stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
nieuws

nieuws

SCInieuwjaar2016SITE.gif

Save the date: nieuwjaarsreceptie

8 december 2016
Het Nieuwe Instituut, Museumpark 25, Rotterdam


Op donderdag 12 januari houden het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Het Nieuwe Instituut een gezamenlijke nieuwjaarsreceptie
Proost samen met Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie op 2017!

De gezamenlijke nieuwjaarsreceptie vindt dit jaar plaats op donderdag 12 januari van 17.00 - 19.00 uur in Het Nieuwe Instituut, Museumpark 25 in Rotterdam.

Aanmelden kan via deze link.
BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds.jpg

Verslag bijeenkomst Vormgeving @ Stimuleringsfonds

8 december 2016

Afgelopen donderdag 1 december organiseerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een publieke bijeenkomst over vormgeving in het A-lab in Amsterdam. Doel van de bijeenkomst was om samen met het veld in gesprek te gaan over de actuele ontwikkelingen binnen het ontwerpveld en te reflecteren op vier jaar vormgeving bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Met ruim 100 ontwerpers en andere belangstellenden zat de zaal vol.
Directeur Syb Groeneveld opende de middag met de belangrijkste vraag: ‘Hoe ervaart het veld het Stimuleringsfonds? Wat zijn de belangrijkste tendensen en verwachtingen en hoe kunnen we als fonds hierop inspringen? Hoe kijken ontwerpers naar hun professie en vakgebied? Nu de eerste vier jaar erop zitten en een nieuwe beleidsperiode 2017-2020 ingaat, is dit een goed moment om te reflecteren, vooruit te kijken en vooral te luisteren’.

Verwachtingen
Onder leiding van moderator Lennart Booij vertelt Eva Roolker, secretaris deelregeling Vormgeving, dat het beleid in de komende jaren wordt gecontinueerd, maar met een aanscherping en verfijning van de doelstellingen. Er is een focus op onderzoek en experiment. Ook zet het fonds in op de professionalisering van ontwerpers en versterking van culturele instellingen.
In de aanvraag is het belangrijk duidelijk te omschrijven wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen en wat de relevantie is voor het vakgebied. Geef je visie en strategie voor de lange termijn. Het fonds staat open voor alle aanvragers, maar zal met minder budget de verwachtingen moeten bijstellen: minder geld betekent een zwaardere afweging door de commissie. De keuze is om niet méér, maar de beste voorstellen te ondersteunen. Ben je een startende ontwerper, dan kan je ook terecht bij de regeling Talentontwikkeling.
BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds5.jpg

Resultaten delen
Vier projectpresentaties van ontwerpers Vinny Jones, Sarah Mesritz (platform Current Obsession), Jan Broekstra en Lara Captan lieten zien wat subsidie mogelijk maakt. Van gedegen onderzoek naar de sensorische eigenschappen van licht en hoe licht gedrag kan beïnvloeden, in samenwerking met de TU Eindhoven en Platform Scenografie, tot het opbouwen van een internationaal platform voor het hedendaagse sieraad. En van materiaalexperimenten met porselein tijdens een residency in Arita (Japan), tot een minitieus vormonderzoek naar het Arabische schrift in de zoektocht een nieuw lettertype te ontwikkelen waarin moderne letters en traditionele kalligrafische letters samenkomen. Hoe gedreven ontwerpers te werk gaan, bleek uit de gepassioneerde presentatie van Lara Captan, die het werken aan haar project 'een droom die uitkomt' noemt.

Panel
In reactie op de presentaties benadrukten de panelleden Valentijn Byvanck, Arne Hendriks, Liselore Frowijn en Joana Meroz het belang van onderzoek en experiment voor de ontwikkeling van het vakgebied. Zij deelden de eerdere uitspraak van Captan: ‘Rules have to be broken, but you have to know them first’. Daarvoor is ondersteuning voor verkenningen nodig en ruimte voor artistiek onderzoek, bijvoorbeeld ook in samenwerking met wetenschappelijk onderzoek. Stimuleer dat onderzoek als fonds. En zie wat dat extra duwtje in de rug bij makers teweeg kan brengen. Daarbij is het delen van resultaten en de weg ernaartoe, van opgedane kennis en energie, minstens zo belangrijk en interessant.

