stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
De natuur als leermeester voor slimme mobiliteit
biomimicrydesignjamweb.jpg

De natuur als leermeester voor slimme mobiliteit

14 december 2016

We leven in een snel veranderende maatschappij, waarbij de vraagstukken steeds complexer worden, zo ook rondom mobiliteit’, stellen ontwerpbureaus 31Volts en Plataan. ‘Een complex vraagstuk kenmerkt zich door een samenhang van verschillende factoren en is daarmee lastig op te lossen vanuit één domein. Co-creatie is een vereiste.’ Om nieuwe oplossingsrichtingen te ontwikkelen voor twee mobiliteitsvraagstukken in Utrecht nemen de ontwerpbureaus de natuur als inspiratiebron. In de Biomimicry Design Jam workshops gingen ontwerpers aan de slag samen met biologen.
In 2016 organiseerden 31Volts en Plataan twee Biomimicry Design Jams, in het kader van het project ‘De natuur als leermeester voor Slimme Mobiliteit’ binnen de gemeente Utrecht. De Biomimicry Design Jams zijn workshops van één dag, waarin biologen en ontwerpers gezamenlijk tot verfrissende denkrichtingen proberen komen voor de casussen kruispunt Poort Vaartsche Rijn en het overgangsgebied van de Singel nabij de Witte Vrouwen Poort.

De natuur als leermeester
Als methode werd de wetenschap van biomimicry ingezet: het gebruik van kennis en processen uit de natuur als inspiratie om problemen in de geïndustrialiseerde samenleving op te lossen. ‘Om los te komen van de huidige manier van kijken, is het noodzakelijk een nieuw perspectief te introduceren, dat alle betrokken stakeholders uitnodigt om uit hun comfortzone te komen’, legt Tanja van der Laan van studio Plataan uit. Bovendien heeft de natuur veel te brengen. ‘De natuur biedt 3.8 miljard jaar aan kennis. Kennis die we met z’n allen nog (te) weinig benutten. Daar waar wij vaak ad hoc oplossingen proberen te vinden, heeft de natuur de tijd gehad om te reageren op veranderingen’.

Poort Vaartsche Rijn
In een van de workshops werden beproefde processen uit de natuur ingezet voor de uitdagingen rondom het dynamische kruispunt Poort Vaartsche Rijn. De gemeente wil dit kruispunt - van oudsher primair ingericht op autoverkeer - vriendelijker maken voor fietsers en voetgangers. In de praktijk betekent dit dat het langzame verkeer aangespoord moet worden een alternatieve route over het kruispunt te nemen. De deelnemers van de workshop kiezen voor een methode van verleiding en beloning, geïnspireerd op voorbeelden uit de natuur. Zoals de orchidee het bedrag van bijen beïnvloedt door middel van kleur, geur en vorm, proberen de deelnemers nieuw gedrag te introduceren bij de gebruikers van het kruispunt.

Voor Poort Vaartsche Rijn kwamen de ontwerpers, biologen en ambtenaren in de workshop tot het concept van een stoplicht met een paraplu erboven, waardoor voetgangers worden verleid één van de kruispunten te verkiezen boven de anderen. Ook een bakfiets met verse koffie op een strategische plek op het kruispunt kan dit effect hebben. Tot slot ontstond het idee fietsers te belonen voor het kiezen van een alternatieve route. Bijvoorbeeld door middel van tunnels waarin fietsers die de goede richting op gaan worden ondersteund door een subtiele, kunstmatige wind in de rug. ‘Deze concepten zijn een ruwe schets en bieden in eerste plaats een verfrissende denkrichting, het zijn geen kant-en-klare oplossingen’, legt Van der Laan uit. ‘Om de concepten tot leven te brengen in de praktijk heb je vervolgens een ontwerptraject nodig.’

