stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Deelsessies conferentie Leeromgeving van de Toekomst
15jun

Deelsessies conferentie Leeromgeving van de Toekomst

12.30 - 18.30 uur
Koning Willem 1 College, Den Bosch


Op donderdag 15 juni 2017 organiseren het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, het ministerie van OCW en de Inspectie van het Onderwijs de conferentie Leeromgeving van de Toekomst. Na de opening door de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en een key-note van Henk Oosterling, zal het publiek uit elkaar gaan in deelsessies. Hier leest u meer over de thema's van deze sessies.
DEELSESSIES:

Sessie 1 De online en offline leeromgeving
Gespreksleider: Dhoya Snijders (Stichting Toekomst der Techniek)|

In deze sessie richten we ons op de invloed van nieuwe technologie op de gebouwde leeromgeving. Als we kijken naar de voortschrijdende digitalisering rijst de vraag in hoeverre onderwijs nog afhankelijk is van tijd en plaats. Mogelijkheden van thuisonderwijs nemen toe. Toch leiden bovenstaande ontwikkelingen niet tot een afname in de behoefte aan onderwijsruimte. Sterker nog, de behoefte aan studiewerkplekken en ontmoetingsruimten neemt alleen maar toe. Hoe kunnen fysieke en digitale leeromgevingen elkaar optimaal ondersteunen?

Sessie 2 Ruimte om te leren én te werken
Gespreksleider: Erica Aalsma (De Leermeesters)/Ilya Zitter (HU)

Hybride leeromgevingen sluiten aan bij een steeds groter wordende behoefte aan het samengaan van onderwijs, beroepspraktijk en maatschappij. Een hybride leeromgeving vraagt echter om een ander ruimtelijk ontwerp. Hoe kan er binnen de grenzen van het schoolgebouw worden (her)ontworpen, zodat uitwisseling tussen school en het (regionale) bedrijfsleven optimaal wordt benut? Belangrijk is om steeds te kijken vanuit deze twee invalshoeken: vanuit het onderwijs én vanuit de beroepspraktijk.

Sessie 3 De pop-up leeromgeving: flexibiliteit van de huisvestingsvoorraad
Gespreksleider: Marleen Hermans (TU Delft)

In deze sessie bespreken we de mogelijkheden voor een flexibele huisvestingsstrategie waarin onderwijs meer integraal onderdeel wordt van de stad. Door (tijdelijke) leer-/werkplekken in de stad vorm te geven ontstaat een op maat gevormd en flexibel systeem, dat snel kan reageren op de hoge dynamiek van de economie, de maatschappij en het beroepsonderwijs. Wat zijn de consequenties van dergelijke hybride leeromgevingen op de vastgoedportefeuille en het portefeuillebeleid van onderwijsinstellingen?

Sessie 4 Plekken voor ondernemerschap
Gespreksleider: Vera de Jong (urban connectors)

Succesvolle creatieve makers zijn steeds vaker als hybride ondernemers actief. Deze creatieven verkiezen flexibiliteit boven een baan en werken in wisselende multidisciplinaire projectteams samen met andere (creatieve) professionals. Zij werken op basis van hun eigen verhaal, skillset en netwerk aan verschillende typen projecten waarmee zij hun inkomen bij elkaar verdienen. In welke leeromgeving kunnen MBO’ers zich doorontwikkelen tot succesvolle co-creërende makers en toekomstbestendige hybride ondernemers? In deze sessie bespreken we enkele vernieuwende voorbeelden van ondernemende leeromgevingen waarbij kwaliteit, netwerken, en peer-learning centraal staan.

Sessie 5 Maatschappij als leeromgeving
Gespreksleider: Caroline Hummels (TU Eindhoven)

In deze sessie richten we ons op de maatschappelijke meerwaarde van het beroepsonderwijs. In de zorg, juridische hulpverlening of vluchtelingenbeleid zijn werkplekken waar MBO-leerlingen met jonge en frisse energie initiatief kunnen nemen. Daarvoor is wel een nieuwe vorm van onderwijs nodig, waarbij intrinsieke motivatie en flexibiliteit centraal staan. Niet het klassikale lesmodel maar juist individuele leerroutes in de praktijk zijn hierbij van belang. Wat is hiervoor de ideale werk- en leeromgeving?

Sessie 6 De regio als leeromgeving
Gespreksleider: Tanja Mlaker (Cultuur Eindhoven)

Ook op regionaal niveau kunnen nauwe samenwerkingen tussen bedrijven, docenten en leerlingen de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt verbeteren. Tegelijkertijd kan intensieve samenwerking de innovatiekracht van regio’s versterken. Op welke manier kunnen deze regionale samenwerkingen ruimtelijk ingepast worden?


Aanmelden

Aanmelden is niet meer mogelijk.

Bekijk hier het volledige programma van het de conferentie.

downloads

meer agenda

het fonds

subsidies

actueel

aline4web.jpg
In januari 2018 start Aline Knip (1970) bij het Stimuleringsfonds als het nieuwe Hoofd Subsidies. Aline zal bijdragen aan het strategisch beleid van het fonds en gaat leiding geven aan het team dat ve... meer >
vieropenoproepeninternaitonalisering.png
Het Stimuleringsfonds roept middels vier verschillende oproepen Nederlandse ontwerpers en culturele organisaties op een projectplan in te dienen voor een project, interventie of traject, dat ontwerp i... meer >
literatuurophetschermweb.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Letterenfonds roepen schrijvers, dichters en (interactie)ontwerpers op een projectvoorstel in te dienen voor het programma Literatuur op het... meer >
sluitingsdata2018groen.png
De sluitingsdata van de deelregelingen van het Stimuleringsfonds in 2018 zijn vastgesteld. De Deelregelingen Architectuur en Digitale cultuur hebben in 2018 ieder vier rondes. De Deelregeling Internat... meer >
loader
loader
loader