stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Drie talenten uitgelicht
GroepStimuleringsfondsFotoMaartenvanHaaf.jpg

Drie talenten uitgelicht

18 januari 2017

Sinds 2013 ondersteunt het Stimuleringsfonds jaarlijks uitzonderlijk talent in de creatieve industrie, verdeeld over de disciplines architectuur, interieurarchitectuur, textielontwerp, social design, productvormgeving, modevormgeving, schoenontwerp, illustratie, animatie, grafisch ontwerp en interactief media design. De geselecteerde makers en ontwerpers ontvingen € 25.000 vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling. In de periode 2013-2016 zijn in totaal 125 uitzonderlijk talentvolle ontwerpers ondersteund met deze beurs. Gedurende het jaar dat ze de beurs konden besteden hebben ze uiteenlopende projecten uitgevoerd. Drie makers vertellen hier over hun verschillende ervaringen en geven een indruk van wat talentontwikkeling binnen het fonds zoal inhoudt.
Arna Mackic ontving de beurs in 2013 en deed onderzoek naar vergeten monumenten in Joegoslavië en verwoeste steden in Bosnië-Herzegovina. Naast een indrukwekkende publicatie, verkozen tot een van de best verzorgde boeken van 2014, heeft de talentontwikkelingsbeurs Mackic in staat gesteld om haar eigen praktijk te positioneren: 'Ik ben erachter gekomen dat mijn doel als architect niet is om per se te bouwen, maar om strategisch te bepalen waar en op welke manier ik middels architectuur – in de breedste zin van het woord – kan bijdragen. Mijn doel is om nieuwe betekenis te geven aan (publieke) plekken door middel van architectuur. Ik ben gefascineerd door plekken waar enorme spanningen en/of tegenstellingen zijn, plekken met frictie. Want daar waar frictie is, zijn enorm veel mogelijkheden.'

Over de beurs en de betekenis voor haar praktijk zegt de jonge architect: 'Ik heb een jaar lang ontwerpend onderzoek gedaan waarin ik heb gereisd, veel specialisten heb gesproken, veel theorie heb gelezen, experimenten heb gedaan in het verbeelden van mijn analyses en ideeën. [..] Omdat de subsidie over ‘talentontwikkeling’ gaat en ik benieuwd was hoe ik me ontwikkelde binnen dat jaar, wilde ik dit laten onderzoeken en documenteren door iemand van buitenaf. Daarom heb ik Anne Ardina Brouwers, sociaalwetenschappelijk onderzoeker aan de UVA, gevraagd om mij gedurende het jaar elke maand te interviewen over mijn voortgang. Als sociaalwetenschappelijk onderzoeker stelde zij vragen die mij verder hielpen in het denken over het project, maar ook in het denken over waar ik nu precies stond en wat ik daarvan dacht. Dit is voor mij hele goede reflectie geweest.'
ArnaMackic.jpg
'Debuut in New York Times en opdracht van Beierse Staatsopera'

Illustrator Viktor Hachmang werd in 2014 voor de beurs geselecteerd en ontwikkelde onder andere een graphic novel op basis van een novelle van F. Bordewijk. Viktor: 'Het afgelopen jaar heb ik mijzelf de opdracht gegeven om twee aspecten van mijn illustratie- en ontwerppraktijk verder te verdiepen: enerzijds de zoektocht naar autonomie en de voortzetting van een eigen narratief; anderzijds heb ik geëxperimenteerd met werken in de derde dimensie. Op die manier heb ik geprobeerd om mijzelf, zowel op het gebied van vorm, als inhoud, uit te dagen.'

De beurs stelde de illustrator in staat om vrije ruimte voor zichzelf te creëren waardoor hij zich zowel artistiek als professioneel kon ontwikkelen. 'Door de steun van het Stimuleringsfonds heb ik mij beter kunnen profileren als striptekenaar/narratief kunstenaar, op zowel nationaal als internationaal niveau. Zo heb ik naar aanleiding van mijn Blokken-project mogen debuteren met een stripverhaal in The New York Times en werk ik momenteel aan een lang stripboek in opdracht van de Beierse Staatsopera.'

