stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Dit is Digitale cultuur
EcultuurnaardigitalecultuurSCI.jpg

Dit is Digitale cultuur

25 januari 2017

Vanaf 1 januari 2017 voert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de Deelregeling Digitale cultuur uit. De regeling vervangt de regeling E-cultuur en het Gamefonds. Aan de hand van zeven thema’s en voorbeeldstellende projecten uit de afgelopen periode schetst Joris van Ballegooijen, secretaris van de regeling, de breedte van de nieuwe regeling Digitale cultuur.
In het afgelopen jaar is er met tientallen aanvragers, organisaties en belangstellenden gesproken over de overgang van E-cultuur naar Digitale cultuur en over de vraag wat het Stimuleringsfonds kan betekenen voor de game-industrie na het stoppen van het Gamefonds. Met een reeks voorbeeldstellende projecten uit de afgelopen jaren illustreren we de bandbreedte van de regeling en beantwoorden daarmee veelgestelde vragen als ‘Kunnen er in 2017 nog games worden ondersteund?’ en ‘Staat de nieuwe regeling nog open voor producties die niet digitaal zijn?’ of ‘Kunnen festivals nog aanvragen bij de regeling Digitale cultuur?’. Tegelijkertijd is ieder project uniek en roept eigen vragen op. Het fonds staat altijd open voor vragen of een project past binnen de regeling.

Hard- en software als artistiek medium
De kern van de regeling Digitale cultuur wordt gevormd door projecten waarin artistiek, innovatief en kritisch onderzoek plaatsvindt door middel van hard- en software ontwikkeling. Hiervan hebben we de afgelopen jaren veel sterke voorbeelden gezien. Het Lab van WORM ontwikkelde het project SuperGlue als statement en technische oplossing voor dilemma’s rondom het bezit van data op internet. The Incredible Machine trok naar Shenzhen voor een ontwerpend onderzoek rondom The Internet of Things. Dit zijn stuk voor stuk toonaangevende projecten die in technisch opzicht vooruitstrevend zijn en technologie daadwerkelijk inzetten als artistiek medium.

Games
Hoewel de game-industrie binnen de cultuursector een sterke eigen identiteit kent vormt zij een belangrijk onderdeel van de Digitale cultuur. De game-industrie loopt vaak voorop in het ontwikkelen en toepassen van nieuwe technologieën. Ook wordt gekeken naar gameprincipes bij allerlei maatschappelijke vraagstukken en -processen. Kennis uit de game-industrie wordt op die manier toegepast bij ontwerpopgaven. Dit blijft een interessante ontwikkeling die goed aansluit bij de regeling Digitale cultuur. Over de positie van games bij het fonds is een interview verschenen op de website van Control.

Niet-digitale producties
De regeling Digitale cultuur staat voor meer dan alleen eentjes en nulletjes. In de beschrijving van de regeling staat nadrukkelijk dat de regeling open staat voor projecten waarin de werkwijze is gericht op het openbreken van systemen en technologieën. Deze methodieken – ontleent aan de hackerscultuur – worden toegepast op verschillende terreinen waarbij digitale en analoge vormen naast en door elkaar worden gebruikt. Voorbeeldstellend op dit vlak is het project Fifty Percent Human waarin maker Sonja Baümel in dialoog met vormgevers en wetenschappers de stelling onderzoekt dat de mens uit 50% microben bestaat. Het resultaat kreeg vorm in een expositie met tastbare objecten. De aandacht voor biologische materialen en processen bij instellingen als Mediamatic en BioArt Laboratories vloeit direct voort uit het onderzoek naar nieuwe technologieën, algoritmes en het ontstaan van netwerken. Het verschil tussen natuurlijke en artificiële omgevingen vervaagt, zie bijvoorbeeld de projecten van Next Nature.

