stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Dit is Digitale cultuur
EcultuurnaardigitalecultuurSCI.jpg

Dit is Digitale cultuur

25 januari 2017

Vanaf 1 januari 2017 voert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de Deelregeling Digitale cultuur uit. De regeling vervangt de regeling E-cultuur en het Gamefonds. Aan de hand van zeven thema’s en voorbeeldstellende projecten uit de afgelopen periode schetst Joris van Ballegooijen, secretaris van de regeling, de breedte van de nieuwe regeling Digitale cultuur.
In het afgelopen jaar is er met tientallen aanvragers, organisaties en belangstellenden gesproken over de overgang van E-cultuur naar Digitale cultuur en over de vraag wat het Stimuleringsfonds kan betekenen voor de game-industrie na het stoppen van het Gamefonds. Met een reeks voorbeeldstellende projecten uit de afgelopen jaren illustreren we de bandbreedte van de regeling en beantwoorden daarmee veelgestelde vragen als ‘Kunnen er in 2017 nog games worden ondersteund?’ en ‘Staat de nieuwe regeling nog open voor producties die niet digitaal zijn?’ of ‘Kunnen festivals nog aanvragen bij de regeling Digitale cultuur?’. Tegelijkertijd is ieder project uniek en roept eigen vragen op. Het fonds staat altijd open voor vragen of een project past binnen de regeling.

Hard- en software als artistiek medium
De kern van de regeling Digitale cultuur wordt gevormd door projecten waarin artistiek, innovatief en kritisch onderzoek plaatsvindt door middel van hard- en software ontwikkeling. Hiervan hebben we de afgelopen jaren veel sterke voorbeelden gezien. Het Lab van WORM ontwikkelde het project SuperGlue als statement en technische oplossing voor dilemma’s rondom het bezit van data op internet. The Incredible Machine trok naar Shenzhen voor een ontwerpend onderzoek rondom The Internet of Things. Dit zijn stuk voor stuk toonaangevende projecten die in technisch opzicht vooruitstrevend zijn en technologie daadwerkelijk inzetten als artistiek medium.

Games
Hoewel de game-industrie binnen de cultuursector een sterke eigen identiteit kent vormt zij een belangrijk onderdeel van de Digitale cultuur. De game-industrie loopt vaak voorop in het ontwikkelen en toepassen van nieuwe technologieën. Ook wordt gekeken naar gameprincipes bij allerlei maatschappelijke vraagstukken en -processen. Kennis uit de game-industrie wordt op die manier toegepast bij ontwerpopgaven. Dit blijft een interessante ontwikkeling die goed aansluit bij de regeling Digitale cultuur. Over de positie van games bij het fonds is een interview verschenen op de website van Control.

Niet-digitale producties
De regeling Digitale cultuur staat voor meer dan alleen eentjes en nulletjes. In de beschrijving van de regeling staat nadrukkelijk dat de regeling open staat voor projecten waarin de werkwijze is gericht op het openbreken van systemen en technologieën. Deze methodieken – ontleent aan de hackerscultuur – worden toegepast op verschillende terreinen waarbij digitale en analoge vormen naast en door elkaar worden gebruikt. Voorbeeldstellend op dit vlak is het project Fifty Percent Human waarin maker Sonja Baümel in dialoog met vormgevers en wetenschappers de stelling onderzoekt dat de mens uit 50% microben bestaat. Het resultaat kreeg vorm in een expositie met tastbare objecten. De aandacht voor biologische materialen en processen bij instellingen als Mediamatic en BioArt Laboratories vloeit direct voort uit het onderzoek naar nieuwe technologieën, algoritmes en het ontstaan van netwerken. Het verschil tussen natuurlijke en artificiële omgevingen vervaagt, zie bijvoorbeeld de projecten van Next Nature.