Net zoals bij veel andere geselecteerden bleek bij Viktor dat het vooraf opgestelde plan niet één op één uitgevoerd kon worden. 'Kort na de start van het proces werd duidelijk dat het concept-jaarprogramma erg ambitieus was en dat ik vooral de research- en lay-outfase erg had onderschat. […] In samenspraak met het Stimuleringsfonds heb ik daarom afgeweken van mijn initiële planning.' Dat deze keuze uiteindelijk veel resultaat opleverde bleek dan ook na afronding van het traject. 'Gedurende het jaar begon zich een bepaalde thematiek in mijn werk af te tekenen en ik heb nu het idee dat ik mijn interesses en uitgangspunten op een grondige manier in kaart heb kunnen brengen. Dit zal mij in het vervolg van mijn carrière zeker helpen.'

viktorhachmangblokkendeopstand.jpg
'Wees niet bang om risico te nemen'

In 2014 ontving ook kunstenaar-ontwerper Sjoerd ter Borg een beurs. Sjoerd onderzoekt en bevraagt in zijn werk de transformatie van steden. Terugkijkend op de periode dat hij de beurs ontving schreef hij het volgende: 'Daar sta je dan, met een flinke zak geld en een jaar om te bewijzen dat je het waard bent om ‘talent’ te worden genoemd. Maar laat ik gelijk beginnen met het advies om je niet door deze aanname te laten leiden! Misschien ben je gekozen omdat je al (inter)nationaal meedoet met de top van het ontwerpveld, of misschien ziet de commissie potentie. Voor mijzelf gold zeker het laatste toen ik startte met het talentontwikkelingstraject. Het gevaar is dat je dan het idee hebt iets waar moet maken in dit jaar: geweldig nieuw werk, een internationale doorbraak of grote prijzen. Het beste advies wat ik je kan geven, laat je vooral niet leiden door deze gedachten. Geef het geld uit waar het goed voelt, maar wees ook niet bang om een risico te nemen. Probeer wel te professionaliseren in je manier van werken, neem een coach of vraag advies waar je wat mee kan op zowel inhoudelijk als bedrijfsmatig vlak. Spreek veel met de andere ontwerpers in je groep en benut kansen die zich vanzelf zullen openbaren. Na één jaar kan je niet anders denken dat alles ongelofelijk snel voorbij is gegaan: échte talentontwikkeling, daar is minimaal 5 jaar voor nodig.'

Deuitgeverijvanleegstand.jpg

meer nieuws

btwvraagweb.jpg

Praktische tips voor uw subsidieaanvraag

11 januari 2018

Het fonds krijgt de meest uiteenlopende vragen over het indienen van een aanvraag. Opvallend zijn de vragen die worden gesteld over subsidie en BTW. Ayse Tüzen, werkzaam als senior medewerker bedrijfsvoering, vertelt u meer over de BTW plicht en de aankomende deadlines voor 2018.
We krijgen vaak de vraag of het noodzakelijk is BTW af te dragen als men subsidie ontvangt. Is dat zo?
Ayse: ‘Het is niet noodzakelijkerwijs zo dat er geen BTW afgedragen hoeft te worden als u subsidie ontvangt. Dit is wel het geval wanneer u bijvoorbeeld werkzaamheden uit besteedt, dan dient u hierover BTW in rekening te brengen. Denk dus bij het opstellen van uw begroting aan de eventuele BTW-plicht per post binnen uw begroting. Dit kan per post verschillen.’

Moet een aanvrager de begroting inclusief of exclusief BTW opstellen?
Ayse: ‘Maak in uw begroting een onderscheid tussen posten waar wel en waar geen BTW over afgedragen hoeft te worden. Eventuele opdrachten in het buitenland zijn vaak vrijgesteld van BTW, maar dit verschilt per land. Overleg bij twijfel altijd eerst met uw regionale belastingkantoor.
De subsidie die u ontvangt is het bedrag waar u maximaal aanspraak op kan maken. U kunt dus geen aanspraak maken op een hoger subsidiebedrag indien er sprake is van tegenvallende BTW-verrekeningen.’

sluitingsdata 2018
De eerst volgende sluitingsdata in 2018 per regeling zijn als volgt:
Deelregeling Architectuur: 31 januari
Deelregeling Vormgeving: 21 maart
Deelregeling Digitale cultuur: 31 januari
Deelregeling Internationalisering: 7 februari
Deelregeling Talentontwikkeling: 28 februari
Deelregeling Non-Fictie Transmediaregeling: 13 maart
Deelregeling Festivals: 1 februari
Deelregeling Activiteitenprogramma's: 17 oktober
Deelregeling Meerjarige programma's: 11 april