Muziek en geluid
Muziek, of liever gezegd geluid, is vanzelfsprekend een veelgebruikt artistiek medium dat – in combinatie met technologie – in de afgelopen jaren is uitgegroeid tot een belangrijke subcategorie in de voormalige regeling E-cultuur. STEIM is in Nederland een van de oudste labs op dit terrein en ook bij Sonic Acts staat een fundamentele benadering van geluid centraal in de programmering. Ook in de nieuwe regeling Digitale cultuur is ruimte voor onderzoek en toepassingen van geluid. Hoewel geluid van zichzelf niet digitaal is, geldt ook hier dat de benadering en methodiek van de makers zorgt voor aansluiting bij de regeling. Zo organiseerde het Stimuleringsfonds in 2015 in samenwerking met Amsterdam Dance Event de eerste edities van ADE Soundlab met daarin veel aandacht voor modulaire synthesizers waarvan een belangrijk deel analoog was. Ook festivals als Incubate en Rewire weten in hun programmering sterke verbindingen te leggen tussen muziek en Digitale cultuur.

Kritiek en reflectie, digitaal of post-digitaal
Kritiek en reflectie op het vakgebied zijn belangrijk voor theorievorming en vooruitgang. De traditionele kunst- en designkritiek staat onder druk, maar ook makers en programmamakers kunnen met hun werk kritische uitspraken doen over de staat en gevolgen van Digitale cultuur. Zo ondersteunde het Stimuleringsfonds de tentoonstelling rondom de door Bits of Freedom uitgereikte Big Brother Awards, waarin nadrukkelijk de keerzijde van Digitale cultuur werd belicht. Een ander interessant voorbeeld was het door Showroom Mama georganiseerde congres The Internetional waarin post-internet en post-digitale projecten en strategieën centraal stonden. Het mag verwarrend klinken, maar wie het standpunt post-digitaal inneemt draagt hoe dan ook bij aan de kritiek op het vakgebied.

Andere regelingen binnen het Stimuleringsfonds

Festivals
Met festivals als STRP, TodaysArt, GOGBOT, Impakt, Incubate, FIBER, Sonic Acts en Cinekid kent Nederland een bijzonder rijk festivalaanbod. De festivals vormen een belangrijk deel van de infrastructuur voor Digitale cultuur omdat ze een podium bieden, nieuw werk initiëren en kennisuitwisseling mogelijk maken. Per 2017 is er door het ministerie een geoormerkt budget voor festivals beschikbaar gesteld dat via een aparte regeling zal worden verstrekt. Festivals kunnen daarom per 2017 uitsluitend nog in de Deelregeling Festivals aanvragen. In de Deelregeling Digitale cultuur kunnen nog wel aanvragen in behandeling worden genomen gericht op producties van individuele makers die op festivals gepresenteerd zullen worden.

Transmedia
Als er één sector is waar de Digitale cultuur zorgt voor ingrijpende veranderingen dan is het in de mediasector. Nieuwe media bieden volop nieuwe kansen voor het vertellen van verhalen. Samen met het Filmfonds voert het Stimuleringsfonds de Non-fictie Transmediaregeling uit. De regeling is specifiek bedoeld voor digitale (vorm)experimenten binnen het documentaire genre.

Beeld: Mohamed Najah

meer nieuws

sciddw17liggendblauw.gif

In No Particular Order @ Dutch Design Week 2017

11 augustus 2017

Tijdens de Dutch Design Week 2017 presenteert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de nieuwe lichting ontwerpers, kunstenaars en architecten die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling ontving. Onder de titel In No Particular Order maken zij in negen installaties collectief een statement over de hedendaagse ontwerppraktijk. Te zien in het Van Abbemuseum van 21 t/m 29 oktober 2017.
Voor de vierde editie van In No Particular Order nodigde het fonds een van de deelnemers van het programma Talentontwikkeling uit als curator: Jules van den Langenberg. Op zoek naar wat deze nieuwe lichting representeert, hanteert de tentoonstellingsmaker een antropologische werkwijze. Vanuit welke ideologieën of sociale en economische structuren werkt deze generatie ontwerpers? In 12-uur durende studio uitwisselingen verzamelde Van den Langenberg fragmenten uit de praktijk van de tweeëndertig deelnemers, zoals gereedschap uit het atelier of een invloedrijk boek, archiefmateriaal of schetsen van een toekomstig project. In het Van Abbemuseum zijn negen installaties te zien die deze fragmenten in een nieuwe context plaatsen en zo de hedendaagse ontwerppraktijk op een praktische, poëtische of kritische manier proberen te duiden.

