stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Dit is Digitale cultuur
EcultuurnaardigitalecultuurSCI.jpg

Dit is Digitale cultuur

25 januari 2017

Vanaf 1 januari 2017 voert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de Deelregeling Digitale cultuur uit. De regeling vervangt de regeling E-cultuur en het Gamefonds. Aan de hand van zeven thema’s en voorbeeldstellende projecten uit de afgelopen periode schetst Joris van Ballegooijen, secretaris van de regeling, de breedte van de nieuwe regeling Digitale cultuur.
In het afgelopen jaar is er met tientallen aanvragers, organisaties en belangstellenden gesproken over de overgang van E-cultuur naar Digitale cultuur en over de vraag wat het Stimuleringsfonds kan betekenen voor de game-industrie na het stoppen van het Gamefonds. Met een reeks voorbeeldstellende projecten uit de afgelopen jaren illustreren we de bandbreedte van de regeling en beantwoorden daarmee veelgestelde vragen als ‘Kunnen er in 2017 nog games worden ondersteund?’ en ‘Staat de nieuwe regeling nog open voor producties die niet digitaal zijn?’ of ‘Kunnen festivals nog aanvragen bij de regeling Digitale cultuur?’. Tegelijkertijd is ieder project uniek en roept eigen vragen op. Het fonds staat altijd open voor vragen of een project past binnen de regeling.

Hard- en software als artistiek medium
De kern van de regeling Digitale cultuur wordt gevormd door projecten waarin artistiek, innovatief en kritisch onderzoek plaatsvindt door middel van hard- en software ontwikkeling. Hiervan hebben we de afgelopen jaren veel sterke voorbeelden gezien. Het Lab van WORM ontwikkelde het project SuperGlue als statement en technische oplossing voor dilemma’s rondom het bezit van data op internet. The Incredible Machine trok naar Shenzhen voor een ontwerpend onderzoek rondom The Internet of Things. Dit zijn stuk voor stuk toonaangevende projecten die in technisch opzicht vooruitstrevend zijn en technologie daadwerkelijk inzetten als artistiek medium.

Games
Hoewel de game-industrie binnen de cultuursector een sterke eigen identiteit kent vormt zij een belangrijk onderdeel van de Digitale cultuur. De game-industrie loopt vaak voorop in het ontwikkelen en toepassen van nieuwe technologieën. Ook wordt gekeken naar gameprincipes bij allerlei maatschappelijke vraagstukken en -processen. Kennis uit de game-industrie wordt op die manier toegepast bij ontwerpopgaven. Dit blijft een interessante ontwikkeling die goed aansluit bij de regeling Digitale cultuur. Over de positie van games bij het fonds is een interview verschenen op de website van Control.

Niet-digitale producties
De regeling Digitale cultuur staat voor meer dan alleen eentjes en nulletjes. In de beschrijving van de regeling staat nadrukkelijk dat de regeling open staat voor projecten waarin de werkwijze is gericht op het openbreken van systemen en technologieën. Deze methodieken – ontleent aan de hackerscultuur – worden toegepast op verschillende terreinen waarbij digitale en analoge vormen naast en door elkaar worden gebruikt. Voorbeeldstellend op dit vlak is het project Fifty Percent Human waarin maker Sonja Baümel in dialoog met vormgevers en wetenschappers de stelling onderzoekt dat de mens uit 50% microben bestaat. Het resultaat kreeg vorm in een expositie met tastbare objecten. De aandacht voor biologische materialen en processen bij instellingen als Mediamatic en BioArt Laboratories vloeit direct voort uit het onderzoek naar nieuwe technologieën, algoritmes en het ontstaan van netwerken. Het verschil tussen natuurlijke en artificiële omgevingen vervaagt, zie bijvoorbeeld de projecten van Next Nature.

