stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Drie talenten uitgelicht
GroepStimuleringsfondsFotoMaartenvanHaaf.jpg

Drie talenten uitgelicht

18 januari 2017

Sinds 2013 ondersteunt het Stimuleringsfonds jaarlijks uitzonderlijk talent in de creatieve industrie, verdeeld over de disciplines architectuur, interieurarchitectuur, textielontwerp, social design, productvormgeving, modevormgeving, schoenontwerp, illustratie, animatie, grafisch ontwerp en interactief media design. De geselecteerde makers en ontwerpers ontvingen € 25.000 vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling. In de periode 2013-2016 zijn in totaal 125 uitzonderlijk talentvolle ontwerpers ondersteund met deze beurs. Gedurende het jaar dat ze de beurs konden besteden hebben ze uiteenlopende projecten uitgevoerd. Drie makers vertellen hier over hun verschillende ervaringen en geven een indruk van wat talentontwikkeling binnen het fonds zoal inhoudt.
Arna Mackic ontving de beurs in 2013 en deed onderzoek naar vergeten monumenten in Joegoslavië en verwoeste steden in Bosnië-Herzegovina. Naast een indrukwekkende publicatie, verkozen tot een van de best verzorgde boeken van 2014, heeft de talentontwikkelingsbeurs Mackic in staat gesteld om haar eigen praktijk te positioneren: 'Ik ben erachter gekomen dat mijn doel als architect niet is om per se te bouwen, maar om strategisch te bepalen waar en op welke manier ik middels architectuur – in de breedste zin van het woord – kan bijdragen. Mijn doel is om nieuwe betekenis te geven aan (publieke) plekken door middel van architectuur. Ik ben gefascineerd door plekken waar enorme spanningen en/of tegenstellingen zijn, plekken met frictie. Want daar waar frictie is, zijn enorm veel mogelijkheden.'

Over de beurs en de betekenis voor haar praktijk zegt de jonge architect: 'Ik heb een jaar lang ontwerpend onderzoek gedaan waarin ik heb gereisd, veel specialisten heb gesproken, veel theorie heb gelezen, experimenten heb gedaan in het verbeelden van mijn analyses en ideeën. [..] Omdat de subsidie over ‘talentontwikkeling’ gaat en ik benieuwd was hoe ik me ontwikkelde binnen dat jaar, wilde ik dit laten onderzoeken en documenteren door iemand van buitenaf. Daarom heb ik Anne Ardina Brouwers, sociaalwetenschappelijk onderzoeker aan de UVA, gevraagd om mij gedurende het jaar elke maand te interviewen over mijn voortgang. Als sociaalwetenschappelijk onderzoeker stelde zij vragen die mij verder hielpen in het denken over het project, maar ook in het denken over waar ik nu precies stond en wat ik daarvan dacht. Dit is voor mij hele goede reflectie geweest.'
ArnaMackic.jpg
'Debuut in New York Times en opdracht van Beierse Staatsopera'

Illustrator Viktor Hachmang werd in 2014 voor de beurs geselecteerd en ontwikkelde onder andere een graphic novel op basis van een novelle van F. Bordewijk. Viktor: 'Het afgelopen jaar heb ik mijzelf de opdracht gegeven om twee aspecten van mijn illustratie- en ontwerppraktijk verder te verdiepen: enerzijds de zoektocht naar autonomie en de voortzetting van een eigen narratief; anderzijds heb ik geëxperimenteerd met werken in de derde dimensie. Op die manier heb ik geprobeerd om mijzelf, zowel op het gebied van vorm, als inhoud, uit te dagen.'

De beurs stelde de illustrator in staat om vrije ruimte voor zichzelf te creëren waardoor hij zich zowel artistiek als professioneel kon ontwikkelen. 'Door de steun van het Stimuleringsfonds heb ik mij beter kunnen profileren als striptekenaar/narratief kunstenaar, op zowel nationaal als internationaal niveau. Zo heb ik naar aanleiding van mijn Blokken-project mogen debuteren met een stripverhaal in The New York Times en werk ik momenteel aan een lang stripboek in opdracht van de Beierse Staatsopera.'