Deelnemende ontwerpers en makers
Alissa + Nienke (Alissa van Asseldonk en Nienke Bongers), Amy Suo Wu, Isabelle Andriessen, Paula Arntzen, Atelier Frank Verkade, Marjan van Aubel, Christiaan Bakker, Mariska de Groot, Max Dovey, Ting Gong, Rudy Guedj, Sophie Hardeman, Chrissie Houtkooper, Ruiter Janssen, Elisa van Joolen, Jules van den Langenberg, Yaolan Luo, Simone C. Niquille, Kirstie van Noort, Simone Post, Roomforthoughts (Jennifer Kanary Nikolov), Benjamin Sporken, Studio Amir Avraham, Studio Iwan Pol, Studio RAP (Wessel van Beerendonk, Léon Spikker en Lucas ter Hall), Studio Truly Truly (Joel Booy en Kate Booy), Rasmus Svensson, SulSolSal (Johannes Bernard en Guido Giglio), Thomas Trum, Janna Ullrich, Dieter Vandoren, Giuditta Vendrame.

Programma Talentontwikkeling
Talentontwikkeling is een van de zes doelstellingen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Jaarlijks selecteert een onafhankelijke commissie zo’n 30 veelbelovende ontwerpers/makers voor een werkbeurs van €25.000. De ontwerpers zijn maximaal vier jaar geleden afgestudeerd en werkzaam binnen diverse disciplines van de creatieve industrie, van modevormgeving tot grafisch ontwerp, van architectuur tot digitale cultuur. De werkbeurs en bijhorend programma zijn bedoeld voor de artistieke en professionele ontwikkeling van deze individuen. Sinds 2014 presenteert het fonds het programma en de deelnemers tijdens de Dutch Design Week.

Praktische info
In No Particular Order: 21 t/m 29 oktober 2017, dagelijks van 11.00 - 18.00 uur, vrije toegang. Van Abbemuseum (de Studio), Bilderdijklaan 10, Eindhoven.
chenjenweb.jpg

Toekenningen Talentontwikkeling 2017/2018

10 augustus 2017

Vierentwintig uitzonderlijke talenten uit de gehele breedte van de creatieve industrie zijn geselecteerd voor de werkbeurs Talentontwikkeling 2017/2018. De subsidie van € 25.000 biedt ontwerpers, architecten en digitale makers de kans hun artistieke praktijk verder te ontwikkelen op basis van een zelf geïnitieerd plan. Daarnaast biedt de beurs de mogelijkheid aandacht te besteden aan professionele ontwikkeling, ondernemerschap en de presentatie van het werk.
In oktober 2017 presenteert het fonds op de Dutch Design Week de lichting 2016/2017 van het programma Talentontwikkeling.

Voor de beurs 2017/2018 selecteerde een onafhankelijke commissie uit maar liefst 223 aanvragen 24 uitzonderlijke talenten, die maximaal vier jaar geleden zijn afgestudeerd. Gedurende een periode van ruim een jaar zullen de ontwerpers hun ontwikkelplannen uitvoeren, bestaande uit bijvoorbeeld deelname aan verdiepende bijeenkomsten, bijzondere presentaties, residencies, (internationale) werkbezoeken, coaching trajecten of het experimenteren in werkplaatsen. Bovendien organiseert de groep een aantal bijeenkomsten, waardoor zij elkaar beter leren kennen en zich kunnen presenteren aan het publiek.

indruk commissie
De adviescommissie, bestaande uit Touria Meliani (voorzitter), Joost Emmerik, Petra Heck, Jeroen Junte, Toon Koehorst, Tanja Koning, Miriam van der Lubbe, Arna Mackic, Hanka van der Voet en Gerben Willers, selecteerde op basis van portfolio en ontwikkelplan 24 ontwerpers en makers. Het valt de commissie op dat het werk van jonge ontwerpers steeds vaker getuigt van maatschappelijke betrokkenheid en engagement. Veel ontwerpers verhouden zich tot thema’s die urgent zijn binnen de maatschappij. Dit ziet de commissie als een kracht van deze generatie. Binnen de digitale cultuur zijn dit jaar de autonoom opererende makers sterk vertegenwoordigd. In deze voorstellen mist de commissie soms de naar buiten gerichte blik die de andere disciplines steeds meer lijken te omarmen. Deze discipline blinkt echter weer uit in de theoretische en technische inbedding en onderbouwing van de praktijken.