Bekijk de uitkomsten van de twee workshops in de videoanimaties:


Instrument voor samenwerken
31Volts en Plataan stellen dat de Biomimicry Design Jams ook voor andere vraagstukken goed inzetbaar zijn om via de inhoud te werken aan het bevorderen van samenwerken: ‘De Biomimicry Design Jam volgt een helder stappenplan en biedt zo een toegankelijk format voor conceptontwikkeling. De setting en werkvorm genereren een platform voor collectieve creativiteit. Ideeën zijn niet van een individu, maar ontstaan door een cumulatie aan inzichten van het gehele team. Als laatste ontstaat er door de combinatie van twee vakgebieden die wetenschappelijk gezien ver uit elkaar liggen niet alleen nieuwe kennis, maar vooral ook begrip. Begrip voor elkaars kennis, maar ook inzichten ten aanzien van de toepasbaarheid van eigen kennis in een ander domein.’

Bekijk alle video’s over de Biomimicry Design Jams hier.

meer nieuws

sciddw17liggendblauw.gif

In No Particular Order @ Dutch Design Week 2017

11 augustus 2017

Tijdens de Dutch Design Week 2017 presenteert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de nieuwe lichting ontwerpers, kunstenaars en architecten die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling ontving. Onder de titel In No Particular Order maken zij in negen installaties collectief een statement over de hedendaagse ontwerppraktijk. Te zien in het Van Abbemuseum van 21 t/m 29 oktober 2017.
Voor de vierde editie van In No Particular Order nodigde het fonds een van de deelnemers van het programma Talentontwikkeling uit als curator: Jules van den Langenberg. Op zoek naar wat deze nieuwe lichting representeert, hanteert de tentoonstellingsmaker een antropologische werkwijze. Vanuit welke ideologieën of sociale en economische structuren werkt deze generatie ontwerpers? In 12-uur durende studio uitwisselingen verzamelde Van den Langenberg fragmenten uit de praktijk van de tweeëndertig deelnemers, zoals gereedschap uit het atelier of een invloedrijk boek, archiefmateriaal of schetsen van een toekomstig project. In het Van Abbemuseum zijn negen installaties te zien die deze fragmenten in een nieuwe context plaatsen en zo de hedendaagse ontwerppraktijk op een praktische, poëtische of kritische manier proberen te duiden.

Deelnemende ontwerpers en makers
Alissa + Nienke (Alissa van Asseldonk en Nienke Bongers), Amy Suo Wu, Isabelle Andriessen, Paula Arntzen, Atelier Frank Verkade, Marjan van Aubel, Christiaan Bakker, Mariska de Groot, Max Dovey, Ting Gong, Rudy Guedj, Sophie Hardeman, Chrissie Houtkooper, Ruiter Janssen, Elisa van Joolen, Jules van den Langenberg, Yaolan Luo, Simone C. Niquille, Kirstie van Noort, Simone Post, Roomforthoughts (Jennifer Kanary Nikolov), Benjamin Sporken, Studio Amir Avraham, Studio Iwan Pol, Studio RAP (Wessel van Beerendonk, Léon Spikker en Lucas ter Hall), Studio Truly Truly (Joel Booy en Kate Booy), Rasmus Svensson, SulSolSal (Johannes Bernard en Guido Giglio), Thomas Trum, Janna Ullrich, Dieter Vandoren, Giuditta Vendrame.

Programma Talentontwikkeling
Talentontwikkeling is een van de zes doelstellingen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Jaarlijks selecteert een onafhankelijke commissie zo’n 30 veelbelovende ontwerpers/makers voor een werkbeurs van €25.000. De ontwerpers zijn maximaal vier jaar geleden afgestudeerd en werkzaam binnen diverse disciplines van de creatieve industrie, van modevormgeving tot grafisch ontwerp, van architectuur tot digitale cultuur. De werkbeurs en bijhorend programma zijn bedoeld voor de artistieke en professionele ontwikkeling van deze individuen. Sinds 2014 presenteert het fonds het programma en de deelnemers tijdens de Dutch Design Week.