Net zoals bij veel andere geselecteerden bleek bij Viktor dat het vooraf opgestelde plan niet één op één uitgevoerd kon worden. 'Kort na de start van het proces werd duidelijk dat het concept-jaarprogramma erg ambitieus was en dat ik vooral de research- en lay-outfase erg had onderschat. […] In samenspraak met het Stimuleringsfonds heb ik daarom afgeweken van mijn initiële planning.' Dat deze keuze uiteindelijk veel resultaat opleverde bleek dan ook na afronding van het traject. 'Gedurende het jaar begon zich een bepaalde thematiek in mijn werk af te tekenen en ik heb nu het idee dat ik mijn interesses en uitgangspunten op een grondige manier in kaart heb kunnen brengen. Dit zal mij in het vervolg van mijn carrière zeker helpen.'

viktorhachmangblokkendeopstand.jpg
'Wees niet bang om risico te nemen'

In 2014 ontving ook kunstenaar-ontwerper Sjoerd ter Borg een beurs. Sjoerd onderzoekt en bevraagt in zijn werk de transformatie van steden. Terugkijkend op de periode dat hij de beurs ontving schreef hij het volgende: 'Daar sta je dan, met een flinke zak geld en een jaar om te bewijzen dat je het waard bent om ‘talent’ te worden genoemd. Maar laat ik gelijk beginnen met het advies om je niet door deze aanname te laten leiden! Misschien ben je gekozen omdat je al (inter)nationaal meedoet met de top van het ontwerpveld, of misschien ziet de commissie potentie. Voor mijzelf gold zeker het laatste toen ik startte met het talentontwikkelingstraject. Het gevaar is dat je dan het idee hebt iets waar moet maken in dit jaar: geweldig nieuw werk, een internationale doorbraak of grote prijzen. Het beste advies wat ik je kan geven, laat je vooral niet leiden door deze gedachten. Geef het geld uit waar het goed voelt, maar wees ook niet bang om een risico te nemen. Probeer wel te professionaliseren in je manier van werken, neem een coach of vraag advies waar je wat mee kan op zowel inhoudelijk als bedrijfsmatig vlak. Spreek veel met de andere ontwerpers in je groep en benut kansen die zich vanzelf zullen openbaren. Na één jaar kan je niet anders denken dat alles ongelofelijk snel voorbij is gegaan: échte talentontwikkeling, daar is minimaal 5 jaar voor nodig.'

Deuitgeverijvanleegstand.jpg

meer nieuws

machinesoffreedom.jpg

26 okt: Machines of Freedom | een evenement over de architectuurbiënnale Venetië

26 oktober 2017

Hoe zal de toekomst van arbeid eruitzien? Welke invloed zullen rigoureuze veranderingen in arbeidsethos en werkomstandigheden hebben op ruimtelijke configuraties, leefomstandigheden en ideeën over het menselijk lichaam? Hoe kunnen nieuwe vormen van creativiteit en verantwoordelijkheid binnen het architecturale speelveld reageren op de toenemende automatisering? Floris Alkemade, Lara Schrijver en Marina Otero Verzier gaan in discussie over het thema WORK, BODY, LEISURE en de ambities van het Nederlands paviljoen 2018, georganiseerd door Het Nieuwe Instituut, op de 16e Architectuur Biënnale Venetië, die van 24 mei tot 25 november 2018 zal plaatsvinden.
Het evenement markeert het begin van een serie discussies over het thema WORK, BODY, LEISURE en het overkoepelende thema van de Biënnale, FREESPACE, dat de relatie tussen architectuur en maatschappij aan de orde stelt. Deze discussies, die voor, tijdens en na de Biënnale zullen plaatsvinden, tonen de hechte samenwerking die Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zijn aangegaan om Nederlandse ontwerpers en onderzoekers op het gebied van architectuur onder de aandacht te brengen van een internationaal publiek. Tijdens het evenement wordt de eerste van drie Open Oproepen gelanceerd, georganiseerd door Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie samen, voor de selectie van projecten voor het publiek parallelprogramma van het Nederlands paviljoen in 2018.