Muziek en geluid
Muziek, of liever gezegd geluid, is vanzelfsprekend een veelgebruikt artistiek medium dat – in combinatie met technologie – in de afgelopen jaren is uitgegroeid tot een belangrijke subcategorie in de voormalige regeling E-cultuur. STEIM is in Nederland een van de oudste labs op dit terrein en ook bij Sonic Acts staat een fundamentele benadering van geluid centraal in de programmering. Ook in de nieuwe regeling Digitale cultuur is ruimte voor onderzoek en toepassingen van geluid. Hoewel geluid van zichzelf niet digitaal is, geldt ook hier dat de benadering en methodiek van de makers zorgt voor aansluiting bij de regeling. Zo organiseerde het Stimuleringsfonds in 2015 in samenwerking met Amsterdam Dance Event de eerste edities van ADE Soundlab met daarin veel aandacht voor modulaire synthesizers waarvan een belangrijk deel analoog was. Ook festivals als Incubate en Rewire weten in hun programmering sterke verbindingen te leggen tussen muziek en Digitale cultuur.

Kritiek en reflectie, digitaal of post-digitaal
Kritiek en reflectie op het vakgebied zijn belangrijk voor theorievorming en vooruitgang. De traditionele kunst- en designkritiek staat onder druk, maar ook makers en programmamakers kunnen met hun werk kritische uitspraken doen over de staat en gevolgen van Digitale cultuur. Zo ondersteunde het Stimuleringsfonds de tentoonstelling rondom de door Bits of Freedom uitgereikte Big Brother Awards, waarin nadrukkelijk de keerzijde van Digitale cultuur werd belicht. Een ander interessant voorbeeld was het door Showroom Mama georganiseerde congres The Internetional waarin post-internet en post-digitale projecten en strategieën centraal stonden. Het mag verwarrend klinken, maar wie het standpunt post-digitaal inneemt draagt hoe dan ook bij aan de kritiek op het vakgebied.

Andere regelingen binnen het Stimuleringsfonds

Festivals
Met festivals als STRP, TodaysArt, GOGBOT, Impakt, Incubate, FIBER, Sonic Acts en Cinekid kent Nederland een bijzonder rijk festivalaanbod. De festivals vormen een belangrijk deel van de infrastructuur voor Digitale cultuur omdat ze een podium bieden, nieuw werk initiëren en kennisuitwisseling mogelijk maken. Per 2017 is er door het ministerie een geoormerkt budget voor festivals beschikbaar gesteld dat via een aparte regeling zal worden verstrekt. Festivals kunnen daarom per 2017 uitsluitend nog in de Deelregeling Festivals aanvragen. In de Deelregeling Digitale cultuur kunnen nog wel aanvragen in behandeling worden genomen gericht op producties van individuele makers die op festivals gepresenteerd zullen worden.

Transmedia
Als er één sector is waar de Digitale cultuur zorgt voor ingrijpende veranderingen dan is het in de mediasector. Nieuwe media bieden volop nieuwe kansen voor het vertellen van verhalen. Samen met het Filmfonds voert het Stimuleringsfonds de Non-fictie Transmediaregeling uit. De regeling is specifiek bedoeld voor digitale (vorm)experimenten binnen het documentaire genre.

Beeld: Mohamed Najah

meer nieuws

aline4web.jpg

Aline Knip wordt Hoofd Subsidies

15 december 2017

In januari 2018 start Aline Knip (1970) bij het Stimuleringsfonds als het nieuwe Hoofd Subsidies. Aline zal bijdragen aan het strategisch beleid van het fonds en gaat leiding geven aan het team dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van de subsidieregelingen van het fonds. Tot maart 2018 is Aline ook nog als gemeenteraadslid actief in Utrecht met in haar portefeuille o.a. Cultuur, Erfgoed en monumenten en Ruimtelijke Ontwikkeling.
Eerder werkte ze als fondsenwerver bij Museum Boijmans Van Beuningen, werkte ze vier jaar bij het voormalige sectorinstituut Erfgoed Nederland en begon ooit als projectmedewerker bij het Mondriaan Fonds.
Aline Knip: ‘De afgelopen jaren heb ik in Utrecht gezien hoe belangrijk makers zijn voor de ontwikkeling van de stad. Creativiteit, talentontwikkeling en ruimte voor experiment zijn belangrijke voorwaarden voor een prettige en bruisende stad. Dat moet je koesteren en stimuleren. En vooral zichtbaar maken. Daarom wil ik graag bijdragen aan het vergroten van de impact van de creatieve industrie.’