Muziek en geluid
Muziek, of liever gezegd geluid, is vanzelfsprekend een veelgebruikt artistiek medium dat – in combinatie met technologie – in de afgelopen jaren is uitgegroeid tot een belangrijke subcategorie in de voormalige regeling E-cultuur. STEIM is in Nederland een van de oudste labs op dit terrein en ook bij Sonic Acts staat een fundamentele benadering van geluid centraal in de programmering. Ook in de nieuwe regeling Digitale cultuur is ruimte voor onderzoek en toepassingen van geluid. Hoewel geluid van zichzelf niet digitaal is, geldt ook hier dat de benadering en methodiek van de makers zorgt voor aansluiting bij de regeling. Zo organiseerde het Stimuleringsfonds in 2015 in samenwerking met Amsterdam Dance Event de eerste edities van ADE Soundlab met daarin veel aandacht voor modulaire synthesizers waarvan een belangrijk deel analoog was. Ook festivals als Incubate en Rewire weten in hun programmering sterke verbindingen te leggen tussen muziek en Digitale cultuur.

Kritiek en reflectie, digitaal of post-digitaal
Kritiek en reflectie op het vakgebied zijn belangrijk voor theorievorming en vooruitgang. De traditionele kunst- en designkritiek staat onder druk, maar ook makers en programmamakers kunnen met hun werk kritische uitspraken doen over de staat en gevolgen van Digitale cultuur. Zo ondersteunde het Stimuleringsfonds de tentoonstelling rondom de door Bits of Freedom uitgereikte Big Brother Awards, waarin nadrukkelijk de keerzijde van Digitale cultuur werd belicht. Een ander interessant voorbeeld was het door Showroom Mama georganiseerde congres The Internetional waarin post-internet en post-digitale projecten en strategieën centraal stonden. Het mag verwarrend klinken, maar wie het standpunt post-digitaal inneemt draagt hoe dan ook bij aan de kritiek op het vakgebied.

Andere regelingen binnen het Stimuleringsfonds

Festivals
Met festivals als STRP, TodaysArt, GOGBOT, Impakt, Incubate, FIBER, Sonic Acts en Cinekid kent Nederland een bijzonder rijk festivalaanbod. De festivals vormen een belangrijk deel van de infrastructuur voor Digitale cultuur omdat ze een podium bieden, nieuw werk initiëren en kennisuitwisseling mogelijk maken. Per 2017 is er door het ministerie een geoormerkt budget voor festivals beschikbaar gesteld dat via een aparte regeling zal worden verstrekt. Festivals kunnen daarom per 2017 uitsluitend nog in de Deelregeling Festivals aanvragen. In de Deelregeling Digitale cultuur kunnen nog wel aanvragen in behandeling worden genomen gericht op producties van individuele makers die op festivals gepresenteerd zullen worden.

Transmedia
Als er één sector is waar de Digitale cultuur zorgt voor ingrijpende veranderingen dan is het in de mediasector. Nieuwe media bieden volop nieuwe kansen voor het vertellen van verhalen. Samen met het Filmfonds voert het Stimuleringsfonds de Non-fictie Transmediaregeling uit. De regeling is specifiek bedoeld voor digitale (vorm)experimenten binnen het documentaire genre.

Beeld: Mohamed Najah

meer nieuws

SCIcommissieleden2.jpg

Nieuwe commissieleden benoemd

23 februari 2017

Het Stimuleringsfonds heeft 30 nieuwe commissieleden benoemd op het gebied van digitale cultuur, vormgeving en architectuur. Zij vervangen de adviseurs die op 1 januari 2017 of per 1 juli 2017 hun maximale termijn hebben uitgediend. De werving vond plaats via een openbare vacature.
Deskundigen uit het veld hebben zitting in de adviescommissies van het Stimuleringsfonds. Zij adviseren over de inhoudelijke en kwalitatieve waarde van de voorliggende aanvragen in het licht van de regelingen en doelstellingen van het Stimuleringsfonds. Dit advies ontvangt het bestuur, die het besluit neemt om subsidie te verstrekken. Ieder jaar worden er nieuwe adviseurs geworven.