programma:
10.30 uur: Inloop
11.00 uur: Opening door Syb Groeneveld, directeur Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, en Guus Beumer, directeur Het Nieuwe Instituut.
Marina Otero Verzier, hoofd Research & Development bij Het Nieuwe Instituut en curator van het Nederlands paviljoen 2018, staat stil bij WORK, BODY, LEISURE, het thema van het Nederlands paviljoen 2018 en de reactie op het thema van de Architectuur Biënnale Venetië van dit jaar, FREESPACE.
Keynotespeaker Floris Alkemade over de manier waarop stedelijk beleid kan reageren of anticiperen op arbeidsomstandigheden die worden veroorzaakt door technologische ontwikkelingen.
Keynotespeaker Lara Schrijver over Constants New Babylon en utopische architectonische verbeeldingskunst.
Discussie over het thema van de Architectuur Biënnale Venetië en het Nederlands paviljoen in 2018 tussen Marina Otero Verzier, Floris Alkemade en Lara Schrijver.
Verdere informatie en Q&A over de Open Oproepen die Het Nieuwe Instituut en Stimuleringsfonds Creatieve Industrie uitzetten voor deelname aan de Architectuur Biënnale Venetië in 2018.

datum en locatie
Donderdag 26 oktober 2017
11.00 - 13.00 uur (inloop vanaf 10.30)
Embassy of Urban Transformation, tijdens de Dutch Design Week 2017
Temporary Art Centre (TAC), Eindhoven
Voertaal: Engels

aanmelden
Meld je hier aan voor dit gratis evenement in het Temporary Art Centre (TAC).
duswatgaanwijdoenweb.jpg

Toekenningen tweede ronde Non-Fictie Transmedia

18 oktober 2017

De regeling Non-Fictie Transmedia, die het Stimuleringsfonds samen met het Nederlands Filmfonds organiseert, heeft zijn tweede en laatste ronde van dit jaar achter de rug. Hier een overzicht van de projecten die in deze ronde zijn ondersteund. Met deze terugblik tonen we hoe vanuit verschillende invalshoeken invulling wordt gegeven aan de doelstellingen van de deelregeling Non-Fictie Transmedia.
budget bij lange na niet toereikend
Lighthouse Reports ontvangt een realiseringsbijdrage voor het bijzondere journalistieke project Track & Trance van de Nederlandse Wapenhandel waarvoor wordt samengewerkt met Bellingcat. Stichting Tangerine Tree ontvangt een realiseringsbijdrage voor het project Dit geloof ik, waarin kinderen vertellen over hun geloof. Het budget van € 250.000, waarover de commissie kon beschikken, was bij lange na niet toereikend voor de aanwezige kwaliteit onder de 36 ingediende voorstellen.

Non-Fictie Transmedia blijft ontwikkelen
De adviescommissie ziet dat de regeling na vier jaar nog volop in ontwikkeling is. Waar drie jaar terug de nadruk lag op het geheel zelf ontwikkelen van een online omgeving waarin het verhaal werd vormgegeven, ziet de commissie nu dat projecten meer volgens het idee van een campagne worden ontwikkeld. Sociale media worden steeds meer als hoofdplatform gezien. Het gefragmenteerd aanbieden van content lijkt voor veel aanvragers geen probleem meer te zijn.
tracktracevandenederlandsewapenhandelweb.jpg
De Kalashni-puzzle, door kunstenaar Art van Triest. Onderdeel van 'Track & trace van de Nederlandse Wapenhandel' door Lighthouse Reports.

grote diversiteit
De commissie is daarnaast positief over de diversiteit onder de projecten en aanvragers. Makers die de traditionele media om wat voor reden dan ook vaak hebben moeten omzeilen, kunnen zich met meer radicale projectvormen onderscheiden binnen de regeling. Het project #VerlorenJongensZullenWinnen van Studio Isaura San is hiervan een goed voorbeeld. Hetzelfde geldt voor de geanimeerde VR-productie Half a Life van Ado Ato Pictures die aansluit bij de gelijknamige documentaire. Het laatste project zal tevens worden doorontwikkeld tijdens de Idfa Doclab Academy.