Bekijk het volledig overzicht met sluitingsdata hier. Naast de deelregelingen worden er in 2018 ook diverse Open Oproepen uitgeschreven. Houdt hiervoor onze nieuwsbrief en social media in de gaten.

advies voor indienen
U vraagt uw subsidie aan via de online aanvraagomgeving. Vraag tijdig uw inloggegevens aan en raak vertrouwd met het online aanvraagformulier. U kunt het online aanvraagformulier tot 23.59 uur op de dag van de sluitingsdatum indienen. Nadrukkelijk advies is om dit eerder te doen.

veel gestelde vragen
Heeft u nog andere vragen? Bekijk het uitgebreide overzicht met de meest gestelde vragen.
Staat uw vraag er niet tussen? Bel +31(0)10 436 16 00 of mail naar Hedwig Homoet of Myrthe Kramer via [email protected].
openoproepdeinterdisciplinaireleeromgevi.png

Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving

9 januari 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt ontwerpers uit deel te nemen aan een ontwerpend onderzoekstraject gericht op de leeromgeving van interdisciplinair beroepsonderwijs, in samenwerking met Albeda, Drenthe College, ROC Midden Nederland of Scalda. Acht (interieur)-architecten, (interaction) designers en (digitale) makers werken in vier interdisciplinaire teams aan nieuwe strategische visies, ontwerpvoorstellen en prototypes. De vier trajecten vinden parallel plaats op locatie en in nauwe samenwerking met docenten en studenten.
Dien uiterlijk woensdag 20 februari 2018 een voorstel in.

MBO-instellingen zien de behoefte aan inter- en multidisciplinair opgeleide mbo-ers groeien. Bedrijven vragen meer en meer om vakmensen, die over de grenzen van hun eigen vakgebied heen kunnen kijken. Het onderwijs speelt op deze toenemende vraag in door beroepsonderwijs steeds meer interdisciplinair aan te bieden. Studenten van verschillende opleiding werken in toenemende mate samen, veelal aan concrete vraagstukken uit de praktijk. Zo werken bij het Drenthe College studenten vanuit Zorg en Welzijn samen met studenten Techniek en ICT aan nieuwe technologische toepassingen voor de zorg, en ontwikkelt Albeda een interdisciplinair Innovatie Lab, waar docenten en studenten van verschillende opleidingen samen onderzoek kunnen doen en van elkaar kunnen leren.

open oproep
De toename van interdisciplinair beroepsonderwijs leidt tot nieuwe vragen over de omgeving waarin het leren plaatsvindt: over het schoolgebouw en de inrichting ervan, maar bijvoorbeeld ook over de voortschrijdende mogelijkheden van de digitale technologie. Met deze open oproep wil het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie acht (interieur)-architecten, (interaction) designers en (digitale) makers uitnodigen om samen met de mbo-instellingen de ontwerpopgave binnen het interdisciplinair beroepsonderwijs te verkennen.

Het ontwerpend onderzoek richt zich op één van de volgende vier cases:
Case 1 Scalda College - De student aan het roer
Case 2 Drenthe College - Collectief leren en ontwikkelen
Case 3 ROC Midden Nederland - Gastvrijheid in praktijk
Case 4 Albeda - Buiten de kaders van het klaslokaal

Lees hier meer over deze Open Oproep en hoe hiervoor in te dienen.
openoproepflexibiliteitvandeleeromgeving.png

Open Oproep Flexibiliteit van de leeromgeving

9 januari 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de MBO Raad nodigen stedenbouwkundigen, architecten, ontwerpers en (digitale) makers uit om samen met een mbo-instelling te werken aan nieuwe strategische visies, ontwerpvoorstellen, en/of prototypes voor flexibele onderwijshuisvesting. Het ontwerpend onderzoek dient plaats te vinden in nauwe samenwerking met het Friesland College, Summa College, Horizon College of CITAVERDE College.
Dien uiterlijk woensdag 20 februari 2018 een voorstel in.