Binnen de (sub)disciplines van vormgeving, zoals grafische vormgeving, productvormgeving en mode ziet de commissie een interessante verscheidenheid aan handschriften en manieren om de artistieke praktijk in te richten. Ook binnen de architectuur ziet ze dat ontwerpers zich op nieuwe richtingen focussen, zoals illustratie en grafische toepassingen. Het valt de commissie op dat ruim de helft van de aanvragen uit het vakgebied vormgeving afkomstig zijn. De disciplines architectuur, gaming maar ook illustratie en animatie kunnen in haar ogen breder vertegenwoordigd worden.
lilianvandaalweb.jpg
BIOMIMICRY: 3D printed soft seat door Lilian van Daal

De geselecteerde ontwerpers met een werkperiode in 2017/2018 zijn:
Alice Wong (information design)
Anne Geenen (architectuur)
Camiel Fortgens (modeontwerp)
Carlijn Kingma (architectuur)
Chen Jhen (grafische vormgeving)
Daniel de Bruin (productontwerp)
Frank Kolkman (interdisciplinair)
Isabel Mager (interdisciplinair)
Jason Hansma (digitale cultuur)
Joana Chicau (digitale cultuur)
Jos Klarenbeek (interdisciplinair)
Julia Janssen (grafische vormgeving)
Karim Adduchi (modeontwerp)
Koos Breen (grafische vormgeving)
Lilian van Daal (industrieel ontwerp)
Manon van Hoeckel (social design)
Márk Redele (architectuur)
New State of Matter (Gaspard Bos) (industrieel ontwerp)
Studio Reus (Jonathan Reus) (digitale cultuur)
Suzanne Oude Hengel (productontwerp)
Tenant of Culture (Hendrickje Schimmel) (textielvormgeving)
TeYosh (Sofija Stanković & Teodora Stanković) (grafische vormgeving)
Willem van Doorn (interdisciplinair)
Yamuna Forzani (modeontwerp)

nieuwe ronde 2018
In 2018 is er opnieuw een kans om als jong talent te worden erkend. De sluitingsdatum voor deze nieuwe ronde is in het voorjaar. De exacte datum wordt eind 2017 bekend gemaakt op de website van het Stimuleringsfonds. Meer informatie over de beurs Talentontwikkeling vind je hier.

Beeld boven: Chen Jhen

jasonhansmanb.jpg
Jason Hansma
proeftuinnlweb.jpg

Save the date: Proeftuin NL VR-excursies

8 augustus 2017

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en bureau Het Noordzuiden nodigen u van harte uit voor een reeks van vier bijeenkomsten in het kader van ons traject 'Proeftuin NL’. Hierin zult u meer te weten komen over het hoe en wat en de waarde van experimenten in de hedendaagse ruimtelijke ontwikkeling en wordt u door de VPRO meegenomen op VR-excursies langs inspirerende praktijkvoorbeelden uit de Nederlandse praktijk van stadslabs.
aanleiding
Nederland heeft een lange en rijke traditie met experimenteren op het gebied van ruimtelijke ordening. Hierbij is altijd veel aandacht besteed aan de wisselwerking tussen maatschappelijke vraagstukken en de ruimtelijke inrichting van ons land. In de afgelopen drie jaar heeft het Stimuleringsfonds een netwerk van circa 40 stadslabs opgebouwd. Hierin wordt door het hele land met nieuwe samenwerkingsvormen tussen lokale overheden, stadmakers, ondernemers en institutionele partijen geëxperimenteerd om lokale initiatieven te ontwikkelen die antwoorden formuleren op die vraagstukken.