Praktische info
In No Particular Order: 21 t/m 29 oktober 2017, dagelijks van 11.00 - 18.00 uur, vrije toegang. Van Abbemuseum (de Studio), Bilderdijklaan 10, Eindhoven.
chenjenweb.jpg

Toekenningen Talentontwikkeling 2017/2018

10 augustus 2017

Vierentwintig uitzonderlijke talenten uit de gehele breedte van de creatieve industrie zijn geselecteerd voor de werkbeurs Talentontwikkeling 2017/2018. De subsidie van € 25.000 biedt ontwerpers, architecten en digitale makers de kans hun artistieke praktijk verder te ontwikkelen op basis van een zelf geïnitieerd plan. Daarnaast biedt de beurs de mogelijkheid aandacht te besteden aan professionele ontwikkeling, ondernemerschap en de presentatie van het werk.
In oktober 2017 presenteert het fonds op de Dutch Design Week de lichting 2016/2017 van het programma Talentontwikkeling.

Voor de beurs 2017/2018 selecteerde een onafhankelijke commissie uit maar liefst 223 aanvragen 24 uitzonderlijke talenten, die maximaal vier jaar geleden zijn afgestudeerd. Gedurende een periode van ruim een jaar zullen de ontwerpers hun ontwikkelplannen uitvoeren, bestaande uit bijvoorbeeld deelname aan verdiepende bijeenkomsten, bijzondere presentaties, residencies, (internationale) werkbezoeken, coaching trajecten of het experimenteren in werkplaatsen. Bovendien organiseert de groep een aantal bijeenkomsten, waardoor zij elkaar beter leren kennen en zich kunnen presenteren aan het publiek.

indruk commissie
De adviescommissie, bestaande uit Touria Meliani (voorzitter), Joost Emmerik, Petra Heck, Jeroen Junte, Toon Koehorst, Tanja Koning, Miriam van der Lubbe, Arna Mackic, Hanka van der Voet en Gerben Willers, selecteerde op basis van portfolio en ontwikkelplan 24 ontwerpers en makers. Het valt de commissie op dat het werk van jonge ontwerpers steeds vaker getuigt van maatschappelijke betrokkenheid en engagement. Veel ontwerpers verhouden zich tot thema’s die urgent zijn binnen de maatschappij. Dit ziet de commissie als een kracht van deze generatie. Binnen de digitale cultuur zijn dit jaar de autonoom opererende makers sterk vertegenwoordigd. In deze voorstellen mist de commissie soms de naar buiten gerichte blik die de andere disciplines steeds meer lijken te omarmen. Deze discipline blinkt echter weer uit in de theoretische en technische inbedding en onderbouwing van de praktijken.

Binnen de (sub)disciplines van vormgeving, zoals grafische vormgeving, productvormgeving en mode ziet de commissie een interessante verscheidenheid aan handschriften en manieren om de artistieke praktijk in te richten. Ook binnen de architectuur ziet ze dat ontwerpers zich op nieuwe richtingen focussen, zoals illustratie en grafische toepassingen. Het valt de commissie op dat ruim de helft van de aanvragen uit het vakgebied vormgeving afkomstig zijn. De disciplines architectuur, gaming maar ook illustratie en animatie kunnen in haar ogen breder vertegenwoordigd worden.
lilianvandaalweb.jpg
BIOMIMICRY: 3D printed soft seat door Lilian van Daal

