binnen dat jaar, wilde ik dit laten onderzoeken en documenteren door iemand van buitenaf. Daarom heb ik Anne Ardina Brouwers, sociaalwetenschappelijk onderzoeker aan de UVA, gevraagd om mij gedurende het jaar elke maand te interviewen over mijn voortgang. Als sociaalwetenschappelijk onderzoeker stelde zij vragen die mij verder hielpen in het denken over het project, maar ook in het denken over waar ik nu precies stond en wat ik daarvan dacht. Dit is voor mij hele goede reflectie geweest.'
ArnaMackic.jpg
'Debuut in New York Times en opdracht van Beierse Staatsopera'

Illustrator Viktor Hachmang werd in 2014 voor de beurs geselecteerd en ontwikkelde onder andere een graphic novel op basis van een novelle van F. Bordewijk. Viktor: 'Het afgelopen jaar heb ik mijzelf de opdracht gegeven om twee aspecten van mijn illustratie- en ontwerppraktijk verder te verdiepen: enerzijds de zoektocht naar autonomie en de voortzetting van een eigen narratief; anderzijds heb ik geëxperimenteerd met werken in de derde dimensie. Op die manier heb ik geprobeerd om mijzelf, zowel op het gebied van vorm, als inhoud, uit te dagen.'

De beurs stelde de illustrator in staat om vrije ruimte voor zichzelf te creëren waardoor hij zich zowel artistiek als professioneel kon ontwikkelen. 'Door de steun van het Stimuleringsfonds heb ik mij beter kunnen profileren als striptekenaar/narratief kunstenaar, op zowel nationaal als internationaal niveau. Zo heb ik naar aanleiding van mijn Blokken-project mogen debuteren met een stripverhaal in The New York Times en werk ik momenteel aan een lang stripboek in opdracht van de Beierse Staatsopera.'

Net zoals bij veel andere geselecteerden bleek bij Viktor dat het vooraf opgestelde plan niet één op één uitgevoerd kon worden. 'Kort na de start van het proces werd duidelijk dat het concept-jaarprogramma erg ambitieus was en dat ik vooral de research- en lay-outfase erg had onderschat. […] In samenspraak met het Stimuleringsfonds heb ik daarom afgeweken van mijn initiële planning.' Dat deze keuze uiteindelijk veel resultaat opleverde bleek dan ook na afronding van het traject. 'Gedurende het jaar begon zich een bepaalde thematiek in mijn werk af te tekenen en ik heb nu het idee dat ik mijn interesses en uitgangspunten op een grondige manier in kaart heb kunnen brengen. Dit zal mij in het vervolg van mijn carrière zeker helpen.'

viktorhachmangblokkendeopstand.jpg
'Wees niet bang om risico te nemen'

In 2014 ontving ook kunstenaar-ontwerper Sjoerd ter Borg een beurs. Sjoerd onderzoekt en bevraagt in zijn werk de transformatie van steden. Terugkijkend op de periode dat hij de beurs ontving schreef hij het volgende: 'Daar sta je dan, met een flinke zak geld en een jaar om te bewijzen dat je het waard bent om ‘talent’ te worden genoemd. Maar laat ik gelijk beginnen met het advies om je niet door deze aanname te laten leiden! Misschien ben je gekozen omdat je al (inter)nationaal meedoet met de top van het ontwerpveld, of misschien ziet de commissie potentie. Voor mijzelf gold zeker het laatste toen ik startte met het talentontwikkelingstraject. Het gevaar is dat je dan het idee hebt iets waar moet maken in dit jaar: geweldig nieuw werk, een internationale doorbraak of grote prijzen. Het beste advies wat ik je kan geven, laat je vooral niet leiden door deze gedachten. Geef het geld uit waar het goed voelt, maar wees ook niet bang om een risico te nemen. Probeer wel te professionaliseren in je manier van werken, neem een coach of vraag advies waar je wat mee kan op zowel inhoudelijk als bedrijfsmatig vlak. Spreek veel met de andere ontwerpers in je groep en benut kansen die zich vanzelf zullen openbaren. Na één jaar kan je niet anders denken dat alles ongelofelijk snel voorbij is gegaan: échte talentontwikkeling, daar is minimaal 5 jaar voor nodig.'