Om te bepalen welke lessen uit deze en andere ruimtelijke experimenten - zoals living labs, broedplaatsen, pilots en werkplaatsen - getrokken kunnen worden is in 2015 tijdens het Jaar van de Ruimte het traject ‘Proeftuin NL’ gestart. Hieruit bleek dat de waarde van het ruimtelijke experiment breed wordt onderkend, maar dat het leren, verspreiden en opschalen nog te weinig aandacht krijgt. Hun waarde wordt hierdoor vaak niet volledig benut. Met deze reeks bijeenkomsten geven wij hier graag gehoor aan.

vier bijeenkomsten
In vier thematische bijeenkomsten delen wij aan de hand van concrete resultaten en praktijkvoorbeelden uit ons stadslabnetwerk graag onze kennis en ervaring - over rollen, werkvormen, continuïteit en draagvlak - en verkennen wij hoe het lerend vermogen van deze experimenten, zowel tussen de labs onderling als tussen de labs en hun lokale, regionale of nationale overheid, kan worden versterkt.

Proeftuin NL bestaat uit een reeks bijeenkomsten rondom een aantal grote maatschappelijke vraagstukken:

5 oktober 13.00-17.30 uur - Utrecht - Herbestemming en cultureel programmeren
10 oktober 13.00-17.30 uur - Leiden - Binnensteden en leefbaarheid
26 oktober 13.00-17.30 uur - Dordrecht - Klimaatadaptatie, water en energie
31 oktober 13.00-17.30 uur - Amsterdam - Stedelijke transformatie en verdichting

Bij deze bijeenkomsten wordt u ’s middags door verschillende stadslabs op locatie ontvangen. De VPRO neemt u mee op meerdere virtual reality-excursies naar inspirerende projecten, waarin de resultaten van de labs en hun experimentele werkwijze worden getoond. En Stadslaboranten en betrokken overheden krijgen een podium om ervaringen te delen en met elkaar in gesprek te gaan.

We hopen u op alle vier de ProeftuinNL bijeenkomsten te mogen begroeten en kijken uit naar een inspirerende reeks. Uiteraard bent u ook welkom om aan 1 of 2 bijeenkomsten deel te nemen.

aanmelden
U kunt zich aanmelden door uiterlijk 28 september a.s. een e-mail te sturen aan [email protected]. Vermeld hierbij alstublieft aan welke bijeenkomst(en) u wilt deelnemen.

nadere informatie
Maarten Tas (Stimuleringsfonds Creatieve Industrie) - [email protected]
Edwin van Uum (Het Noordzuiden) - [email protected]
jalilaessaidiweb.jpg

Selectie Open Oproep Fresh Perspectives

8 augustus 2017

Vijf verrassende voorstellen van ontwerpers zijn geselecteerd uit 52 reacties op de Open Oproep Fresh Perspectives. Hiermee ondersteunt het Stimuleringsfonds de mogelijkheid om een innovatief concept te koppelen aan een gerenommeerd bedrijf, organisatie of kennisinstelling. Superuse Studios, ontwerper Xiaofeng Dai, Inspidere, Reframing Studio en Kunstlab Arnhem ontvangen een bijdrage om een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met bijvoorbeeld Waterschap de Dommel, Wageningen Universiteit of Digital Methods Initiative. Uiteindelijk zal het vooronderzoek leiden tot een relevante innovatie voor de maatschappij.
Ontwerpers komen binnen de autonome beroepspraktijk vaak tot verrassende en innovatieve concepten voor maatschappelijke vraagstukken. Helaas ontbreekt het hun regelmatig aan slagkracht om zo’n concept samen met partners buiten de eigen discipline of beroepspraktijk verder te ontwikkelen tot een product of toepassing, terwijl juist dat vaak leidt tot succesvolle innovaties. Met de Open Oproep Fresh Perspectives ondersteunt het Stimuleringsfonds ontwerpers met een goed concept, om een samenwerking aan te gaan met een gerenommeerd bedrijf, organisatie of kennisinstelling.

bijzondere voorstellen
Zo werken Reframing Studio en Exodus Zuid-Holland aan een nieuw concept voor nazorg bij de reïntegratie van ex-gedetineerden, en maakt Kunstlab Arnhem in samenwerking met Wageningen Universiteit een artistieke installatie waarin planten muziek maken, een proefopstelling die wordt doorontwikkeld naar een praktische toepassing binnen de landbouw. In maart 2017 werden ontwerpers en makers opgeroepen om voorstellen in te dienen voor deze oproep. De vijf geselecteerde projecten kunnen nu starten met de fase waarin vooronderzoek wordt gedaan en beide partijen komen tot een samenwerkingsovereenkomst.