‘Creativiteit, talentontwikkeling en ruimte voor experiment zijn belangrijke voorwaarden voor een prettige en bruisende stad.’


Opgeleid aan de HKU en daarna aan de Universiteit Utrecht (kunstgeschiedenis en kunstbeleid en –management) heeft ze een brede belangstelling voor cultuur ontwikkeld. ‘Het bevorderen van cross-sectorale samenwerking vind ik interessant, want dit leidt tot nieuwe inzichten en een wisselwerking tussen het culturele domein en maatschappelijke vraagstukken. Ik kijk ernaar uit om in januari te beginnen’.

Foto bovenaan door Benjamin Meijer
vieropenoproepeninternaitonalisering.png

Vier Open Oproepen Internationalisering

14 december 2017

Het Stimuleringsfonds roept middels vier verschillende oproepen Nederlandse ontwerpers en culturele organisaties op een projectplan in te dienen voor een project, interventie of traject, dat ontwerp inzet voor duurzame en inclusieve verstedelijking in Turkije, Marokko, Egypte of Rusland. Het plan gaat in op een verstedelijkingsopgave die gerelateerd is aan een maatschappelijk vraagstuk, in een specifieke regio waarin Nederlandse en lokale partijen op gelijke voet samenwerken.
Tot en met 2020 schrijft het Stimuleringsfonds een aantal open oproepen uit die zich richten op uitdagingen die verstedelijking in Turkije, Marokko, Egypte of Rusland met zich meebrengt. Hierin wordt onderzocht hoe deze, in een samenwerking tussen lokale en Nederlandse partners, kunnen worden opgepakt om tot meer duurzame, inclusieve en slimme steden te komen. De verstedelijkingsopgave biedt kansen voor het verbeteren van de leefomstandigheden, de huisvesting, de sociale cohesie, de inzet van technologie voor maatschappelijke innovatie en het herdefiniëren van de betekenis van cultureel erfgoed. Hier liggen kansen voor het uitwisselen van kennis en expertise tussen Nederlandse ontwerpers en culturele organisaties met lokale partners in één van de bovengenoemde landen.

indienen
Indienen kan vanaf 1 januari 2018 tot en met woensdag 7 maart 2018 via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Lees hier meer over deze Open Oproepen en hoe hiervoor in te dienen:
Open Oproep Turkije #1
Open Oproep Marokko #1
Open Oproep Egypte #1
Open Oproep Rusland #1
architectuurbiennale2014web.jpg

Selectie Open Oproep Architectuur Biënnale Venetië 2018

14 december 2017

Dit najaar lanceerden Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie samen de Open Oproep Architectuur Biënnale Venetië. De oproep nodigde onderzoekers en ontwerpers die actief zijn op het gebied van architectuur uit om projecten in te dienen voor het parallelprogramma van het Nederlands paviljoen op de Architectuur Biënnale Venetië 2018, in het kader van het thema WORK, BODY, LEISURE, waarvoor Het Nieuwe Instituut verantwoordelijk is. De commissie selecteerde vijf voorstellen.
In totaal kwamen er 52 inzendingen binnen uit 12 verschillende landen: Canada, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Nederland, Oostenrijk, Rusland, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en Zweden.

De voorstellen werden aan de externe adviseurs Willem Schinkel (Professor in Social Theory, Erasmus Universiteit), Lara Schrijver (Professor in Architecture, Universiteit Antwerpen) en Aslı Çiçek (Interieurarchitect, KU Leuven Faculteit Architectuur, Oase) ter beoordeling voorgelegd.

Over het geheel genomen waren de externe adviseurs onder de indruk van de kwaliteit, relevantie en creativiteit van de projecten, alsook van de deskundigheid en ambitie van de aanvragers. De verschillende inzendingen toonden een variëteit aan werkmethoden en media, variërend van mobiele installaties, performances en productontwerpen tot fysische modellen, workshops en films. De meeste projecten gaven uiting aan een gezamenlijke ambitie en bevatten een aanzet tot samenwerking met netwerken van instellingen en professionals.