Deuitgeverijvanleegstand.jpg

meer nieuws

sciddw17liggendblauw.gif

In No Particular Order @ Dutch Design Week 2017

11 augustus 2017

Tijdens de Dutch Design Week 2017 presenteert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de nieuwe lichting ontwerpers, kunstenaars en architecten die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling ontving. Onder de titel In No Particular Order maken zij in negen installaties collectief een statement over de hedendaagse ontwerppraktijk. Te zien in het Van Abbemuseum van 21 t/m 29 oktober 2017.
Voor de vierde editie van In No Particular Order nodigde het fonds een van de deelnemers van het programma Talentontwikkeling uit als curator: Jules van den Langenberg. Op zoek naar wat deze nieuwe lichting representeert, hanteert de tentoonstellingsmaker een antropologische werkwijze. Vanuit welke ideologieën of sociale en economische structuren werkt deze generatie ontwerpers? In 12-uur durende studio uitwisselingen verzamelde Van den Langenberg fragmenten uit de praktijk van de tweeëndertig deelnemers, zoals gereedschap uit het atelier of een invloedrijk boek, archiefmateriaal of schetsen van een toekomstig project. In het Van Abbemuseum zijn negen installaties te zien die deze fragmenten in een nieuwe context plaatsen en zo de hedendaagse ontwerppraktijk op een praktische, poëtische of kritische manier proberen te duiden.

Deelnemende ontwerpers en makers
Alissa + Nienke (Alissa van Asseldonk en Nienke Bongers), Amy Suo Wu, Isabelle Andriessen, Paula Arntzen, Atelier Frank Verkade, Marjan van Aubel, Christiaan Bakker, Mariska de Groot, Max Dovey, Ting Gong, Rudy Guedj, Sophie Hardeman, Chrissie Houtkooper, Ruiter Janssen, Elisa van Joolen, Jules van den Langenberg, Yaolan Luo, Simone C. Niquille, Kirstie van Noort, Simone Post, Roomforthoughts (Jennifer Kanary Nikolov), Benjamin Sporken, Studio Amir Avraham, Studio Iwan Pol, Studio RAP (Wessel van Beerendonk, Léon Spikker en Lucas ter Hall), Studio Truly Truly (Joel Booy en Kate Booy), Rasmus Svensson, SulSolSal (Johannes Bernard en Guido Giglio), Thomas Trum, Janna Ullrich, Dieter Vandoren, Giuditta Vendrame.

Programma Talentontwikkeling
Talentontwikkeling is een van de zes doelstellingen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Jaarlijks selecteert een onafhankelijke commissie zo’n 30 veelbelovende ontwerpers/makers voor een werkbeurs van €25.000. De ontwerpers zijn maximaal vier jaar geleden afgestudeerd en werkzaam binnen diverse disciplines van de creatieve industrie, van modevormgeving tot grafisch ontwerp, van architectuur tot digitale cultuur. De werkbeurs en bijhorend programma zijn bedoeld voor de artistieke en professionele ontwikkeling van deze individuen. Sinds 2014 presenteert het fonds het programma en de deelnemers tijdens de Dutch Design Week.

Praktische info
In No Particular Order: 21 t/m 29 oktober 2017, dagelijks van 11.00 - 18.00 uur, vrije toegang. Van Abbemuseum (de Studio), Bilderdijklaan 10, Eindhoven.
chenjenweb.jpg

Toekenningen Talentontwikkeling 2017/2018

10 augustus 2017

Vierentwintig uitzonderlijke talenten uit de gehele breedte van de creatieve industrie zijn geselecteerd voor de werkbeurs Talentontwikkeling 2017/2018. De subsidie van € 25.000 biedt ontwerpers, architecten en digitale makers de kans hun artistieke praktijk verder te ontwikkelen op basis van een zelf geïnitieerd plan. Daarnaast biedt de beurs de mogelijkheid aandacht te besteden aan professionele ontwikkeling, ondernemerschap en de presentatie van het werk.
In oktober 2017 presenteert het fonds op de Dutch Design Week de lichting 2016/2017 van het programma Talentontwikkeling.

