stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Commissielid en gameontwikkelaar Adriaan de Jongh geeft tips aan aanvragers
adriaantiptweb.jpg

Commissielid en gameontwikkelaar Adriaan de Jongh geeft tips aan aanvragers

Hoe kijk je terug op de vier jaar die je nu bij het fonds bent betrokken?
‘Ik begon als adviseur bij het Gamefonds. Destijds een samenwerking tussen het Stimuleringsfonds en het Mediafonds, dat helaas in 2017 is opgeheven. Het Gamefonds kreeg niet heel veel aanvragen, maar was dan ook heel specifiek bedoeld voor games. Er was elke ronde wel iets unieks te vinden. Mooie, bijzondere artistieke projecten met diepgang in game design. De plank werd ook vaak misgeslagen, maar dat is volgens mij bij alle subsidieregelingen zo. De commissie en de aanvragers begrepen elkaar uiteindelijk wel.’

‘Sinds games zijn ondergebracht bij de deelregeling Digitale cultuur gaat het moeizaam. Het is een bredere regeling en waar ik bang voor was, is gebeurd. Gameontwikkelaars zijn schuwer om hier een voorstel in te dienen. Onterecht, maar wel begrijpelijk. Er komen wel aanvragen voor games binnen, maar de spoeling is dunner en ze hebben zware concurrentie van meer ervaren aanvragers. Aanvragen voor games missen vaak belangrijke informatie, worden niet concreet genoeg en blijven vaak hangen in grote ambities. Dan is het moeilijk voor de multidisciplinaire commissie om te beoordelen of het project echt een bijzondere game gaat opleveren. Of wat de relevantie is voor digitale cultuur.’

Is dat ook wat je in je blog schrijft?
‘Ja, ik heb die post geschreven terwijl ik terugdacht aan al die aanvragen die ik de afgelopen jaren heb gelezen. Het is moeilijk voor makers om goede ideeën in tekst over te dragen. Dit is voor zowel de aanvrager als de commissie frustrerend. Om het plat te zeggen: een fonds kan niet zomaar geld geven in de hoop dat er iets gaafs uitkomt. Het gaat echt om wat er in het plan staat, niet om wat de adviescommissie tussen de regels hoopt te lezen. Concreet en helder schrijven is super belangrijk, maar je kan ook denken aan een filmpje of een speelbaar prototype als het moeilijk is om iets onder woorden te brengen. In mijn blog geef ik daar tips over.’

‘Leg als aanvrager uit hoe jouw visie zich concreet vertaalt naar de game’


Rami Ismail sprak op de Bring it On! bijeenkomst van het Stimuleringsfonds en zei nog steeds trots te zijn op de Nederlandse game industrie.
‘De game ontwikkelaar scene in Nederland is klein, maar er zijn zeker veel goede studio’s en makers. Ik zou niet zeggen dat ik trots ben, maar wel ‘excited’, want er gebeuren nog steeds hele interessante dingen. Toch gaat echt niet alles goed. In gesprek met Victor Wijnen (directeur Games en Interactie bij het HKU) concludeerden wij dat de industrie nog steeds tegen dezelfde problemen aanloopt als tien jaar geleden: het lukt maar weinig game ontwikkelaars in Nederland om financieel succes te boeken. Een game maken is al moeilijk genoeg, laat staan een goede game maken, en als het businessplan en de marketing niet vanaf de start goed zijn geïntegreerd, is er een grote kans dat de game zelfs niet zijn ontwikkelkosten terugverdient. Daarnaast is games maken zo duur dat het niet volledig kan draaien op subsidie. Er moet altijd een zakelijk model zijn. Dit hoeft niet te botsen met de doelstellingen van het fonds of digitale cultuur. Het fonds zou naar mijn idee bijvoorbeeld het verschil kunnen maken voor kleine studio’s in de periode vlak voordat ze met hun game naar een publisher stappen. Studio’s krijgen daar nu vaak te horen dat ze nog net niet ver genoeg zijn om in te kunnen investeren. Maar vindt als beginnende studio maar eens tijd en geld om een game tot dat vereiste niveau te ontwikkelen.’