Selectie
De selectiecommissie bestond dit jaar uit Kirsten Algera, Arzu Ayikgezmez en Ben Schouten. Uit de 81 reacties zijn kandidaten voorgedragen die beschikken over de gewenste expertise. Bij de selectie is rekening gehouden met de wens van het Stimuleringsfonds om culturele diversiteit, regionale spreiding en leeftijdsverhouding in de samenstelling te vertegenwoordigen. De leden zijn in principe benoemd voor een periode van twee jaar, de termijn kan eenmalig worden verlengd. De volgende adviseurs zijn benoemd:

Per 1 januari 2017
Digitale cultuur: Martijn de Waal (voorzitter), Ina Bode, Hanne Marckmann, Ward Jansen, Tomas Sala
Vormgeving: Lucas Verweij (voorzitter), Samira Ben Laloua, Cindy van Bremen, Marijke Cobbenhagen, Brian Elstak, Tabo Goudswaard, Elisa van Joolen, Mara Joustra, Chris Kabel, Jeroen Kramer, Sarah Mesritz, Catelijne van Middelkoop, Branko Popovic, Yassine Salihine, Mark van Vorstenbos
Internationalisering: Martine Vledder
Talentontwikkeling: Touria Meliani (voorzitter), Jeroen Junte
Festivals: Leonne Cuppen, Ward Jansen, Farida Sedoc
Activiteitenprogramma’s: Tim Prins

Per 1 juli 2017
Architectuur: Karin Christof, Asli Çiçek, Erno Langenberg

Nieuwe voorzitters
Elke adviescommissie vergadert onder leiding van een voorzitter met stemrecht. Er zijn drie nieuwe voorzitters aangesteld:
Lucas Verweij (designcriticus), per 1 januari voorzitter Deelregeling Vormgeving
Martijn de Waal (senior-onderzoeker bij het Lectoraat Play and Civic Media Hogeschool Amsterdam), per 1 januari voorzitter Deelregeling Digitale cultuur
Touria Meliani (directeur van de Tolhuistuin Amsterdam), per 1 januari voorzitter Deelregeling Talentontwikkeling

Het fonds neemt afscheid van de voorzitters Janine Huizinga (e-cultuur), Valentijn Byvanck (vormgeving), Tom Frantzen (activiteitenprogramma’s) en Margriet Schavemaker (talentontwikkeling), en vanaf 1 juli 2017 nemen ook Herbert Seevinck (internationalisering) en Henri Snel (architectuur) afscheid als voorzitter. We danken hen en de andere commissieleden voor hun gedrevenheid en inzet gedurende de afgelopen jaren.

Een overzicht van alle adviescommissieleden is hier te vinden.
regelingen2017SCI.jpg

Regelingen in 2017, wat is de werkwijze?

21 februari 2017

Het uitvoeren van subsidieregelingen is de kerntaak van het Stimuleringsfonds. Met ingang van 1 januari 2017 zijn de bijdragemogelijkheden 2017-2020 in werking getreden, en zijn de doelstellingen en beoordelingscriteria per regeling aangescherpt. Aanvragers krijgen te maken met enkele wijzigingen in de werkwijze van het fondsbureau.
Meer verantwoordelijkheid bij de aanvrager
De verwachting is dat het aantal aanvragen in 2017 zal toenemen. Tegelijkertijd is het beschikbare subsidiebudget afgenomen. Het uitgangspunt van het Stimuleringsfonds is om alleen goed uitgewerkte voorstellen in behandeling te nemen, met het doel om excellentie binnen alle disciplines te ondersteunen. Bij de aanvrager ligt dus de verantwoordelijkheid in het opstellen van een hoogwaardige aanvraag met een helder inhoudelijk plan, organisatie, communicatieplan en begroting. Van aanvragers wordt verder verwacht dat zij zich inzetten om maximaal inhoudelijk en financieel draagvlak te creëren voor hun activiteiten.