Voor de beurs 2017/2018 selecteerde een onafhankelijke commissie uit maar liefst 223 aanvragen 24 uitzonderlijke talenten, die maximaal vier jaar geleden zijn afgestudeerd. Gedurende een periode van ruim een jaar zullen de ontwerpers hun ontwikkelplannen uitvoeren, bestaande uit bijvoorbeeld deelname aan verdiepende bijeenkomsten, bijzondere presentaties, residencies, (internationale) werkbezoeken, coaching trajecten of het experimenteren in werkplaatsen. Bovendien organiseert de groep een aantal bijeenkomsten, waardoor zij elkaar beter leren kennen en zich kunnen presenteren aan het publiek.

indruk commissie
De adviescommissie, bestaande uit Touria Meliani (voorzitter), Joost Emmerik, Petra Heck, Jeroen Junte, Toon Koehorst, Tanja Koning, Miriam van der Lubbe, Arna Mackic, Hanka van der Voet en Gerben Willers, selecteerde op basis van portfolio en ontwikkelplan 24 ontwerpers en makers. Het valt de commissie op dat het werk van jonge ontwerpers steeds vaker getuigt van maatschappelijke betrokkenheid en engagement. Veel ontwerpers verhouden zich tot thema’s die urgent zijn binnen de maatschappij. Dit ziet de commissie als een kracht van deze generatie. Binnen de digitale cultuur zijn dit jaar de autonoom opererende makers sterk vertegenwoordigd. In deze voorstellen mist de commissie soms de naar buiten gerichte blik die de andere disciplines steeds meer lijken te omarmen. Deze discipline blinkt echter weer uit in de theoretische en technische inbedding en onderbouwing van de praktijken.

Binnen de (sub)disciplines van vormgeving, zoals grafische vormgeving, productvormgeving en mode ziet de commissie een interessante verscheidenheid aan handschriften en manieren om de artistieke praktijk in te richten. Ook binnen de architectuur ziet ze dat ontwerpers zich op nieuwe richtingen focussen, zoals illustratie en grafische toepassingen. Het valt de commissie op dat ruim de helft van de aanvragen uit het vakgebied vormgeving afkomstig zijn. De disciplines architectuur, gaming maar ook illustratie en animatie kunnen in haar ogen breder vertegenwoordigd worden.
lilianvandaalweb.jpg
BIOMIMICRY: 3D printed soft seat door Lilian van Daal

De geselecteerde ontwerpers met een werkperiode in 2017/2018 zijn:
Alice Wong (information design)
Anne Geenen (architectuur)
Camiel Fortgens (modeontwerp)
Carlijn Kingma (architectuur)
Chen Jhen (grafische vormgeving)
Daniel de Bruin (productontwerp)
Frank Kolkman (interdisciplinair)
Isabel Mager (interdisciplinair)
Jason Hansma (digitale cultuur)
Joana Chicau (digitale cultuur)
Jos Klarenbeek (interdisciplinair)
Julia Janssen (grafische vormgeving)
Karim Adduchi (modeontwerp)
Koos Breen (grafische vormgeving)
Lilian van Daal (industrieel ontwerp)
Manon van Hoeckel (social design)
Márk Redele (architectuur)
New State of Matter (Gaspard Bos) (industrieel ontwerp)
Studio Reus (Jonathan Reus) (digitale cultuur)
Suzanne Oude Hengel (productontwerp)
Tenant of Culture (Hendrickje Schimmel) (textielvormgeving)
TeYosh (Sofija Stanković & Teodora Stanković) (grafische vormgeving)
Willem van Doorn (interdisciplinair)
Yamuna Forzani (modeontwerp)

nieuwe ronde 2018
In 2018 is er opnieuw een kans om als jong talent te worden erkend. De sluitingsdatum voor deze nieuwe ronde is in het voorjaar. De exacte datum wordt eind 2017 bekend gemaakt op de website van het Stimuleringsfonds. Meer informatie over de beurs Talentontwikkeling vind je hier.

Beeld boven: Chen Jhen

jasonhansmanb.jpg
Jason Hansma
proeftuinnlweb.jpg

Save the date: Proeftuin NL VR-excursies

8 augustus 2017

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en bureau Het Noordzuiden nodigen u van harte uit voor een reeks van vier bijeenkomsten in het kader van ons traject 'Proeftuin NL’. Hierin zult u meer te weten komen over het hoe en wat en de waarde van experimenten in de hedendaagse ruimtelijke ontwikkeling en wordt u door de VPRO meegenomen op VR-excursies langs inspirerende praktijkvoorbeelden uit de Nederlandse praktijk van stadslabs.
aanleiding
Nederland heeft een lange en rijke traditie met experimenteren op het gebied van ruimtelijke ordening. Hierbij is altijd veel aandacht besteed aan de wisselwerking tussen maatschappelijke vraagstukken en de ruimtelijke inrichting van ons land. In de afgelopen drie jaar heeft het Stimuleringsfonds een netwerk van circa 40 stadslabs opgebouwd. Hierin wordt door het hele land met nieuwe samenwerkingsvormen tussen lokale overheden, stadmakers, ondernemers en institutionele partijen geëxperimenteerd om lokale initiatieven te ontwikkelen die antwoorden formuleren op die vraagstukken.