Het middelbaar beroepsonderwijs speelt met nieuwe vormen van leren in op de toekomst. We zien steeds meer hybride vormen van onderwijs ontstaan, waarbij onderwijs, beroepspraktijk en maatschappij bij elkaar komen. Ook (nieuwe) technologieën spelen hierbij een rol. Maar hoe laat je deze nieuwe ontwikkelingen landen in het bestaande vastgoed? Schoolgebouwen zijn soms al verouderd op het moment dat ze opgeleverd worden. Wat kun je doen om het vastgoed te laten meebewegen met de tijd? Hoe maak je bijvoorbeeld een bestaand schoolgebouw flexibel in gebruik? En welke mogelijkheden zien ontwerpers voor een flexibele huisvestingsstrategie waarin onderwijs meer integraal onderdeel wordt van de stad en regio?

open oproep
Deze Open Oproep richt zich op het uitvoeren van ontwerpend onderzoek met als doel te komen tot nieuwe strategische visies, ontwerpvoorstellen, en/of prototypes voor flexibele onderwijshuisvesting.

Projectvoorstellen richten zich op één van de volgende vier cases:
Case 1 Friesland College
Case 2 Summa College
Case 3 Horizon College
Case 4 CITAVERDE College

Lees hier meer over deze Open Oproep en hoe hiervoor in te dienen.
bisfacademvdparjmbaleweb.jpg

Selectie Open Oproep Van Doesburghuis Parijs

20 december 2017

In september 2017 schreven de publieke cultuurfondsen – Mondriaan Fonds, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Fonds Podiumkunsten, Letterenfonds en het Filmfonds – gezamenlijk de eerste oproep uit voor een residency in het Van Doesburghuis in Meudon-val-Fleury uit. De cultuurfondsen stellen deze residency beschikbaar aan kunstenaars die werkzaam zijn op de vele gebieden waarbinnen Theo van Doesburg en Nelly actief waren: architectuur, beeldende kunst, literatuur, dichtkunst, muziek, vormgeving en podiumkunsten.
Tijdens deze eerste oproep konden makers en bemiddelaars uit de disciplines beeldende kunst, creatieve industrie en podiumkunsten een aanvraag indienen. In totaal zijn er 21 aanvragen ontvangen vanuit de beeldende kunst en de creatieve industrie. Vanuit de podiumkunsten zijn geen aanvragen ingediend.

Uit deze aanvragen selecteerde een interdisciplinaire commissie beeldend kunstenaar Antonis Pittas en architect/kunstenaar Marcel Moonen. Beide makers zullen elk vier maanden lang hun artistieke praktijk verder ontwikkelen in het Van Doesburghuis.
Het Letterenfonds bood via een eigen oproep twee residencyplekken aan. Uit de in totaal 14 aanvragen zijn Neske Beks en Miriam Rasch geselecteerd. Zij zullen elk twee maanden in het Van Doesburghuis verblijven.

Antonis Pittas (beeldend kunstenaar)
In zijn werk stelt Antonis Pittas steeds de vraag centraal hoe het verleden in relatie staat tot het heden, en andersom. Momenten van destructie, verval en verzet uit de geschiedenis spelen hierin een belangrijke rol. Met de werkperiode in het Van Doesburghuis borduurt Antonis Pittas voort op dit principe en ziet hij de kans zijn artistieke praktijk te verdiepen en uit te breiden door te experimenteren met nieuwe soorten media. Het Van Doesburghuis fungeert hierin als een performanceplek die ruimte biedt voor dit experiment.

Marcel Moonen (architect/kunstenaar)
Marcel Moonen gebruikt zijn werkperiode in het Van Doesburghuis om zijn manifest Abstract: Reality te voltooien door een vierde en laatste hoofdstuk te wijden aan Theo van Doesburg. Zijn werkperiode beschouwt Moonen als een onderzoek naar het werk van Van Doesburg in relatie tot zijn eigen werk in de vorm van een verhaal. Zijn ervaringen deelt hij dagelijks op Instagram. Aan het eind van zijn verblijf in Parijs presenteert hij zijn bevindingen in de vorm van een lezingenavond, een tentoonstelling en de eerste schetsen van het manifest.

Miriam Rasch (schrijver en fllosoof)
Miriam Rasch onderzoekt tijdens haar werkperiode in het Van Doesburghuis het dataïsme. Het dataïsme zegt dat alles in de zichtbare en onzichtbare wereld te vertalen is naar data: gekwantificeerde informatie waarmee je kunt rekenen, voorspellen en handelen. Maar wat gebeurt er in zo’n wereld met het niet-meetbare? Het is een mens- en wereldbeeld met verregaande consequenties, niet in de laatste plaats op ethisch vlak. Binnen het technologisch raamwerk van data verschuift de verhouding tussen ik en ander, tussen subject en object. Dat maakt het noodzakelijk om de grenzen van het dataïsme, ‘de grens van het getal’, op te zoeken, te bevragen en waar nodig te bevechten. Haar schrijfproject handelt over die grens van het getal.