Andere projecten die met een ontwikkelingsbijdrage zijn ondersteund zijn: Dus wat gaan wij doen? van Ties Joosten, een campagne waarmee een handelingsperspectief wordt geboden om op persoonlijke schaal actie te ondernemen tegen klimaatverandering. Nieuwe Penoze van Vice Benelux TV en Binaire Verhalen: Feit is Fictie, van Juul van der Laan over een klassieke Nigeriaanse filosoof die de wereld duidt aan de hand van een ‘computersysteem’ dat al sinds 500 v.Chr. wordt gebruikt om wijsheid in op te slaan.

totaal overzicht
In de afgelopen subsidieronde van de Non-Fictie Transmediaregeling zijn zeven van de 36 ingediende voorstellen gehonoreerd. Vijf partijen ontvangen een ontwikkelbudget tot maximaal € 25.000.

deadlines 2018
In 2018 zijn twee rondes ingepland met als sluitingsdata 13 maart en 14 augustus 2018.

Beeld boven: Documentaire 'Dus wat gaan wij doen?' door Ties Joosten

sluitingsdata2018groen.png

Sluitingsdata 2018

18 oktober 2017

De sluitingsdata van de deelregelingen van het Stimuleringsfonds in 2018 zijn vastgesteld. De Deelregelingen Architectuur en Digitale cultuur hebben in 2018 ieder vier rondes. De Deelregeling Internationalisering heeft drie rondes en de Deelregeling Vormgeving vijf. De Deelregelingen Activiteitenprogramma's, Meerjarige programma's en Talentontwikkeling hebben ieder één ronde.
De sluitingsdata in 2018 per regeling:

Deelregeling Architectuur:
31 januari
9 mei
8 augustus
17 oktober

Deelregeling Vormgeving:
10 januari
21 maart
30 mei
8 augustus
10 oktober

Deelregeling Digitale cultuur:
31 januari
9 mei
8 augustus
17 oktober

Deelregeling Internationalisering:
7 februari
16 mei
10 oktober

Deelregeling Talentontwikkeling:
28 februari

Deelregeling Non-Fictie Transmediaregeling:
13 maart
14 augustus

Deelregeling Festivals:
1 februari
9 augustus

Deelregeling Activiteitenprogramma's:
17 oktober

Deelregeling Meerjarige programma's:
11 april

open oproepen
Naast de deelregelingen worden er in 2018 ook diverse Open Oproepen uitgeschreven. Houdt hiervoor onze nieuwsbrief en social media in de gaten.

advies
U kunt tot uiterlijk twee weken voor de sluitingsdatum uw conceptaanvraag of projectplan ter advies voorleggen aan de betreffende stafmedewerker. Dit kan per e-mail of telefonisch. Dit geldt niet voor de Deelregeling Talentontwikkeling.

online aanvraagomgeving
Tip: u vraagt uw subsidie aan via de online aanvraagomgeving. Vraag tijdig uw inloggegevens aan en raak vertrouwd met het online aanvraagformulier.
openoproepsalonedelmobile2018.png

Open Oproep ‘Salone del Mobile 2018'

18 oktober 2017

De Salone del Mobile in Milaan is voor product- en meubelontwerpers dé plek om zichzelf internationaal te presenteren. De beurs en alle omringende presentaties in de stad trekken jaarlijks vele professionals uit de internationale designwereld, op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen binnen het vakgebied.
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie roept Nederlandse ontwerpers op om een voorstel in te dienen voor een presentatie in Milaan tijdens de Salone del Mobile 2018. Deze oproep is de enige mogelijkheid om bij het fonds subsidie te ontvangen voor deelname aan dit evenement.

Het Stimuleringsfonds beoogt met deze Open Oproep de excellente kwaliteit van de Nederlandse ontwerpsector in Milaan te presenteren en de internationale reputatie van de Nederlandse creatieve industrie te versterken. Daarnaast heeft de ondersteuning ten doel om opgedane kennis en ervaringen te delen en om relevante internationale relaties tussen partijen op te bouwen en te onderhouden. Het fonds maakt een selectie van voorstellen waarin de presentatie zich weet te onderscheiden in artistieke kwaliteit, presentatievorm en strategie.

indienen
Het voorstel kan tot en met 22 november worden ingediend via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds. Selecteer hier de regeling ‘Open Oproep’ en vervolgens de ronde ‘Salone del Mobile 2018’. Het voorstel bestaat uit een beknopt en samenhangend projectplan (max. 6 pagina's A4).