Om te bepalen welke lessen uit deze en andere ruimtelijke experimenten - zoals living labs, broedplaatsen, pilots en werkplaatsen - getrokken kunnen worden is in 2015 tijdens het Jaar van de Ruimte het traject ‘Proeftuin NL’ gestart. Hieruit bleek dat de waarde van het ruimtelijke experiment breed wordt onderkend, maar dat het leren, verspreiden en opschalen nog te weinig aandacht krijgt. Hun waarde wordt hierdoor vaak niet volledig benut. Met deze reeks bijeenkomsten geven wij hier graag gehoor aan.

vier bijeenkomsten
In vier thematische bijeenkomsten delen wij aan de hand van concrete resultaten en praktijkvoorbeelden uit ons stadslabnetwerk graag onze kennis en ervaring - over rollen, werkvormen, continuïteit en draagvlak - en verkennen wij hoe het lerend vermogen van deze experimenten, zowel tussen de labs onderling als tussen de labs en hun lokale, regionale of nationale overheid, kan worden versterkt.

Proeftuin NL bestaat uit een reeks bijeenkomsten rondom een aantal grote maatschappelijke vraagstukken:

5 oktober 13.00-17.30 uur - Utrecht - Herbestemming en cultureel programmeren
10 oktober 13.00-17.30 uur - Leiden - Binnensteden en leefbaarheid
26 oktober 13.00-17.30 uur - Dordrecht - Klimaatadaptatie, water en energie
31 oktober 13.00-17.30 uur - Amsterdam - Stedelijke transformatie en verdichting

Bij deze bijeenkomsten wordt u ’s middags door verschillende stadslabs op locatie ontvangen. De VPRO neemt u mee op meerdere virtual reality-excursies naar inspirerende projecten, waarin de resultaten van de labs en hun experimentele werkwijze worden getoond. En Stadslaboranten en betrokken overheden krijgen een podium om ervaringen te delen en met elkaar in gesprek te gaan.

We hopen u op alle vier de ProeftuinNL bijeenkomsten te mogen begroeten en kijken uit naar een inspirerende reeks. Uiteraard bent u ook welkom om aan 1 of 2 bijeenkomsten deel te nemen.

aanmelden
U kunt zich aanmelden door uiterlijk 28 september a.s. een e-mail te sturen aan [email protected]. Vermeld hierbij alstublieft aan welke bijeenkomst(en) u wilt deelnemen.

nadere informatie
Maarten Tas (Stimuleringsfonds Creatieve Industrie) - [email protected]
Edwin van Uum (Het Noordzuiden) - [email protected]
jalilaessaidiweb.jpg

Selectie Open Oproep Fresh Perspectives

8 augustus 2017

Vijf verrassende voorstellen van ontwerpers zijn geselecteerd uit 52 reacties op de Open Oproep Fresh Perspectives. Hiermee ondersteunt het Stimuleringsfonds de mogelijkheid om een innovatief concept te koppelen aan een gerenommeerd bedrijf, organisatie of kennisinstelling. Superuse Studios, ontwerper Xiaofeng Dai, Inspidere, Reframing Studio en Kunstlab Arnhem ontvangen een bijdrage om een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met bijvoorbeeld Waterschap de Dommel, Wageningen Universiteit of Digital Methods Initiative. Uiteindelijk zal het vooronderzoek leiden tot een relevante innovatie voor de maatschappij.
Ontwerpers komen binnen de autonome beroepspraktijk vaak tot verrassende en innovatieve concepten voor maatschappelijke vraagstukken. Helaas ontbreekt het hun regelmatig aan slagkracht om zo’n concept samen met partners buiten de eigen discipline of beroepspraktijk verder te ontwikkelen tot een product of toepassing, terwijl juist dat vaak leidt tot succesvolle innovaties. Met de Open Oproep Fresh Perspectives ondersteunt het Stimuleringsfonds ontwerpers met een goed concept, om een samenwerking aan te gaan met een gerenommeerd bedrijf, organisatie of kennisinstelling.