indruk
Het animo voor de Open Oproep was groot. Opvallend is dat er veel voorstellen zijn ingediend door partijen die niet eerder bij het Stimuleringsfonds hebben aangevraagd. De maatschappelijke vraagstukken waartoe ontwerpers zich samen met de partnerorganisaties of bedrijven verhouden, lopen sterk uiteen. De adviescommissie was positief gestemd over het engagement dat uit de aanvragen spreekt. Zij ziet kwaliteit en actualiteit in de voorstellen, en ziet de vele verschillende (sub)disciplines van de creatieve industrie vertegenwoordigt. Een heikel punt bij een aantal voorstellen was de mate waarin er sprake was van een gelijkwaardige samenwerking tussen ontwerper en partnerorganisatie. Uit de voorstellen met een gelijkwaardige samenwerking, heeft de commissie uiteindelijk een selectie gemaakt, waarbij ze de aanvragen die op de gestelde criteria het beste scoorden heeft verkozen boven de anderen.

selectie
Van Afrikaandermarkt naar Wijkgrondstoffenmarkt
Afrikaanderwijk Coöperatie en Superuse Studios
Commentary Informed
Xiaofeng Dai en Digital Methods
Fresh on Sewage Sludge
Inspidere (Jalila Essaïdi) en Waterschap de Dommel
Reframing Detentie en Intergratie
Reframing Studio en Exodus Zuid-Holland
De Plantmonitor
Kunstlab Arnhem (Tom Kortbeek) en het Laboratorium voor Plantenfysiologie van de Wageningen Universiteit
reframingroaldhoopeweb.jpg
Reframing Detentie en Re-integratie door Reframing Studio en Exodus Zuid-Holland

volgende oproep
De oproep wordt in de loop van 2017 of uiterlijk begin 2018 herhaald. Houd hiervoor de website van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in de gaten of schrijf u in voor de nieuwsbrief. Het Stimuleringsfonds zet zich in om de geselecteerde projecten bijeen te brengen en de resultaten met een breed publiek te delen.

beoordeling
De ingezonden voorstellen zijn ter advies voorgelegd aan de volgende vier adviseurs: Albert Herder (architect en eigenaar STUDIONINEDOTS, lid adviescommissie Deelregeling Architectuur), René Post (business development Waag Society en initiatiefnemer The Green Web Foundation), Marieke Rietbergen (oprichter Design Innovation Group) en Yassine Salihine (senior forecaster SLEM en lid adviescommissie Deelregeling Vormgeving). In de beoordeling heeft de commissie gekeken in hoeverre de voorstellen voldoen aan de in de oproeptekst geformuleerde criteria.

Beeld boven: Fresh on Sewage Sludge door Inspidere (Jalila Essaïdi) en Waterschap de Dommel

schoonafrikaanderwijkcooperatieensuperus.jpg
Van Afrikaandermarkt naar Wijkgrondstoffenmarkt door Afrikaanderwijk Coöperatie en Superuse Studios
ipadweb.jpg

The making of: het eerste digitale jaarverslag van het Stimuleringsfonds

8 augustus 2017

Dit jaar bracht het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een digitaal jaarverslag uit met een volledig nieuwe aanpak. Gebruikers scrollen gemakkelijk door de hoogtepunten van het afgelopen jaar door middel van video’s en geanimeerde infographics. Diverse buttons bieden toegang tot meer verdieping op de website. Het digitale jaarverslag werd vormgegeven door Nikki van Onna (Studio van Onna). We spraken met hem over de totstandkoming.
een verhaal waar je je al scrollend doorheen beweegt
Een jaarverslag is doorgaans een (financiële) verantwoording van wat er in het afgelopen jaar in een organisatie is gebeurd. Inclusief de manier waarop en door wie het is uitgevoerd. Een grote hoeveelheid informatie die in de huidige tijd van digitale media beknopt moet worden vertaald. Anneloes van der Leun, hoofd communicatie bij het fonds: ‘We wilden op een inspirerende, toegankelijke manier laten zien wat het resultaat is van een jaar subsidie en activiteiten. Daarnaast wilden we transparantie bieden, vertrouwen creëren en de dialoog aanwakkeren.’