Na de pauze ging het publiek uiteen in verschillende deelsessies op het gebied van experiment, onderzoek en reflectie, professionalisering, platforms en interculturele dialoog. De vraag aan iedere groep was twee aanbevelingen te formuleren, aan het fonds en aan het veld.

BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds3.jpg

Terugkoppeling sessies

Sessie 1 experiment en crossover o.l.v. Ranti Tjan. Wat dragen experiment, (materiaal-)onderzoek en crossovers bij aan de ontwikkeling van de ontwerppraktijk?

Aanbeveling aan het fonds:

Maak experiment zichtbaar en vraag om een duidelijke afronding die gedeeld kan worden met het publiek.
Sla bruggen met het bedrijfsleven. Bijvoorbeeld door samen aanvragen mogelijk te maken of een matchmakingstraject.

Aanbeveling aan veld/maker:
Blijf dromen/ideeën opschrijven. Soms komt het geplante zaadje pas jaren later tot bloei. De kern van een experiment is dat het ook kan falen.

Dromen of plannen die onhaalbaar lijken liggen vaak ten grondslag aan een experiment. Alleen door iets uit te werken weet je of het een goed idee is. De groep bespreekt hoe ideeën, technische mogelijkheden en financiering worden gecombineerd. Het is voor ontwerpers moeilijk om toegang te krijgen tot bedrijven en financiers, zeker als het gaat om de experimentele fase van een project.

BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds2.jpg

Sessie 2: Onderzoek en reflectie o.l.v. Lisa Reinheimer. Hoe dragen analyse en reflectie bij aan een vooruitstrevende vormgeving?

Aanbeveling aan het fonds:

Het fonds dient het gesprek te continueren en faciliteren zowel tussen het fonds en de makers als tussen de makers en denkers.
Daarnaast zou het fonds de relevantie van vormgeving beter zichtbaar moeten maken.

Aanbeveling aan het veld:
De ontwerper moet zelf verantwoordelijkheid nemen om vormgeving relevant te maken in de maatschappij. Bijvoorbeeld duidelijk vertellen wat er leeft in het veld, welke ontwerpopgaven er liggen en in het stellen van kritische vragen tijdens samenwerkingen, zoals met de industrie. De criticus moet openbaar maken wat zijn rol is en uitdragen wat hij belangrijk vindt.

De groep constateert dat de ontwerpkritiek beter georganiseerd moet worden. Vakbladen zijn bijvoorbeeld nodig, en een stevige nadruk op de culturele en economische belangen. Ook meer zichtbaarheid is nodig, elke partij kan hierin een rol vervullen om op verschillende niveaus en via verschillende kanalen debat, reflectie en uitwisseling tussen makers, denkers en publiek te stimuleren.

BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds6.jpg

Sessie 3: Artistieke kwaliteit, talentontwikkeling en professionalisering. Hoe ontwikkel je de artistieke kwaliteit van je werk en bouw je tegelijk een professionele praktijk op?

In de Q&A door Femke Dekker met Anne Reutinger werd vooral genoemd dat de nieuwe praktijk niet vastomlijnd is en dat de term 'ontwerper' beperkt is voor een nieuwe generatie die zich vaak beweegt in verschillende disciplines en die verschillende expertises heeft. Dit vraagt van het fonds aan de ene kant een flexibele houding ten opzichte van nieuwe vakgebieden en verschuivende grenzen tussen disciplines, maar aan het veld en de aanvragers wordt gevraagd om zich duidelijker te positioneren in het vormgevingsveld en om meer met elkaar in gesprek te treden. Het volgen, delen en bespreken van ontwikkelingen is voor iedereen belangrijk.

BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds1.jpg

Sessie 4 Platforms o.l.v. Dennis Elbers. Hoe kunnen platforms bijdragen aan het versterken van het bewustzijn over de kwaliteiten van ontwerp?

Aanbeveling aan het fonds:

Laat nog meer zien wat wordt ondersteund, een dag als deze draagt hieraan bij

Aanbeveling aan het veld:
Blijf eigenwijs. Als je een goed plan hebt, blijf bij wat je wilt en ga je niet aanpassen aan de regeling.

In de sessie werden platforms een schakel tussen maker en publiek genoemd. Ze werken als een katalysator om het bewustzijn over bepaalde disciplines te vergroten.

BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds4.jpg

Sessie 5 Interculturele dialoog o.l.v. Stephanie Afrifa. Hoe verrijken culturele identiteit en diversiteit de beroepspraktijk?

Aanbeveling aan fonds:

Het gaat om kwaliteit en niet om de achtergrond van een aanvrager, dus werk vanuit dezelfde criteria voor iedereen.

Aanbeveling aan het veld:
Spreek jongere en diverse doelgroepen aan met behulp van ambassadeurs.

Valentijn Byvanck, voormalig voorzitter van de adviescommissie, ziet het belang van het verjongen en verhogen van diversiteit in de commissies. Daar valt nog veel te doen. ‘Jonge mensen bijvoorbeeld, kunnen een buitengewone kennis en ervaring hebben op terreinen waar een oudere generatie geen toegang toe heeft’. Tegelijk is het de uitdaging van een commissielid om voorbij zijn of haar eigen vakgebied te kijken.

BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds7.jpg

Tot slot
Het fonds heeft het afgelopen jaar een aantal activiteiten georganiseerd om nader op actuele thema's in het ontwerpveld in te gaan. Zo zijn met een aantal open oproepen en een serie expertmeetings specifieke disciplines en thema's verkend. Er is een traject uitgezet om de ontwerpkritiek te verkennen en met de website en nieuwsbrief-specials worden gehonoreerde projecten en activiteiten breder onder de aandacht gebracht. Ook deze bijeenkomst draagt bij aan het verkrijgen van inzicht in wat speelt in het veld.

Beelden: Mohammed Najah

Bussemaker.jpg

Terugblik Making School op Dutch Design Week

24 november 2016

Op de Dutch Design Week 2016 presenteerde het fonds de tentoonstelling Making School - geopend door minister Jet Bussemaker. Veertien ontwerpteams lieten zien hoe de kennis en kunde van de creatieve industrie kan bijdragen aan een stimulerende onderwijsomgeving. In dagelijkse events gingen docenten, schooldirecteuren, leerlingen, lokale overheden en het bedrijfsleven samen aan de slag met nieuwe onderwijsconcepten en stimulerende leeromgevingen. In het Veemgebouw ontving het fonds 26.000 bezoekers en ruim 300 onderwijsprofessionals namen deel aan de events.



De 14 projecten die te zien waren in de tentoonstelling zijn:
De Ambachtsschool Revisited
Mediawerf
Frysklab
Makerschool
Connecting conversations: Playgrounds & Building Conversations
Je Eigen Gang Gaan
Teacher Maker Camp
Hack the Brain
School Around: Reversed School & Pencil vs. Pixel
Stad als School, School als Stad
Flex Test ROC
Ruimtelijke strategieën voor een zelfbewust beroepsonderwijs
Werkplaats Centraal
The New School Collective

Bekijk hier de verslagen en video's van de events:
School Excursie: over het veranderend beroepenveld en de betekenis hiervan voor het jongeren beroepsonderwijs.
School Lunch: op een andere manier na denken over de beroepen van de toekomst en de innovatie van voedselbereiding.
School College: over de emancipatie van de MBO leerling, met inspirational talk door kunstenaar en ontwerper Thomas Thwaites, alias 'GoatMan'.
School Workshop: bouwen aan eigen apparatuur om het makersonderwijs mee te verrijken.