Neske Beks (multidisciplinair kunstenaar)
Neske Beks wil tijdens haar werkperiode in het Van Doesburghuis andere kunstenaars uitnodigen de residentie voor kortere tijd met haar te delen met het thema diversiteit als inzet. Het Van Doesburghuis als veilige haven waar met collega kunstenaars uit verschillende disciplines het debat gevoerd kan worden over interculturele en seksuele diversiteit dat zijn weerslag zal krijgen in woord, beeld, muziek en dialoog. Het resultaat van deze gesprekken verwerkt zij onder meer in een essay. Ook zullen de ontmoetingen en gesprekken met de verschillende kunstenaars door Neske Beks vastgelegd worden op film.

beoordeling van de voorstellen
In de beoordeling heeft de adviescommissie allereerst gekeken naar de artistieke kwaliteit van de ontwerper en kunstenaar, en vervolgens naar de potentie van het voorstel in relatie tot de residency-plek.

bijdrage
De residenten ontvangen een bijdrage van €1.000 per maand voor reis-, materiaal-, transport en verblijfskosten. De huur van de studio, de woonruimte en begeleiding worden direct door de fondsen aan het Van Doesburghuis voldaan.
aline4web.jpg

Aline Knip wordt Hoofd Subsidies

16 december 2017

In januari 2018 start Aline Knip (1970) bij het Stimuleringsfonds als het nieuwe Hoofd Subsidies. Aline zal bijdragen aan het strategisch beleid van het fonds en gaat leiding geven aan het team dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van de subsidieregelingen van het fonds. Tot maart 2018 is Aline ook nog als gemeenteraadslid actief in Utrecht met in haar portefeuille o.a. Cultuur, Erfgoed en monumenten en Ruimtelijke Ontwikkeling.
Eerder werkte ze als fondsenwerver bij Museum Boijmans Van Beuningen, werkte ze vier jaar bij het voormalige sectorinstituut Erfgoed Nederland en begon ooit als projectmedewerker bij het Mondriaan Fonds.
Aline Knip: ‘De afgelopen jaren heb ik in Utrecht gezien hoe belangrijk makers zijn voor de ontwikkeling van de stad. Creativiteit, talentontwikkeling en ruimte voor experiment zijn belangrijke voorwaarden voor een prettige en bruisende stad. Dat moet je koesteren en stimuleren. En vooral zichtbaar maken. Daarom wil ik graag bijdragen aan het vergroten van de impact van de creatieve industrie.’

‘Creativiteit, talentontwikkeling en ruimte voor experiment zijn belangrijke voorwaarden voor een prettige en bruisende stad.’


Opgeleid aan de HKU en daarna aan de Universiteit Utrecht (kunstgeschiedenis en kunstbeleid en –management) heeft ze een brede belangstelling voor cultuur ontwikkeld. ‘Het bevorderen van cross-sectorale samenwerking vind ik interessant, want dit leidt tot nieuwe inzichten en een wisselwerking tussen het culturele domein en maatschappelijke vraagstukken. Ik kijk ernaar uit om in januari te beginnen’.

Foto bovenaan door Benjamin Meijer
loader

het fonds

subsidies

actueel

openoproepflexibiliteitvandeleeromgeving.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de MBO Raad nodigen stedenbouwkundigen, architecten, ontwerpers en (digitale) makers uit om samen met een mbo-instelling te werken aan nieuwe strategische ... meer >
openoproepdeinterdisciplinaireleeromgevi.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt ontwerpers uit deel te nemen aan een ontwerpend onderzoekstraject gericht op de leeromgeving van interdisciplinair beroepsonderwijs, in samenwerking me... meer >
vieropenoproepeninternaitonalisering.png
Het Stimuleringsfonds roept middels vier verschillende oproepen Nederlandse ontwerpers en culturele organisaties op een projectplan in te dienen voor een project, interventie of traject, dat ontwerp i... meer >
literatuurophetschermweb.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Letterenfonds roepen schrijvers, dichters en (interactie)ontwerpers op een projectvoorstel in te dienen voor het programma Literatuur op het... meer >
loader
loader
loader