De geselecteerde projecten geven toegang tot de lichamelijke, ethische en ruimtelijke dimensies van arbeid, door uiteenlopende maar complementaire strategieën en instrumenten toe te passen voor het betrekken van het publiek bij hun werk. In samenspraak met de curator van Het Nieuwe Instituut, Marina Otero Verzier, zullen deze vijf projecten in Venetië en op andere locaties worden gepresenteerd:

The Port and the Fall of Icarus
Northscapes (Hamed Khosravi, Taneha K. Bacchin en Filippo laFleur)
De inzending van Northscapes neemt het gevonden manuscript ‘The Port and the Fall of Icarus’ als uitgangspunt voor een zoektocht naar mogelijke toekomstscenario’s voor de haven van Rotterdam. Een installatie vormt de basis voor een reeks evenementen en discussies rond het thema van een slimme haven en hoe die zich verhoudt tot de visie van de haven van Rotterdam, de stad en zijn inwoners. De evenementen zullen gedurende de biënnale worden georganiseerd in samenwerking met academische instellingen.
thefalloficarus17thcenturymuseeantoinevi.jpg
The Fall of Icarus, 17th century, Musée Antoine Vivenel

The Institute of Patent Infringement
Jane Chew en Matthew Stewart
Het satirische Institute of Patent Infringement (IoPI) tracht de dubieuze wereld van het intellectuele eigendomsrecht te ontleden die ‘Big Tech’ een monopolie verschaft naar aanleiding van ideeën op het gebied van automatisering. Het IoPI neemt hierbij Amazon als voorbeeld, door een gedetailleerd overzicht te geven van de duizenden patenten die dit bedrijf sinds 2010 heeft aangevraagd, en die in omvang variëren van het menselijk lichaam tot een 1 km2 groot magazijn. Het IoPI zal een open oproep lanceren voor het ondermijnen van deze patenten, waarna de resultaten zullen worden tentoongesteld als onderdeel van WORK, BODY, LEISURE, het thema van het Nederlands paviljoen.

05reimaginedpatentcollectivedataownershi.jpg
Reimagined patent for the collective ownership of data and housing based around a multi-storey data centre unit. Afbeelding: Jane Chew & Matthew Stewart, 2017

Songs for Hard Working People
Noam Toran
Songs for Hard Working People betreft een programma met concerten en performances die gedurende de biënnale in en rond het Nederlands paviljoen zullen plaatsvinden. Het programma plaatst het thema van het paviljoen en onze 21e-eeuwse arbeidsomstandigheden in een historische context, door het accent te leggen op de zorgwekkende maar duurzame relatie tussen het kapitalisme en de arbeidsomstandigheden in de industriële sector. Het programma beschouwt de stem en het lichaam van de arbeider als de belichaming van de fysieke en politieke omstandigheden, die ondanks het verstrijken van de tijd onveranderd blijven.

fisherbodyunionorchestrageneralmotorssit.jpg
Songs for Hard Working People. Foto: Fisher Body Union Orchestra, General Motors Sit-Down Strikes, Flint, Michigan, 1936

Shore Leaves
Giuditta Vendrame en Paolo Patelli
Dit project richt zich op het thema van het walverlof van zeelieden in de havens van Rotterdam en Venetië. Het bestaat uit videomateriaal dat is geproduceerd tijdens veldwerk van de organisaties van zeelieden in de twee havens, met bijzondere aandacht voor ruimtes en bewegingen tijdens de verloftijd.

shoreleavesguidittavendrame2015web.jpg
Shore Leaves. Foto: Giuditta Vendrame, 2015

Renderlands: Installation
Liam Young
Renderlands, een documentaire in combinatie met een installatie, gaat over de uitbesteding van werk aan animatiestudio’s en render farms in India. Wat wij beschouwen als een westerse toekomstvisie, wordt in werkelijkheid geproduceerd door werknemers die zich overal ter wereld kunnen bevinden en die door een wereldwijde infrastructuur van digitale arbeid met elkaar verbonden zijn. Als onderdeel van het programma van het Nederlands paviljoen zal er een reusachtig gezamenlijk model worden gepresenteerd dat de ideale toekomstarchitectuur uitbeeldt waar de werknemers van render farms zelf van dromen, de denkbeeldige wereld die zij zelf het allerliefst zouden willen visualiseren.

renderlandsfilmstillweb.png
Renderlands Film still. Liam Young, 2017

Lees meer over de geselecteerde projecten in het juryrapport op de website van Het Nieuwe Instituut.

Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zullen op 26 april 2018 als onderdeel van het Thursday Night Live! programma een avond in Het Nieuwe Instituut organiseren met de teams die bij de open oproep zijn geselecteerd.

vooraankondiging Open Call #3
In februari 2018 zal het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een derde en laatste oproep lanceren voor de Architectuur Biënnale Venetië 2018, gericht op de presentatie van projecten op een van de hoofdlocaties van de architectuurbiënnale in Venetië. Deze oproep biedt deelnemers een presentatiebudget voor voorstellen die stilstaan bij en inspelen op het centrale thema FREESPACE.

Foto bovenaan: Opening Nederlands Paviljoen tijdens Architectuur Biennale 2014, Foto Simone Ferraro, Het Nieuwe Instituut 2014

bovenhetmaaiveld.jpg

Selectie Open Oproepen Erfgoed & Ruimte

14 december 2017

In maart 2017 lanceerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie het nieuwe Erfgoed en Ruimte Ontwerpprogramma. Binnen dit programma zijn in maart en september in totaal vier Open Oproepen uitgeschreven binnen twee thema’s: Nieuwe energie voor het landschap en Stedenbouw voor extremen. Voor beide oproepen zijn nu opnieuw vier voorstellen geselecteerd die uiteen lopen van een strategische benadering van het energievraagstuk tot een integrale benadering van opgaven rondom klimaatverandering. Betrokkenheid van een vragende partij zoals een gemeente, provincie, gebiedsontwikkelaar of waterschap was een vereiste.
selecties
Acht voorstellen zijn geselecteerd binnen de Open Oproepen Stedenbouw voor extremen II en Nieuwe energie voor het landschap II:

Selectie Open Oproep Nieuwe energie voor het landschap II
Selectie Open Oproep Stedenbouw voor extremen II

programma erfgoed en ruimte
In maart 2017 lanceerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie het nieuwe Erfgoed en Ruimte Ontwerpprogramma, dat zij gedurende twee jaar uitvoert in samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) in het kader van de Visie Erfgoed en Ruimte. Via dit ontwerpprogramma worden urgente maatschappelijke opgaven aan actuele vraagstukken op het gebied van erfgoed en ruimte verbonden. Een gebiedsgerichte erfgoedbenadering staat daarbij centraal. Binnen dit programma zijn in maart en in september in totaal vier open oproepen uitgeschreven binnen 2 thema’s. De Open Oproepen Nieuwe Energie voor het landschap I + II richtten zich op het thema energietransitie in het landschap en de Open Oproepen Stedenbouw voor extremen I + II op klimaatadaptatie in de stad.

Foto: Boven het maaiveld: ontwerpend onderzoek in het veenweidegebied
rewire.jpg

Toekenningen tweede ronde Festivals

14 december 2017

In de tweede ronde van 2017 zijn binnen de regeling Festivals elf programma’s gehonoreerd. Deze festivals, van Maastricht tot Den Haag en Eindhoven, krijgen hun bijdrage voor hun inspirerende programmering op het gebied van architectuur, vormgeving of digitale cultuur. De bijdragen vertegenwoordigen samen een waarde van € 284.243, en variëren van € 8.000 tot € 50.000 per festival.
Op basis van de kwaliteit van de plannen en de mate waarin het festival een waardevolle of onderscheidende positie inneemt in het bestaande aanbod heeft de adviescommissie de selectie gemaakt. De programma’s die op de meest aansprekende manier vorm en inhoud geven aan relevante ontwikkelingen op het gebied van architectuur, vormgeving en digitale cultuur werden gehonoreerd.