Over Making School:

Emancipatie van het beroepsonderwijs
Making School omvatte een pleidooi voor de emancipatie van het beroepsonderwijs voor jongeren. Met een tentoonstelling, presentatie van onderzoeksresultaten, voorstellen voor een andere inhoudelijke en fysieke inrichting van scholen, aangevuld met workshops en debatten betrok het Stimuleringsfonds de creatieve industrie bij de urgente opgave om het beroepsonderwijs voor jongeren (VMBO/MBO/ROC) te emanciperen.

Ontwerp, onderzoek & onderwijs
Het bewustzijn te leven in een ‘transitiesamenleving’ waarin vele gevestigde instituties genoodzaakt zijn om zich opnieuw uit te vinden, biedt volop kansen voor ontwerpers, makers en kunstenaars. Het ligt immers in hun aard om te experimenteren en om kennis en methoden uit verschillende bronnen vrijelijk te combineren.

In de afgelopen jaren is de belangstelling voor onderwijs, waarin denken en doen samengaan, snel gegroeid. De creatieve industrie vervult hierin een dubbele rol. Immers, het continu combineren van analyse en onderzoek met ontwerpen en maken is typerend voor de praktijken binnen de creatieve industrie. In samenwerking met het onderwijsveld kunnen ontwerpers en makers reflecteren op de inhoud van het beroepsonderwijs. Tegelijkertijd kunnen zij de omgeving waarin het toekomstig onderwijs plaats vindt opnieuw vormgeven.
kb5MVH7778kopie.jpg
Pencil vs. Pixel van MU in tentoonstelling Making School. Foto: Maarten van Haaff.

Verbinden onderwijs, bedrijfsleven en maatschappij
De snel veranderende maatschappij en economie vragen om een nieuwe visie op leren en leeromgevingen. Het beroepsonderwijs zoekt steeds meer verbindingen met stad en samenleving om leerlingen beter voor te bereiden op de toekomst. Onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties gaan nieuwe samenwerkingsvormen aan en hebben behoefte aan een bijpassende hybride vormen van huisvesting.

Grootschalige ROC’s richten bijvoorbeeld satellieten en werkplaatsen elders in om de afstand tussen onderwijs en samenleving te verkleinen. Hierdoor kan het onderwijs veel meer een simulatie zijn van de toekomstige praktijk. Bovendien worden zelfstandigheid en ondernemerschap gestimuleerd in projectmatig, doelgericht onderwijs.

Ook binnen de bestaande schoolgebouwen ontstaat meer variatie. Maakgericht onderwijs vergt gespecialiseerde werkplaatsen en ateliers. Maar juist ook flexibiliteit van omgeving. Dit komt sterk tot uiting in projecten waar leerlingen zelf actief vormgeven aan hun onderwijsomgeving. Door leerlingen de vraag te stellen waar, wanneer en hoe ze leren kunnen de veelal neutrale, c.q. flexibele gebouwen functioneler worden ingericht.

De inbreng van leerlingen hoeft zich niet te beperken tot het denken over de leeromgeving. Het onderwijs van denken en doen vraagt om leerlingen en leraren die actief gebruik maken van de mogelijkheden om hun (fysieke en digitale) omgeving zelf vorm te geven.

Selectie1MaartenvanHaaff.jpg
Interactie-ontwerper Kristina Andersen legt het project Je Eigen Gang Gaan uit aan een bezoeker. Foto: Maarten van Haaff.