De geselecteerde ontwerpers met een werkperiode in 2017/2018 zijn:
Alice Wong (information design)
Anne Geenen (architectuur)
Camiel Fortgens (modeontwerp)
Carlijn Kingma (architectuur)
Chen Jhen (grafische vormgeving)
Daniel de Bruin (productontwerp)
Frank Kolkman (interdisciplinair)
Isabel Mager (interdisciplinair)
Jason Hansma (digitale cultuur)
Joana Chicau (digitale cultuur)
Jos Klarenbeek (interdisciplinair)
Julia Janssen (grafische vormgeving)
Karim Adduchi (modeontwerp)
Koos Breen (grafische vormgeving)
Lilian van Daal (industrieel ontwerp)
Manon van Hoeckel (social design)
Márk Redele (architectuur)
New State of Matter (Gaspard Bos) (industrieel ontwerp)
Studio Reus (Jonathan Reus) (digitale cultuur)
Suzanne Oude Hengel (productontwerp)
Tenant of Culture (Hendrickje Schimmel) (textielvormgeving)
TeYosh (Sofija Stanković & Teodora Stanković) (grafische vormgeving)
Willem van Doorn (interdisciplinair)
Yamuna Forzani (modeontwerp)

nieuwe ronde 2018
In 2018 is er opnieuw een kans om als jong talent te worden erkend. De sluitingsdatum voor deze nieuwe ronde is in het voorjaar. De exacte datum wordt eind 2017 bekend gemaakt op de website van het Stimuleringsfonds. Meer informatie over de beurs Talentontwikkeling vind je hier.

Beeld boven: Chen Jhen

jasonhansmanb.jpg
Jason Hansma
proeftuinnlweb.jpg

Save the date: Proeftuin NL VR-excursies

8 augustus 2017

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en bureau Het Noordzuiden nodigen u van harte uit voor een reeks van vier bijeenkomsten in het kader van ons traject 'Proeftuin NL’. Hierin zult u meer te weten komen over het hoe en wat en de waarde van experimenten in de hedendaagse ruimtelijke ontwikkeling en wordt u door de VPRO meegenomen op VR-excursies langs inspirerende praktijkvoorbeelden uit de Nederlandse praktijk van stadslabs.
aanleiding
Nederland heeft een lange en rijke traditie met experimenteren op het gebied van ruimtelijke ordening. Hierbij is altijd veel aandacht besteed aan de wisselwerking tussen maatschappelijke vraagstukken en de ruimtelijke inrichting van ons land. In de afgelopen drie jaar heeft het Stimuleringsfonds een netwerk van circa 40 stadslabs opgebouwd. Hierin wordt door het hele land met nieuwe samenwerkingsvormen tussen lokale overheden, stadmakers, ondernemers en institutionele partijen geëxperimenteerd om lokale initiatieven te ontwikkelen die antwoorden formuleren op die vraagstukken.

Om te bepalen welke lessen uit deze en andere ruimtelijke experimenten - zoals living labs, broedplaatsen, pilots en werkplaatsen - getrokken kunnen worden is in 2015 tijdens het Jaar van de Ruimte het traject ‘Proeftuin NL’ gestart. Hieruit bleek dat de waarde van het ruimtelijke experiment breed wordt onderkend, maar dat het leren, verspreiden en opschalen nog te weinig aandacht krijgt. Hun waarde wordt hierdoor vaak niet volledig benut. Met deze reeks bijeenkomsten geven wij hier graag gehoor aan.

vier bijeenkomsten
In vier thematische bijeenkomsten delen wij aan de hand van concrete resultaten en praktijkvoorbeelden uit ons stadslabnetwerk graag onze kennis en ervaring - over rollen, werkvormen, continuïteit en draagvlak - en verkennen wij hoe het lerend vermogen van deze experimenten, zowel tussen de labs onderling als tussen de labs en hun lokale, regionale of nationale overheid, kan worden versterkt.