bijzondere voorstellen
Zo werken Reframing Studio en Exodus Zuid-Holland aan een nieuw concept voor nazorg bij de reïntegratie van ex-gedetineerden, en maakt Kunstlab Arnhem in samenwerking met Wageningen Universiteit een artistieke installatie waarin planten muziek maken, een proefopstelling die wordt doorontwikkeld naar een praktische toepassing binnen de landbouw. In maart 2017 werden ontwerpers en makers opgeroepen om voorstellen in te dienen voor deze oproep. De vijf geselecteerde projecten kunnen nu starten met de fase waarin vooronderzoek wordt gedaan en beide partijen komen tot een samenwerkingsovereenkomst.

indruk
Het animo voor de Open Oproep was groot. Opvallend is dat er veel voorstellen zijn ingediend door partijen die niet eerder bij het Stimuleringsfonds hebben aangevraagd. De maatschappelijke vraagstukken waartoe ontwerpers zich samen met de partnerorganisaties of bedrijven verhouden, lopen sterk uiteen. De adviescommissie was positief gestemd over het engagement dat uit de aanvragen spreekt. Zij ziet kwaliteit en actualiteit in de voorstellen, en ziet de vele verschillende (sub)disciplines van de creatieve industrie vertegenwoordigt. Een heikel punt bij een aantal voorstellen was de mate waarin er sprake was van een gelijkwaardige samenwerking tussen ontwerper en partnerorganisatie. Uit de voorstellen met een gelijkwaardige samenwerking, heeft de commissie uiteindelijk een selectie gemaakt, waarbij ze de aanvragen die op de gestelde criteria het beste scoorden heeft verkozen boven de anderen.

selectie
Van Afrikaandermarkt naar Wijkgrondstoffenmarkt
Afrikaanderwijk Coöperatie en Superuse Studios
Commentary Informed
Xiaofeng Dai en Digital Methods
Fresh on Sewage Sludge
Inspidere (Jalila Essaïdi) en Waterschap de Dommel
Reframing Detentie en Intergratie
Reframing Studio en Exodus Zuid-Holland
De Plantmonitor
Kunstlab Arnhem (Tom Kortbeek) en het Laboratorium voor Plantenfysiologie van de Wageningen Universiteit
reframingroaldhoopeweb.jpg
Reframing Detentie en Re-integratie door Reframing Studio en Exodus Zuid-Holland

volgende oproep
De oproep wordt in de loop van 2017 of uiterlijk begin 2018 herhaald. Houd hiervoor de website van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in de gaten of schrijf u in voor de nieuwsbrief. Het Stimuleringsfonds zet zich in om de geselecteerde projecten bijeen te brengen en de resultaten met een breed publiek te delen.

beoordeling
De ingezonden voorstellen zijn ter advies voorgelegd aan de volgende vier adviseurs: Albert Herder (architect en eigenaar STUDIONINEDOTS, lid adviescommissie Deelregeling Architectuur), René Post (business development Waag Society en initiatiefnemer The Green Web Foundation), Marieke Rietbergen (oprichter Design Innovation Group) en Yassine Salihine (senior forecaster SLEM en lid adviescommissie Deelregeling Vormgeving). In de beoordeling heeft de commissie gekeken in hoeverre de voorstellen voldoen aan de in de oproeptekst geformuleerde criteria.

Beeld boven: Fresh on Sewage Sludge door Inspidere (Jalila Essaïdi) en Waterschap de Dommel

schoonafrikaanderwijkcooperatieensuperus.jpg
Van Afrikaandermarkt naar Wijkgrondstoffenmarkt door Afrikaanderwijk Coöperatie en Superuse Studios
ipadweb.jpg

The making of: het eerste digitale jaarverslag van het Stimuleringsfonds

8 augustus 2017

Dit jaar bracht het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een digitaal jaarverslag uit met een volledig nieuwe aanpak. Gebruikers scrollen gemakkelijk door de hoogtepunten van het afgelopen jaar door middel van video’s en geanimeerde infographics. Diverse buttons bieden toegang tot meer verdieping op de website. Het digitale jaarverslag werd vormgegeven door Nikki van Onna (Studio van Onna). We spraken met hem over de totstandkoming.
een verhaal waar je je al scrollend doorheen beweegt
Een jaarverslag is doorgaans een (financiële) verantwoording van wat er in het afgelopen jaar in een organisatie is gebeurd. Inclusief de manier waarop en door wie het is uitgevoerd. Een grote hoeveelheid informatie die in de huidige tijd van digitale media beknopt moet worden vertaald. Anneloes van der Leun, hoofd communicatie bij het fonds: ‘We wilden op een inspirerende, toegankelijke manier laten zien wat het resultaat is van een jaar subsidie en activiteiten. Daarnaast wilden we transparantie bieden, vertrouwen creëren en de dialoog aanwakkeren.’