Programma Onderwijsomgeving
Het AARO-programma Onderwijsomgeving, dat het Stimuleringsfonds uitvoert in opdracht van het ministerie van OCW, fungeert als een laboratorium voor nieuwe werkvormen en coalities. Alle projecten binnen dit programma hebben een sterk exploratief karakter. In de uitvoering wordt expliciet de wisselwerking opgezocht met alle ontwerpende disciplines. De onderwijsomgeving wordt niet alleen vanuit de architectuur, maar vanuit de hele breedte van de creatieve industrie benaderd. Dit bevordert een integrale aanpak, met een grote variatie in de wijze waarop denken en doen gecombineerd kunnen worden. Bovendien vinden de meeste experimenten plaats in de alledaagse realiteit en in nauwe samenwerking met onderwijsinstellingen. Voordeel van deze werkwijze is dat resultaten direct getoetst kunnen worden.

Om bekendheid te geven aan de mogelijkheid om onderzoek te doen naar de herinrichting van het beroepsonderwijs aan jongeren heeft het Stimuleringsfonds tweemaal een Open Oproep uitgezet. In totaal zijn 14 onderzoeksprojecten ondersteund binnen het AARO Onderwijsprogramma. De resultaten hiervan vormden de ruggengraat van de tentoonstelling Making School.

kb5MVH8991kopie.jpg
Maarten Baas leidt een groep onderwijsprofessionals rond in Maarten Baas Makes Time. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH8564kopie.jpg
Maarten Baas leidt een groep onderwijsprofessionals rond in Maarten Baas Makes Time. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH4934kopieweb.jpg
Thomas Thwaites vertelt wat over zijn project waarin hij probeerde te leven als een geit, tijdens School College. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH5197kopieweb.jpg
Tijdens School College spreken architecten, ontwerpers en onderwijsprofessionals over stimulerende onderwijsomgevingen voor mbo. Foto: Maarten van Haaff.
selectie2MaartenvanHaaff.jpg
Marco Broekman vertelt over Flex Test ROC aan een delegatie van het ministerie van OCW. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH3056kopie.jpg
Foodcurators tonen tijdens School Lunch de waarde van creativiteit in de voedselinnovatie. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH3301kopie.jpg
Foodcurators tonen tijdens School Lunch de waarde van creativiteit in de voedselinnovatie. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH3533kopie.jpg
Ontwerpers en onderwijsprofessionals in gesprek over de beroepen van de toekomst tijdens School Lunch. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH6970kopie.jpg
Leerlingen werken samen met ontwerper Daniel de Bruijn aan apparaten ter verrijking van het makersonderwijs. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH7225kopie.jpg
Leerlingen experimenteren met 3-D printen in School Workshop. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH7352kopie.jpg
School Workshop over makersonderwijs. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH7827kopie.jpg
Werkplaats Centraal van Studio Makkink & Bey en Dirk Osinga (do|ob) in Making School. Foto: Maarten van Haaff.
nieuwsbriefzorg2.jpg

De nieuwsbrief zorg van november leest u hier

22 november 2016

De nieuwsbrief zorg van november 2016 leest u meer over goed opdrachtgeverschap in de zorg en de resultaten van de onderzoeken Werken met een Beperking en Het Nieuwe Bartholomeus Gasthuis.
Lees de nieuwsbrief zorg hier.

Wilt u op de hoogte blijven van de activiteiten die het Stimuleringsfonds organiseert met betrekking tot zorg? Meld u aan voor de nieuwsbrief Zorg door een mail te sturen naar [email protected] o.v.v. nieuwsbrief zorg.
image002.jpg

Vouchers SXSW 2017

21 november 2016

In maart 2017 vindt een nieuwe editie van het festival South by Southwest (SXSW) plaats in Austin, Texas. Het festival is toonaangevend op het gebied van muziek, film, digital storytelling en digitale cultuur. Jaarlijks worden tijdens het festival duizenden projecten gepresenteerd, waaronder ook een aanzienlijk Nederlands aanbod op het gebied van digitale cultuur, games en digital storytelling. Het Stimuleringsfonds stelt zes vouchers ter beschikking voor door SXSW geselecteerde Nederlandse makers die zich tijdens het festival presenteren in het officiële programma.
De volgende programmaonderdelen komen in aanmerking binnen de domeinen Interactive en Film: Deelname aan de conferentie; deelname aan het Accelerator programma; deelname aan de Interactive Trade Show; deelname aan de AR/VR tentoonstelling; presentatie van werk in opdracht van SXSW.