Gelijke behandeling
Het Stimuleringsfonds zal naar verwachting scherpere keuzes moeten maken, zeker als het budget niet toereikend is. Daarbij streeft het fonds ernaar om nieuwe aanvragers dezelfde kansen te bieden als ingevoerde aanvragers.

Indienen
Het Stimuleringsfonds wil voorkomen dat projecten worden opgedeeld in deelprojecten waarvoor bij verschillende deelregelingen wordt aangevraagd. Het is daarom niet mogelijk om deelprojecten bij verschillende regelingen in te dienen.

Feedback
Het niet meer mogelijk om na de sluitingsdatum inhoudelijke feedback op het ingediende voorstel te krijgen. In de conceptfase kunt u wel met het fondsbureau overleggen. Benader in dat geval uiterlijk twee weken vóór de sluitingsdatum een van de fondsmedewerkers. Contactgegevens van secretarissen en adjunct-secretarissen vindt u hier.

Lees ook Regelingen in 2017, wat is veranderd?
SHAfestival.jpg

Deelregeling Festivals: voor wie en wat?

20 februari 2017

In de nieuwe beleidsperiode 2017-2020 is de procedure Festivals een regeling geworden. Er is € 800.000 per jaar beschikbaar voor de ondersteuning van festivals in de creatieve industrie, die bijdragen aan de kwaliteit, ontwikkeling en professionalisering van van de hedendaagse Nederlandse architectuur, vormgeving en digitale cultuur. Festivals dienen een aanvraag in bij de festivalregeling en kunnen niet meer aanvragen bij de Deelregeling Architectuur, Deelregeling Digitale cultuur en Deelregeling Vormgeving. Sluitingsdata zijn 22 maart en 4 oktober. Per ronde is € 400.000 beschikbaar.
Voor wie?
In beginsel is de festivalregeling bedoeld voor festivals die een herkenbaar onderdeel zijn van de infrastructuur van de creatieve industrie. Met hun programmering spelen zij in op tendensen in de architectuur, vormgeving of digitale cultuur. Een aanvullende categorie zijn festivals die in eerste instantie geen deel uitmaken van de infrastructuur van de creatieve industrie, maar een programmalijn ontwikkelen die aansluit bij een van de disciplines. Deze kruisbestuivingen tussen verschillende disciplines hebben de potentie om een breder publiek te interesseren voor ontwikkelingen in de creatieve industrie. Ook is er binnen de regeling ruimte voor nieuwe initiatieven. Het festivalformat is bij uitstek geschikt om in te springen op de actualiteit.

Een selectie van aanvragen die de afgelopen jaren zijn gehonoreerd kunt u hier vinden.

Wat is veranderd?
Het onderscheid tussen aanvragen voor fase 1 (voorbereiding) en fase 2 (realisatie) verdwijnt. Dit betekent dat alle festivals, groot en klein, startend en gevestigd, een projectaanvraag indienen voor de voorbereiding èn realisatie van de eerstvolgende festivaleditie. Voor de aanvrager betekent dit dat de aanvraag naast de opzet en hoofdlijnen van het festivalprogramma, tevens inzicht geeft in de organisatie, communicatie, financiering en uitvoering van de festivaleditie. Voor het indienen van uw aanvraag kunt u gebruik maken van de Leidraad Subsidieaanvraag (PDF). Met deze wijziging verwacht het fonds meer consistentie in de beoordeling van de aanvragen.

Uitsluiting van andere deelregelingen
Voor festivals geldt dat zij niet meer kunnen aanvragen bij de Deelregeling Architectuur, Deelregeling Digitale cultuur en Deelregeling Vormgeving. Voor makers die door een festival zijn uitgenodigd voor het ontwikkelen van nieuw werk geldt dat zij bij uitzondering kunnen aanvragen bij een van de bovengenoemde deelregelingen. Hiervoor moeten zij onder hun eigen naam een projectaanvraag indienen. Deze dient vergezeld te worden van een intentieverklaring van het betrokken festival.