Proeftuin NL bestaat uit een reeks bijeenkomsten rondom een aantal grote maatschappelijke vraagstukken:

5 oktober 13.00-17.30 uur - Utrecht - Herbestemming en cultureel programmeren
10 oktober 13.00-17.30 uur - Leiden - Binnensteden en leefbaarheid
26 oktober 13.00-17.30 uur - Dordrecht - Klimaatadaptatie, water en energie
31 oktober 13.00-17.30 uur - Amsterdam - Stedelijke transformatie en verdichting

Bij deze bijeenkomsten wordt u ’s middags door verschillende stadslabs op locatie ontvangen. De VPRO neemt u mee op meerdere virtual reality-excursies naar inspirerende projecten, waarin de resultaten van de labs en hun experimentele werkwijze worden getoond. En Stadslaboranten en betrokken overheden krijgen een podium om ervaringen te delen en met elkaar in gesprek te gaan.

We hopen u op alle vier de ProeftuinNL bijeenkomsten te mogen begroeten en kijken uit naar een inspirerende reeks. Uiteraard bent u ook welkom om aan 1 of 2 bijeenkomsten deel te nemen.

aanmelden
U kunt zich aanmelden door uiterlijk 28 september a.s. een e-mail te sturen aan [email protected]. Vermeld hierbij alstublieft aan welke bijeenkomst(en) u wilt deelnemen.

nadere informatie
Maarten Tas (Stimuleringsfonds Creatieve Industrie) - [email protected]
Edwin van Uum (Het Noordzuiden) - [email protected]
jalilaessaidiweb.jpg

Selectie Open Oproep Fresh Perspectives

8 augustus 2017

Vijf verrassende voorstellen van ontwerpers zijn geselecteerd uit 52 reacties op de Open Oproep Fresh Perspectives. Hiermee ondersteunt het Stimuleringsfonds de mogelijkheid om een innovatief concept te koppelen aan een gerenommeerd bedrijf, organisatie of kennisinstelling. Superuse Studios, ontwerper Xiaofeng Dai, Inspidere, Reframing Studio en Kunstlab Arnhem ontvangen een bijdrage om een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met bijvoorbeeld Waterschap de Dommel, Wageningen Universiteit of Digital Methods Initiative. Uiteindelijk zal het vooronderzoek leiden tot een relevante innovatie voor de maatschappij.
Ontwerpers komen binnen de autonome beroepspraktijk vaak tot verrassende en innovatieve concepten voor maatschappelijke vraagstukken. Helaas ontbreekt het hun regelmatig aan slagkracht om zo’n concept samen met partners buiten de eigen discipline of beroepspraktijk verder te ontwikkelen tot een product of toepassing, terwijl juist dat vaak leidt tot succesvolle innovaties. Met de Open Oproep Fresh Perspectives ondersteunt het Stimuleringsfonds ontwerpers met een goed concept, om een samenwerking aan te gaan met een gerenommeerd bedrijf, organisatie of kennisinstelling.

bijzondere voorstellen
Zo werken Reframing Studio en Exodus Zuid-Holland aan een nieuw concept voor nazorg bij de reïntegratie van ex-gedetineerden, en maakt Kunstlab Arnhem in samenwerking met Wageningen Universiteit een artistieke installatie waarin planten muziek maken, een proefopstelling die wordt doorontwikkeld naar een praktische toepassing binnen de landbouw. In maart 2017 werden ontwerpers en makers opgeroepen om voorstellen in te dienen voor deze oproep. De vijf geselecteerde projecten kunnen nu starten met de fase waarin vooronderzoek wordt gedaan en beide partijen komen tot een samenwerkingsovereenkomst.

indruk
Het animo voor de Open Oproep was groot. Opvallend is dat er veel voorstellen zijn ingediend door partijen die niet eerder bij het Stimuleringsfonds hebben aangevraagd. De maatschappelijke vraagstukken waartoe ontwerpers zich samen met de partnerorganisaties of bedrijven verhouden, lopen sterk uiteen. De adviescommissie was positief gestemd over het engagement dat uit de aanvragen spreekt. Zij ziet kwaliteit en actualiteit in de voorstellen, en ziet de vele verschillende (sub)disciplines van de creatieve industrie vertegenwoordigt. Een heikel punt bij een aantal voorstellen was de mate waarin er sprake was van een gelijkwaardige samenwerking tussen ontwerper en partnerorganisatie. Uit de voorstellen met een gelijkwaardige samenwerking, heeft de commissie uiteindelijk een selectie gemaakt, waarbij ze de aanvragen die op de gestelde criteria het beste scoorden heeft verkozen boven de anderen.