‘Er is behoefte aan ondersteuning van kleine beginnende studio’s van 2 tot 6 mensen. Je zou het talentontwikkeling kunnen noemen. Als voorbeeld zie ik het collectief Sokpop als de volgende generatie makers waar ervaring op zakelijk vlak nog grotendeels mist. Ze hebben niet de marketing kracht om een game te lanceren. Een publisher die hun geniale producties bekostigt en op de markt zet is voor hun ideaal. Hun speelbare prototypes tot een niveau krijgen waarop een publisher toehapt, dat is de uitdaging. Daarvoor is geld nodig. En daar kan het Stimuleringsfonds naar mijn idee bij helpen.’

‘Richt de aanvraag op jouw game en vermijd buzzwords’


Moet er als er meer geld beschikbaar komt binnen de deelregeling een bedrag worden gereserveerd voor games?
‘Eerst moeten er meer aanvragen worden ingediend en moet het niveau van de game-aanvragen omhoog.’

Waar kan het fonds nog meer specifiek op inzetten?
‘Nederland is klein, en als game ontwikkelaar moet je internationaal denken. Zelfs Control Conference in Utrecht gaat dit jaar niet door. Alle belangrijke festivals zijn in het buitenland. Ik denk aan PAX East in Boston, GDC in San Francisco en Gamescom in Keulen. Hier kom je als game maker in contact met pers, publishers, platformhouders als Apple en Sony, en veel andere (succesvolle) game makers. Jouw game daar kunnen laten zien opent deuren.’

Wat ga je doen met alle tijd die je over hebt als je stopt als adviseur?
‘Ik ga in ieder geval door met rare games maken en met het organiseren van playdev.club, een laagdrempelige bijeenkomst voor game designers die elkaars games spelen en feedback geven (ondersteund vanuit de Open Oproep Ruimte voor Ontwerpkritiek, red.). Het zijn leuke avonden waar iedereen met een boekje vol aantekeningen en nieuwe contacten naar huis gaat. Het blijft kleinschalig, maar dat is oké. En misschien ga ik ooit een Nederlandse indie game award in het leven roepen. En dan uitreiken in een café met 200 mensen. Dat lijkt me lachen.’

Lees ook Adriaan's blogpost met tips voor aanvragers uit de game industrie.

meer tips
Behoefte aan meer tips voor jouw subsidieaanvraag? Lees ook de interviews met fondsmedewerker Myrthe Kramer (secretariaat) en Eva Roolker (coördinator Vormgeving).

andere subsidiemogelijkheden
Naast de Deelregeling Digitale cultuur, kunnen gameontwikkelaars voor internationale projecten aanvragen bij de Deelregeling Internationalisering en voor een presentatie op uitnodiging van een buitenlandse culturele instelling of organisatie bestaat de mogelijkheid een Voucher Presentaties Buitenland aan te vragen. Voor de artistieke en professionele ontwikkelingen van individuele makers stelt het fonds elke jaar gemiddeld 25 werkbeurzen beschikbaar via de Deelregeling Talentontwikkeling.

Foto bovenaan: Jimmy On The Run

het fonds

subsidies

actueel

getagrantgeel.gif
Zoek jij financiering voor je project of praktijk? Het Mondriaan Fonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie organiseren gezamenlijk een voorlichtingsbijeenkomst over subsidiemogelijkheden voor... meer >
bringiton36of193.jpg
Wereldwijd worden steden geconfronteerd met de gevolgen van klimaatverandering. Daarnaast levert de energietransitie een groeiende druk op het Nederlandse cultuurlandschap. Op 4 juli 2018 organiseert ... meer >
vacaturestafmedewerkerjuni2018.jpg
Het Stimuleringsfonds is per direct op zoek naar een Stafmedewerker voor minimaal 32 uur per week.... meer >
openoproepresidencyaritajapan2019.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mondriaan Fonds bieden in 2019 opnieuw gezamenlijk twee residency perioden aan in de Japanse keramiekregio Saga. De fondsen roepen ontwerpers en kunste... meer >
openoproepvandoesburghuisparijs2018.png
Het Van Doesburghuis in Parijs is een van de beroemdste kunstenaarshuizen die zijn functie als atelierwoning heeft behouden. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, het Fonds Podiumkunsten en het F... meer >
oodesigningacommunityofcare.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt gemeenten, zorgaanbieders en woningcorporaties van Nederland uit om samen met ontwerpers te werken aan de transitie van de zorg in de wijk. Vergrijzing... meer >
loader
loader
loader