Meer informatie over de Deelregeling Festivals: http://stimuleringsfonds.nl/nl/subsidies/deelregeling_festivals/
SCISER.jpg

Arbeidsmarkt in de culturele sector – column #2 door Syb Groeneveld

9 februari 2017

Hoe kan de inkomenspositie, sociale zekerheid en duurzame inzetbaarheid van werkenden in de cultuursector worden versterkt? Wat is daarvoor nodig? Wat zijn belemmeringen in praktijk, beleid, wet- en regelgeving? Wat kan de sector zelf doen, ligt hier ook een rol voor de overheid? Naar aanleiding van de arbeidsmarktverkenning, die de Raad voor Cultuur en de SER in 2016 uitvoerden, stuurden de Federatie Cultuur en Kunstenbond aan beide raden een brief met het verzoek te onderzoeken welke duurzame oplossingen kunnen bijdragen aan een aantal knelpunten in de sector. Hiervoor zijn de afgelopen weken een aantal consultatierondes georganiseerd waarbij organisaties zoals het Mondriaan Fonds, Cultuur & Ondernemen en de HKU om een position paper is gevraagd. Zo ook aan het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
Het Stimuleringsfonds stelt dat er winst op het terrein van de inkomenspositie van de culturele sector is te boeken door betere toepassing van ontwerp & creatie in producten en diensten. Maar daarvoor is empowerment van zowel ontwerpers als opdrachtgevers nodig. In de position paper van het Stimuleringsfonds benoem ik drie actiegebieden om de arbeidsmarkt voor de creatieve industrie te versterken:

1. Goed opdrachtgeverschap (naar het voorbeeld van Designing Demand in het Verenigd Koninkrijk);
2. Nieuwe synergie tussen ontwerpers en marktpartijen creëren zoals in het STARTS programma;
3. Sectorgedragen onderzoek om de impact van de resultaten van de creatieve bedrijfstakken over een langere periode inzichtelijk te maken. Hierbij dient eerder TNO-onderzoek als basis.

De position paper van het Stimuleringsfonds en deze drie actiegebieden hebben inmiddels steun van de Federatie Dutch Creative Industries. In maart 2017 wordt de uitkomst van het onderzoek door de SER en de Raad gepresenteerd. De uitkomsten zullen worden meegenomen in een sectorbrede arbeidsmarktagenda en kunnen als basis dienen voor de agenda van de sociale partners in de nieuwe kabinetsperiode.

Via onze nieuwsbrief houden we u op de hoogte van de ontwikkelingen. Download hier de volledige position paper en stuur me een e-mail bij eventuele vragen.

Syb Groeneveld
directeur | bestuurder

downloads

KAARTENactiviteitenprogramma.gif

Activiteitenprogramma’s voor 2017 bekend

9 februari 2017

Het Stimuleringsfonds kent 1,1 miljoen euro subsidie toe aan de programma’s van 25 instellingen op het gebied van architectuur, vormgeving en digitale cultuur. De bijdragen variëren van 20.000 tot 80.000 euro. Culturele instellingen kunnen eens per jaar een bijdrage vragen voor hun activiteitenprogramma met een maximale looptijd van een jaar. In het najaar van 2016 vroegen 47 instellingen voor bijna 2,3 miljoen aan.
De Deelregeling Activiteitenprogramma’s stimuleert het aanbod van interdisciplinaire programma’s op het gebied van architectuur, vormgeving en digitale cultuur of combinatie van deze. Gevestigde centra zijn ondersteund, evenals kleinere culturele instellingen, maar ook nieuwe initiatieven zoals het Parlement van de Dingen kunnen hun programma mede met ondersteuning van het fonds in 2017 uitvoeren.

Door druk op het budget was de commissie genoodzaakt om scherpe keuzes te maken. Ze heeft vooral waardering getoond voor aanvragers die nieuwe projectvormen, thema’s of samenwerkingen opzoeken.