De vouchers bedragen €3.000 en zijn bedoeld als tegemoetkoming in de reis- en verblijfkosten. Dien uiterlijk donderdag 5 januari een aanvraag in.

Procedure
Uw voorstel kunt u indienen via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Selecteer hierbij de deelregeling ‘Open Oproep’ en de ronde ‘Deelname South by Southwest’. Het voorstel bestaat uit:
• een beknopte omschrijving en motivatie van de activiteit (max 2 pagina’s a4);
• een beknopte begroting (max 1 pagina a4);
• een uitnodiging of toezegging vanuit SXSW voor deelname aan het officiële programma;
• CV (max 2 pagina’s a4);
• een uittreksel van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

Beoordeling
Aan de inzendingen worden in totaal maximaal zes vouchers verleend. De selectie heeft de vorm van een tender, waarbij een aantal voorstellen boven andere wordt verkozen. Subsidie wordt verstrekt op basis van de Deelregeling Digitale Cultuur. Het project moet een bijdrage leveren aan de Deelregeling Digitale Cultuur. Bij de beoordeling wordt er met name gelet op:
• in hoeverre de deelname van toegevoegde waarde is op het bestaande aanbod op SXSW;
• de verwachte kansen die de deelname creëert voor de deelnemer en de Nederlandse creatieve industrie;
• de artistieke en inhoudelijke kwaliteit van het project en de maker of initiator.

De beoordeling wordt binnen maximaal 4 weken na de sluitingsdatum afgerond.

Verdere informatie

Voor vragen over de vouchers en de procedure kunt u contact opnemen met stafmedewerker Hugo van de Poel: [email protected] of via telefoonnummer 010-4361600.

Foto: Simon Heijdens’ Silent Room SXSW 2016
loader
pagetype:page-content
pagesubtype:pagesub-treelist
Array
(
    [0] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=tree&p=/nl/&format=L
    [1] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=expressions&p=/nl/
    [2] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=projectvormen&p=/nl/
    [3] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=regelingen&p=/nl/
    [4] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=programmes&p=/nl/
    [5] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=granted_years&p=/nl/
    [6] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=domains&p=/nl/
    [7] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=subdisciplines&p=/nl/
    [8] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/nieuws/&format=L&length=5
    [9] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/save_the_date_nieuwjaarsreceptie/
    [10] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/verslag_bijeenkomst_vormgeving_stimuleringsfonds/
    [11] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/terugblik_making_school_op_dutch_design_week/
    [12] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/de_nieuwsbrief_zorg_van_november_leest_u_hier/
    [13] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/vouchers_sxsw_2017/
)

het fonds

subsidies

actueel

totalload:1481443361.4222t/m
Array
(
    [0] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=tree&p=/nl/&format=L
    [1] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=expressions&p=/nl/
    [2] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=projectvormen&p=/nl/
    [3] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=regelingen&p=/nl/
    [4] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=programmes&p=/nl/
    [5] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=granted_years&p=/nl/
    [6] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=domains&p=/nl/
    [7] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=subdisciplines&p=/nl/
    [8] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/nieuws/&format=L&length=5
    [9] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/save_the_date_nieuwjaarsreceptie/
    [10] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/verslag_bijeenkomst_vormgeving_stimuleringsfonds/
    [11] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/terugblik_making_school_op_dutch_design_week/
    [12] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/de_nieuwsbrief_zorg_van_november_leest_u_hier/
    [13] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/vouchers_sxsw_2017/
    [14] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/subsidies/&format=S
    [15] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/agenda/&format=L&length=30
    [16] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/nieuws/&format=L&length=15
    [17] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=home&p=/nl/&format=L
)