‘Een digitaal medium is hiervoor bij uitstek geschikt', zegt Nikki van Onna. ‘Het kan makkelijk verspreid worden, en eindeloos gedeeld. Het jaarverslag is opgebouwd als een verhaal dat je aan de hand van mooie voorbeelden meeneemt door het jaar. ‘Dit hebben we gedaan door middel van film, aantrekkelijk beeld en geanimeerde infographics die een vakpubliek maar ook een breder publiek aanspreken. De korte video’s, gemaakt door Mals Media, tonen de kracht van ontwerp, in én tussen de disciplines architectuur, vormgeving en digitale cultuur.’

“Nimmer was een jaarverslag zo persoonlijk en aantrekkelijk! Dank hiervoor, ik krijg de Netflix-achtige behoefte aan meer!”
Janine Huizenga, hoofd van de afdeling Interactive / Media / Design aan de KABK.

jaarverslaglaracaptan.jpg

Naast de creatieve inhoud speelt ook het milieubewuste aspect een grote rol in de keuze voor een digitaal jaarverslag. Anneloes: ‘Sinds een paar jaar onderzoeken we de reacties van ontvangers van het jaarverslag. Uit die enquête bleek dat een papieren uitgave als ‘zonde’ wordt ervaren. Maar ook dat inspirerende voorbeelden het best overbrengen wat het fonds doet, namelijk een wezenlijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van de professionele ontwerppraktijk, door het inhoudelijk en financieel ondersteunen van ontwerpers, makers en instellingen in de creatieve industrie. Met film kan je dat laten zien.’

verbeteren performance
De opdracht voor het jaarverslag van 2016 kwam voort uit de evaluatie van de voorgaande jaarverslagen. Anneloes: ‘Als fonds sta je midden in de samenleving en fungeer je als schakel tussen cultuur, maatschappij en economie. We wilden dat het jaarverslag daar een afspiegeling van zou zijn, naast de verantwoording over wat we hebben gedaan, wat we hebben bereikt en wat dat heeft gekost.’

aarchitectuur.jpg

De snelle digitale ontwikkelingen vragen dat er continu wordt nagedacht over de manier waarop het fonds informatie presenteert. Een heldere informatiestructuur en zorgvuldige selectie van content was het vertrekpunt. Nikki van Onna: ‘Als ontwerper vind ik het essentieel om vanaf dit stadium betrokken te zijn, aangezien het vormgeven hier eigenlijk al begint.’

‘Vervolgens is het mijn taak om een vorm te bedenken die op deze ontwikkelingen aansluit: een heldere navigatie die als vanzelfsprekend werkt, een typografische hiërarchie voor alle soorten informatietypen en subtiele animatieprincipes die prikkelen maar niet storen. Het lastige aan het ontwerpen aan een interactief medium, is dat je pas kunt zien hoe het werkt zodra het is gebouwd’, vertelt Nikki. ‘Je moet je in het ontwerpstadium heel erg verdiepen in het gedrag van een gebruiker. En daarbij oppassen dat je geen verkeerde aannames maakt. De infographics zijn altijd een grote uitdaging. Die worden al snel veel te complex.’

infographicjaarverslag.jpg
loader

het fonds

subsidies

actueel

proeftuinnlweb.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en bureau Het Noordzuiden nodigen u van harte uit voor een reeks van vier bijeenkomsten in het kader van ons traject 'Proeftuin NL’. Hierin zult u meer te w... meer >
jalilaessaidiweb.jpg
Vijf verrassende voorstellen van ontwerpers zijn geselecteerd uit 52 reacties op de Open Oproep Fresh Perspectives. Hiermee ondersteunt het Stimuleringsfonds de mogelijkheid om een innovatief concept ... meer >
chenjenweb.jpg
Vierentwintig uitzonderlijke talenten uit de gehele breedte van de creatieve industrie zijn geselecteerd voor de werkbeurs Talentontwikkeling 2017/2018. De subsidie van € 25.000 biedt ontwerpers, ar... meer >
sciddw17liggendblauw.gif
Tijdens de Dutch Design Week 2017 presenteert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de nieuwe lichting ontwerpers, kunstenaars en architecten die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling ont... meer >
loader
loader
loader