selectie
Van Afrikaandermarkt naar Wijkgrondstoffenmarkt
Afrikaanderwijk Coöperatie en Superuse Studios
Commentary Informed
Xiaofeng Dai en Digital Methods
Fresh on Sewage Sludge
Inspidere (Jalila Essaïdi) en Waterschap de Dommel
Reframing Detentie en Intergratie
Reframing Studio en Exodus Zuid-Holland
De Plantmonitor
Kunstlab Arnhem (Tom Kortbeek) en het Laboratorium voor Plantenfysiologie van de Wageningen Universiteit
reframingroaldhoopeweb.jpg
Reframing Detentie en Re-integratie door Reframing Studio en Exodus Zuid-Holland

volgende oproep
De oproep wordt in de loop van 2017 of uiterlijk begin 2018 herhaald. Houd hiervoor de website van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in de gaten of schrijf u in voor de nieuwsbrief. Het Stimuleringsfonds zet zich in om de geselecteerde projecten bijeen te brengen en de resultaten met een breed publiek te delen.

beoordeling
De ingezonden voorstellen zijn ter advies voorgelegd aan de volgende vier adviseurs: Albert Herder (architect en eigenaar STUDIONINEDOTS, lid adviescommissie Deelregeling Architectuur), René Post (business development Waag Society en initiatiefnemer The Green Web Foundation), Marieke Rietbergen (oprichter Design Innovation Group) en Yassine Salihine (senior forecaster SLEM en lid adviescommissie Deelregeling Vormgeving). In de beoordeling heeft de commissie gekeken in hoeverre de voorstellen voldoen aan de in de oproeptekst geformuleerde criteria.

Beeld boven: Fresh on Sewage Sludge door Inspidere (Jalila Essaïdi) en Waterschap de Dommel

schoonafrikaanderwijkcooperatieensuperus.jpg
Van Afrikaandermarkt naar Wijkgrondstoffenmarkt door Afrikaanderwijk Coöperatie en Superuse Studios
ipadweb.jpg

The making of: het eerste digitale jaarverslag van het Stimuleringsfonds

8 augustus 2017

Dit jaar bracht het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een digitaal jaarverslag uit met een volledig nieuwe aanpak. Gebruikers scrollen gemakkelijk door de hoogtepunten van het afgelopen jaar door middel van video’s en geanimeerde infographics. Diverse buttons bieden toegang tot meer verdieping op de website. Het digitale jaarverslag werd vormgegeven door Nikki van Onna (Studio van Onna). We spraken met hem over de totstandkoming.
een verhaal waar je je al scrollend doorheen beweegt
Een jaarverslag is doorgaans een (financiële) verantwoording van wat er in het afgelopen jaar in een organisatie is gebeurd. Inclusief de manier waarop en door wie het is uitgevoerd. Een grote hoeveelheid informatie die in de huidige tijd van digitale media beknopt moet worden vertaald. Anneloes van der Leun, hoofd communicatie bij het fonds: ‘We wilden op een inspirerende, toegankelijke manier laten zien wat het resultaat is van een jaar subsidie en activiteiten. Daarnaast wilden we transparantie bieden, vertrouwen creëren en de dialoog aanwakkeren.’

‘Een digitaal medium is hiervoor bij uitstek geschikt', zegt Nikki van Onna. ‘Het kan makkelijk verspreid worden, en eindeloos gedeeld. Het jaarverslag is opgebouwd als een verhaal dat je aan de hand van mooie voorbeelden meeneemt door het jaar. ‘Dit hebben we gedaan door middel van film, aantrekkelijk beeld en geanimeerde infographics die een vakpubliek maar ook een breder publiek aanspreken. De korte video’s, gemaakt door Mals Media, tonen de kracht van ontwerp, in én tussen de disciplines architectuur, vormgeving en digitale cultuur.’