De festivals die nu een bijdrage krijgen zijn:
Playful Arts Festival: (T)Here & Now, ’s-Hertogenbosch
Festival Multiple Journalism: Innovatieve Storytelling, Amsterdam
Haperende Mens Festival 2018, Rotterdam / Amsterdam
TEC ART Rotterdam 2018
Rewire 2018, The Hague
Tech & Play Kids Festival, Eindhoven
ROBOT LOVE Eindhoven 2018
Tilburg Architectuur Film Festival (TIAFF)
Rotterdamse Dakendagen 2018
Festival Designkwartier, The Hague
Fashion My Religion!, Maastricht

Hieronder lichten we een aantal gehonoreerde festivals uit:

Robot Love
Van 15 september tot 2 december 2018 vindt het festival Robot Love plaats op verschillende locaties in Eindhoven. Robot Love richt zich op een humanistieke benadering van technologie en onderzoekt onze relatie met artificial intelligence door de vraag te stellen: kunnen we met robots liefde delen?
De commissie noemt het onderwerp artificial intelligence relevant en is te spreken over de gekozen, optimistische, insteek van de organisatie. De commissie verwacht dat het festival aansluiting vindt bij een breed publiek. Daarbij spreekt ze van een sterke programmering, waar goede makers bij worden betrokken en waarbinnen ruimte is voor een kritische discours.
robotlove.jpg
ROBOT LOVE Eindhoven

De Dakendagen
Van 1 tot en met 3 juni 2018 vindt het festival de Dakendagen plaats in Rotterdam. Het festival onderzoekt de mogelijkheden van dakgebruik en de potentie van het Rotterdamse dakenlandschap om bij te dragen aan een toekomstbestendige stad. Partners zijn Rotterdamse architectuurinstellingen, zoals AIR, IABR en ZigZagCity. Daarnaast werkt de Dakendagen samen met onder meer maatschappelijke organisaties, woningbouwcorporaties en verschillende commerciële bedrijven. De commissie spreekt van een festival dat een onzichtbaar deel van de stad op een toegankelijke manier weet te ontsluiten voor een breed publiek. De commissie waardeert de manier waarop de organisatie het publiek op een andere manier bij ruimtelijke ontwikkelingen weet te betrekken.

Haperende Mens
Het derde festival van stichting Haperende Mens vindt plaats op 12-13-14 januari 2018. Haperende Mens 3 (werktitel) is een driedaags multidisciplinair festival in Rotterdam (V2_ en WORM) en Amsterdam (OCCII) met digitale cultuur (net-art, games, media-installaties) en muziek (electronic, noise, industrial, drone, psych, experimental), film, media en installatiekunst, performance, dans en debat. Het festival is een zoektocht naar de mogelijkheid om jezelf te verliezen in deze 'maakbare' samenleving, waarin bijna ieder moment in beeld wordt gebracht en het waarborgen van zekerheden de hoogste prioriteit heeft. Waar bevindt zich de diepe, intense ervaring die het gereguleerde bestaan overstijgt? De commissie noemt het uitgangspunt, de onderzoeksvragen en de thematiek rondom het sacrale, interessant. De commissie is positief gestemd over de sterk thematische focus. Deze geeft het festival een duidelijke meerwaarde.

alle toekenningen
Bekijk ook de andere toegekende projecten binnen de regeling Festivals.

nieuwe deadline
De sluitingsdata voor de deelregeling Festivals in 2018 zijn: 1 februari en 9 augustus. Het totaal beschikbare budget voor komend jaar is ruim € 900.000, verdeeld over twee rondes.

Foto bovenaan: REWIRE, Den Haag

loader

het fonds

subsidies

actueel

aline4web.jpg
In januari 2018 start Aline Knip (1970) bij het Stimuleringsfonds als het nieuwe Hoofd Subsidies. Aline zal bijdragen aan het strategisch beleid van het fonds en gaat leiding geven aan het team dat ve... meer >
vieropenoproepeninternaitonalisering.png
Het Stimuleringsfonds roept middels vier verschillende oproepen Nederlandse ontwerpers en culturele organisaties op een projectplan in te dienen voor een project, interventie of traject, dat ontwerp i... meer >
literatuurophetschermweb.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Letterenfonds roepen schrijvers, dichters en (interactie)ontwerpers op een projectvoorstel in te dienen voor het programma Literatuur op het... meer >
sluitingsdata2018groen.png
De sluitingsdata van de deelregelingen van het Stimuleringsfonds in 2018 zijn vastgesteld. De Deelregelingen Architectuur en Digitale cultuur hebben in 2018 ieder vier rondes. De Deelregeling Internat... meer >
loader
loader
loader