‘Een digitaal medium is hiervoor bij uitstek geschikt', zegt Nikki van Onna. ‘Het kan makkelijk verspreid worden, en eindeloos gedeeld. Het jaarverslag is opgebouwd als een verhaal dat je aan de hand van mooie voorbeelden meeneemt door het jaar. ‘Dit hebben we gedaan door middel van film, aantrekkelijk beeld en geanimeerde infographics die een vakpubliek maar ook een breder publiek aanspreken. De korte video’s, gemaakt door Mals Media, tonen de kracht van ontwerp, in én tussen de disciplines architectuur, vormgeving en digitale cultuur.’

“Nimmer was een jaarverslag zo persoonlijk en aantrekkelijk! Dank hiervoor, ik krijg de Netflix-achtige behoefte aan meer!”
Janine Huizenga, hoofd van de afdeling Interactive / Media / Design aan de KABK.

jaarverslaglaracaptan.jpg

Naast de creatieve inhoud speelt ook het milieubewuste aspect een grote rol in de keuze voor een digitaal jaarverslag. Anneloes: ‘Sinds een paar jaar onderzoeken we de reacties van ontvangers van het jaarverslag. Uit die enquête bleek dat een papieren uitgave als ‘zonde’ wordt ervaren. Maar ook dat inspirerende voorbeelden het best overbrengen wat het fonds doet, namelijk een wezenlijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van de professionele ontwerppraktijk, door het inhoudelijk en financieel ondersteunen van ontwerpers, makers en instellingen in de creatieve industrie. Met film kan je dat laten zien.’

verbeteren performance
De opdracht voor het jaarverslag van 2016 kwam voort uit de evaluatie van de voorgaande jaarverslagen. Anneloes: ‘Als fonds sta je midden in de samenleving en fungeer je als schakel tussen cultuur, maatschappij en economie. We wilden dat het jaarverslag daar een afspiegeling van zou zijn, naast de verantwoording over wat we hebben gedaan, wat we hebben bereikt en wat dat heeft gekost.’

aarchitectuur.jpg

De snelle digitale ontwikkelingen vragen dat er continu wordt nagedacht over de manier waarop het fonds informatie presenteert. Een heldere informatiestructuur en zorgvuldige selectie van content was het vertrekpunt. Nikki van Onna: ‘Als ontwerper vind ik het essentieel om vanaf dit stadium betrokken te zijn, aangezien het vormgeven hier eigenlijk al begint.’

‘Vervolgens is het mijn taak om een vorm te bedenken die op deze ontwikkelingen aansluit: een heldere navigatie die als vanzelfsprekend werkt, een typografische hiërarchie voor alle soorten informatietypen en subtiele animatieprincipes die prikkelen maar niet storen. Het lastige aan het ontwerpen aan een interactief medium, is dat je pas kunt zien hoe het werkt zodra het is gebouwd’, vertelt Nikki. ‘Je moet je in het ontwerpstadium heel erg verdiepen in het gedrag van een gebruiker. En daarbij oppassen dat je geen verkeerde aannames maakt. De infographics zijn altijd een grote uitdaging. Die worden al snel veel te complex.’

infographicjaarverslag.jpg
loader

het fonds

subsidies

actueel

proeftuinnlweb.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en bureau Het Noordzuiden nodigen u van harte uit voor een reeks van vier bijeenkomsten in het kader van ons traject 'Proeftuin NL’. Hierin zult u meer te w... meer >
jalilaessaidiweb.jpg
Vijf verrassende voorstellen van ontwerpers zijn geselecteerd uit 52 reacties op de Open Oproep Fresh Perspectives. Hiermee ondersteunt het Stimuleringsfonds de mogelijkheid om een innovatief concept ... meer >
chenjenweb.jpg
Vierentwintig uitzonderlijke talenten uit de gehele breedte van de creatieve industrie zijn geselecteerd voor de werkbeurs Talentontwikkeling 2017/2018. De subsidie van € 25.000 biedt ontwerpers, ar... meer >
sciddw17liggendblauw.gif
Tijdens de Dutch Design Week 2017 presenteert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de nieuwe lichting ontwerpers, kunstenaars en architecten die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling ont... meer >
loader
loader
loader