“Nimmer was een jaarverslag zo persoonlijk en aantrekkelijk! Dank hiervoor, ik krijg de Netflix-achtige behoefte aan meer!”
Janine Huizenga, hoofd van de afdeling Interactive / Media / Design aan de KABK.

jaarverslaglaracaptan.jpg

Naast de creatieve inhoud speelt ook het milieubewuste aspect een grote rol in de keuze voor een digitaal jaarverslag. Anneloes: ‘Sinds een paar jaar onderzoeken we de reacties van ontvangers van het jaarverslag. Uit die enquête bleek dat een papieren uitgave als ‘zonde’ wordt ervaren. Maar ook dat inspirerende voorbeelden het best overbrengen wat het fonds doet, namelijk een wezenlijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van de professionele ontwerppraktijk, door het inhoudelijk en financieel ondersteunen van ontwerpers, makers en instellingen in de creatieve industrie. Met film kan je dat laten zien.’

verbeteren performance
De opdracht voor het jaarverslag van 2016 kwam voort uit de evaluatie van de voorgaande jaarverslagen. Anneloes: ‘Als fonds sta je midden in de samenleving en fungeer je als schakel tussen cultuur, maatschappij en economie. We wilden dat het jaarverslag daar een afspiegeling van zou zijn, naast de verantwoording over wat we hebben gedaan, wat we hebben bereikt en wat dat heeft gekost.’

aarchitectuur.jpg

De snelle digitale ontwikkelingen vragen dat er continu wordt nagedacht over de manier waarop het fonds informatie presenteert. Een heldere informatiestructuur en zorgvuldige selectie van content was het vertrekpunt. Nikki van Onna: ‘Als ontwerper vind ik het essentieel om vanaf dit stadium betrokken te zijn, aangezien het vormgeven hier eigenlijk al begint.’

‘Vervolgens is het mijn taak om een vorm te bedenken die op deze ontwikkelingen aansluit: een heldere navigatie die als vanzelfsprekend werkt, een typografische hiërarchie voor alle soorten informatietypen en subtiele animatieprincipes die prikkelen maar niet storen. Het lastige aan het ontwerpen aan een interactief medium, is dat je pas kunt zien hoe het werkt zodra het is gebouwd’, vertelt Nikki. ‘Je moet je in het ontwerpstadium heel erg verdiepen in het gedrag van een gebruiker. En daarbij oppassen dat je geen verkeerde aannames maakt. De infographics zijn altijd een grote uitdaging. Die worden al snel veel te complex.’

infographicjaarverslag.jpg
loader

het fonds

subsidies

actueel

proeftuinnlweb.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en bureau Het Noordzuiden nodigen u van harte uit voor een reeks van vier bijeenkomsten in het kader van ons traject 'Proeftuin NL’. Hierin zult u meer te w... meer >
jalilaessaidiweb.jpg
Vijf verrassende voorstellen van ontwerpers zijn geselecteerd uit 52 reacties op de Open Oproep Fresh Perspectives. Hiermee ondersteunt het Stimuleringsfonds de mogelijkheid om een innovatief concept ... meer >
chenjenweb.jpg
Vierentwintig uitzonderlijke talenten uit de gehele breedte van de creatieve industrie zijn geselecteerd voor de werkbeurs Talentontwikkeling 2017/2018. De subsidie van € 25.000 biedt ontwerpers, ar... meer >
sciddw17liggendblauw.gif
Tijdens de Dutch Design Week 2017 presenteert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de nieuwe lichting ontwerpers, kunstenaars en architecten die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling ont... meer >
loader
loader
loader