Een stabiele laag van architectuurinstellingen
Op het gebied van architectuur weten de instellingen het fonds van oudsher goed te vinden. Dit heeft geresulteerd in een stabiel stelsel met centra verspreid door heel Nederland. Van de volgende instellingen zijn de activiteitenprogramma’s van 2017 in het kader van architectuur en stedenbouw ondersteund: CAST (Tilburg), Fabrikaat (Nijmegen), BAI (Den Bosch), CBK Zeeland (Middelburg), CASA (Arnhem), AIR (Rotterdam), Rondeel (Deventer), Podium voor Architectuur (Hoofddorp), Aorta (Utrecht), ARCAM (Amsterdam), Platform GRAS (Groningen) en Architectuurcentrum Twente (Enschede).

Doorstroom digitale cultuurinstellingen naar de meerjarige programma’s
Een aantal instellingen die voorheen ondersteund werden vanuit de activiteitenprogramma’s, zoals BioArt Laboratories, zijn doorgestroomd naar de Regeling Meerjarige programma’s. Dit creëert ruimte voor nieuwe initiatieven, zoals Hackers & Designers (Amsterdam) en Reverb (Rotterdam). De overige gehonoreerde programma’s zijn MAD emergent art center (Eindhoven), Oddstream (Nijmegen), SETUP (Utrecht), iii (Den Haag) en Stedelijk Museum Breda (Breda).

Vormgeving blijft achter
Op het gebied van vormgeving zijn Fanfare (Amsterdam), De Monsterkamer (Amsterdam), Ontwerp Platform Arnhem (Arnhem), PrintRoom (Rotterdam), Textielmuseum (Tilburg), Parlement van de Dingen (diverse locaties) ondersteund. Hoewel er enkele nieuwkomers zijn binnen deze discipline, blijft het aantal voorstellen achter.

Het Stimuleringsfonds ondersteunt deze jaarprogramma’s omdat ze van cruciaal belang zijn voor het aanjagen van nieuwe ontwikkelingen en de zichtbaarheid van de creatieve industrie. De organisaties onderscheiden zich door hun maatschappelijke betrokkenheid en verbindende kwaliteit. Met hun programma’s weten zij zowel een breed publiek van geïnteresseerden als experts te betrekken bij actuele (ontwerp)vraagstukken. Hiermee vervullen ze een belangrijke schakel tussen de creatieve sector en het publiek.

Lees hier meer over de ondersteunde Meerjarige programma’s voor 2017-2020.
loader

het fonds

subsidies

actueel

SHAfestival.jpg
In de nieuwe beleidsperiode 2017-2020 is de procedure Festivals een regeling geworden. Er is € 800.000 per jaar beschikbaar voor de ondersteuning van festivals in de creatieve industrie, die bijdrag... meer >
regelingen2017SCI.jpg
Het uitvoeren van subsidieregelingen is de kerntaak van het Stimuleringsfonds. Met ingang van 1 januari 2017 zijn de bijdragemogelijkheden 2017-2020 in werking getreden, en zijn de doelstellingen en b... meer >
OODementieindeopenbareruimte.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de gemeente Rotterdam nodigen ontwerpers uit deel te nemen aan een onderzoekstraject gericht op het verbeteren van de openbare ruimte voor mensen met demen... meer >
EcultuurnaardigitalecultuurSCI.jpg
Vanaf 1 januari 2017 voert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de Deelregeling Digitale cultuur uit. De regeling vervangt de regeling E-cultuur en het Gamefonds. Aan de hand van zeven thema’s ... meer >
viewsource2.jpg
Benieuwd naar wat voor projecten het Stimuleringsfonds ondersteunt? Om een indruk te krijgen van de ondersteunde projecten kunt u terecht op de pagina Toekenningen. Met behulp van de filters kunt u op... meer >
loader
loader
loader