Let op: Vraag tijdig uw inloggegevens voor de online aanvraagomgeving aan en raak vertrouwd met het aanvraagformulier. Het valideren van een nieuw gebruikersaccount kan tot maximaal 1 werkdag duren.

Lees hier meer over deze Open Oproep en hoe hiervoor in te dienen.
floriswubben2016.jpg

Bas van Beek en Franciska Meijers derde lichting residenten in Arita, Japan

17 oktober 2017

Ontwerpers Bas van Beek en Franciska Meijers zijn geselecteerd voor een residency-periode van drie maanden in Japan. De residency - een initiatief van ontwerpersduo Scholten & Baijings en de Japanse ontwerper Teruhiro Yanagihara - wordt ondersteund door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mondriaan Fonds. De twee ontwerpers zullen samen met twee Nederlandse beeldend kunstenaars gekoppeld worden aan een pottenbakkerij in de Japanse porselein-gemeente Arita, om daar nieuw werk te maken.
De geselecteerde ontwerpers weten een interessante connectie te maken tussen de kennis en technische mogelijkheden op het gebied van porselein in de Arita-regio en hun eigen artistieke ontwikkeling. Bas van Beek maakt een koppeling tussen zijn eerdere print- en patroononderzoek, zijn collectie stapelbare vaaselementen en Japanse Art Deco. Franciska Meijers onderzoekt op basis van de technische kennis in Arita de mogelijkheden van keramische elementen die spelen met licht binnen een interieur.

Lees hier meer over de projecten:
Bas van Beek - Extrapolations and Anachronisms II
Franciska Meijers – Licht en Porselein

over de residency
In juni 2017 schreef het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie samen met het Mondriaan Fonds de derde Open Oproep Residency Arita Japan uit. Het doel is het creëren van een waardevolle uitwisseling tussen Japanse porseleinproducenten en Nederlandse ontwerpers en kunstenaars.

beoordeling van de voorstellen
Een adviescommissie bestaande uit Alex de Vries, Henri Jacobs, Joanna van der Zanden, Stefan Scholten en Zippora Elders heeft uit de voorstellen een selectie gemaakt. In de beoordeling heeft de commissie allereerst gekeken naar de artistieke kwaliteit van de ontwerper en vervolgens naar de potentie van het voorstel in relatie tot de residency-plek.

bijdrage Stimuleringsfonds
De ontwerpers en kunstenaars ontvangen een bijdrage van 8.000 euro voor reis-, materiaal-, transport en verblijfskosten.

initiatief
Het ontwerpersduo Scholten & Baijings en de Japanse ontwerper Teruhiro Yanagihara zijn betrokken bij de viering van het 400-jarig bestaan van het Arita-porselein als art directors van het label Arita 2016/, waarvoor zij al zestien residenties met ontwerpers organiseerde.

Beeld: Floris Wubben, resident 2016
loader

het fonds

subsidies

actueel

sluitingsdata2018groen.png
De sluitingsdata van de deelregelingen van het Stimuleringsfonds in 2018 zijn vastgesteld. De Deelregelingen Architectuur en Digitale cultuur hebben in 2018 ieder vier rondes. De Deelregeling Internat... meer >
nieuweopenoproepenerfgoedruimte.jpg
Werkt u aan urgente maatschappelijke vraagstukken op het snijvlak van klimaat, energie, ruimte en erfgoed? En heeft u een visie op hoe ontwerpexpertise te koppelen is aan een gebiedsgerichte benaderin... meer >
sciddw17liggendblauw.gif
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presenteert de nieuwe lichting ontwerpers, kunstenaars en architecten die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling ontving. Onder de titel In No Particu... meer >
loader
loader
loader